Ang exemhästar

F

fotis

Jag har ett islandssto med exem som fick fång förra sommaren. En sak som jag då lade märke till, var att under behandlingen med Fenylbutason så försvann exemet, tom svullnaden lade sig. Är det en ren tillfällighet, eller finns nån mer som har sett samma sak??? När behandlingen var avslutat kom exemet krypande tillbaka. Nu har jag haft henne ute på foder i vinter och nu kom hon hem med icke skött exem och ser värre ut än hon någonsin gjort :mad: Därför kom tanken upp om inflammatorisk medicin kan hjälpa exemhästar???

Sv: Ang exemhästar

Ingen aning! Mådde hon bättre allmänt med buttan psykiskt så kan det påverka hela allmäntillståndet. Jag har gett min förra eksemhäst cortison en period, och han mådde toppen av det, det dämpade ju allt så han kunde gå på bete en kortare tid. Psyket hos en häst kan påverka mkt. Några år senare fick han ett trauma, stor skada på benet som gick in mot senan, sydd mm med vila ...därefter ökade eksemet så mkt att det blev oerhört svårt sköta och skydda honom trots jag gjorde exakt som förut plus extra för att skydda, psykiskt mådde han dåligt då han inte kunde röra sig som vanligt och då ökade eksemet. Kanske är det spekulation, men det är vad jag tror. Eftersom hans läkningstid skulle ta två-tre år beslutade vi ta bort honom av djurskyddsskäl.

Jag har fått cortison utskrivet, som depå-spruta. Nu vet jag att cortison ökar risken väldigt mycket för fång, och det har hon ju haft, så jag törs inte ge henne sprutan. :(

Ja eksem är ju också en inflammatorisk sjukdom, så då borde sån medicin hjälpa.

jag förmodar att hon hade boxvila när hon fick fång åt butta. eftersom knott inte finns inomhus så kan det vara så enkelt som att det är orsaken.

Nej, hon stod inte i box inne, utan vi gjorde en ruta ute i hagen hos den andra hästen, som vi fyllde med spån så att det blev mjukt.

Min personliga högst oventenskapliga åsikt är att en häst som har både fång och eksem (och hovsprickor) är överkänslig mot socker. Så om man går efter den tesen så var det dieten som din häst sattes på som gjorde att eksemet försvann.

Så om alla exemhästar käkade hö året runt, så skulle de inte få exem??? Nja....Nåja, fång skulle de ju slippa, men det gör hon ju nu också, eftersom hon inte går på bete......Exem har hon ändå.

Nu har jag läst dina inlägg och undrar om man inte kan sammanfatta det på följande sätt, hästen fick butta pga fång och sattes i en liten hage i hagen. Eksemhästar har ju en tendens till att klia sig, och det förvärrar eksemen avsevärt. Har hästen inget att klia sig mot så kan de se nästintill symptomfria ut, spån är ingen favorit hos insekter varför insektstrycket kanske minskade just pga spånet i hästens närhet. Butta är ingen hit för en islänning, till finns to m hästar som dött av det för att många inte klarar av den typen av medicin. Javisst, många hästar reagerar ofta med dålig mage när butta används, men det har visat sig att just islandshästen är extra känslig mot den typen av medikamenter och det finns som sagt hästar som har dött av den.

Jag tror inte att buttan är orsaken till att din hästs eksem har blivit något bättre, utan orsaken finns någon annanstans.

Finns inget som säger att hästen slipper fång pga den går på hö, det är nog många hästägare som inte kommer att hålla med dig i den meningen.

Därför kom tanken upp om inflammatorisk medicin kan hjälpa exemhästar???

Det är väl inte så konstigt att ett anti-inflammatoriskt läkemedel som Fenylbutazon har en positiv effekt på exem som är en hudinflammation.

Du har väl inte för avsikt att få din veterinär att skriva ut Fenylbutazon för din exemhäst hoppas jag. Användning av Fenylbutazon (och andra NSAID-preparat) har så många negativa inverkningar på hästar att det endast bör användas vid extrema fall och då endast under en kortare tidsperiod.

Hudallergier uppkommer när främmande ämnen tar sig förbi det yttre skyddande hudlagret och framkallar en IgE reaktion, t.ex. ett insektsbett. Det du kan göra för att hjälpa din häst är att se till så att foderstaten är balanserad. Hästar som befinner sig i ett inflammatoriskt tillstånd har ett högre behov av bl.a. antioxidanter såsom selen och vitamin E. Andra viktiga mineraler är magnesium, zink och koppar. Dessutom behöver din häst tillskott av omega-3 fettsyror om hon inte går på bete (omega-3 är anti-inflammatoriskt).

Min personliga högst oventenskapliga åsikt är att en häst som har både fång och eksem (och hovsprickor) är överkänslig mot socker. Så om man går efter den tesen så var det dieten som din häst sattes på som gjorde att eksemet försvann.

Det är ingen tvekan om att en hög sockerhalt i gräset kan orsaka fång. Däremot är det nog inte den höga sockerhalten i vårgräs som orsakar hudallergier utan den höga proteinhalten. Det finns studier på andra djur som tyder på att ett proteinöverskott har negativ effekt på vissa cytokiner.

Det var väldigt......Jag vet att hästar kan få fång även av annat än bete, min tjej fick förra året pga av det mycket kraftiga betet som blev av regnet och värmen. Det var tyvärr nästan en fångepidemi i de här trakterna förra sommaren. Det är enda gången hon haft fång, men nu törs jag inte ha henne på vanligt bete igen, därför går hon på magert bete och får hö till natten. Jag har inga planer på ge henne div mediciner hon inte behöver, hon kom hem från en tjej som lånat henne ett tag med katastrofexem, hon kan inte ha blivit smörjd el behandlad med något där, därför slängde jag ut en fundering i ren panik, kanske någon visste något som jag missat.

Det är ingen tvekan om att en hög sockerhalt i gräset kan orsaka fång. Däremot är det nog inte den höga sockerhalten i vårgräs som orsakar hudallergier utan den höga proteinhalten. Det finns studier på andra djur som tyder på att ett proteinöverskott har negativ effekt på vissa cytokiner.

Du har alltid så bra svar på olika saker. Du är väl påläst och håller alltid en saklig och trevlig ton i dina inlägg. Du är helt klart en stor tillgång på detta forum :bow:
Min förra häst hade problem med bl a eksem, när han sattes på diet på grund av fång och IR så försvann eksemet, jag trodde att det berodde på begränsat sockerintag, har inte hört teorin om proteinöverskott innan men det låter som en trolig orsak.

Tråden handlar om en islandshäst. Deras exem orsakas av svidknott som lever i gräsen.

Tråden handlar om en islandshäst. Deras exem orsakas av svidknott som lever i gräsen.

Nu vill jag faktiskt också skriva, att detta även gäller för övriga raser. Att man studerat eksem på islandshäst hänger väl mest samman av underlaget/utbudet på objekt. Men den eksem som kommer i man och svans oberoende av rasen härstammar från knott men även andra bitande insekter till en väldigt hög procent.

Håller helt med dig att det gäller andra raser också. Vi har ett russ hemma som har lite exem. Jag ville mest vara säker på att det inte var ngn annan typ av exem som diskuterades mitt i tråden - om det nu finns ngn annan slags eksem (möjligen soleksem?).

Du har alltid så bra svar på olika saker. Du är väl påläst och håller alltid en saklig och trevlig ton i dina inlägg. Du är helt klart en stor tillgång på detta forum :bow:
Min förra häst hade problem med bl a eksem, när han sattes på diet på grund av fång och IR så försvann eksemet, jag trodde att det berodde på begränsat sockerintag, har inte hört teorin om proteinöverskott innan men det låter som en trolig orsak.

Och här spelar protein eller socker ingen som helst roll - det enda som spelar roll för eksemet är - knotten.

Dvs lågt protein och socker men knott = kliar (om ej åtgärder vidtas). Skyhögt protein, högt socker och inga knott = kliar inte.

Senast ändrad:

Proteinöverskott från grovfoder gör varken till eller från för eksem. Hästar med eksem behöver mycket bra grovfoder med rätt värden i protein!

Nu såg jag ditt inlägg, bra Alexandra. Det är så svårt med eksem och alla förutfattade fördomar som kommer år från år......

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 224
Senast: Yrsel
·
Hästvård För ca 2 veckor sedan när jag skulle ta in min gamla trotjänare (32 år) så var hon halt på vänster fram så det syntes I skritten. Jag...
Svar
9
· Visningar
1 295
Senast: katja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min rädsla över ålderdomen, sjukdomar och att tiden nu börjar rinna iväg vill inte släppa greppet om mig. Jag skrev tidigare om att jag...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 102
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare