Ang exemhästar

Sv: Ang exemhästar

Proteinöverskott från grovfoder gör varken till eller från för eksem. Hästar med eksem behöver mycket bra grovfoder med rätt värden i protein!

Det är klart att även en exemhäst ska ha sitt proteinbehov tillgodosett. Det jag talade om är effekten av ett stort proteinöverskott som t.ex. en häst på vårbete kan få. Som jag sa så finns det studier på andra djur som tyder på att ett proteinöverskott har negativ effekt på vissa cytokiner.

Http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

“These findings suggest that immune functions to specific antigens in the MPM state are depressed at the cytokine level but not in terms of IgE responses. They also suggest that immune functions become Th2-predominant in the PH state, resulting in an increased risk of type I allergy.”

Slutsats: Genom att undvika ett alltför högt proteinintag kan man förmodligen mildra en allergisk reaktion. Svidknott är en bitande insekt vars gift aktiverar det nativa immunförsvaret Th2.

Och här spelar protein eller socker ingen som helst roll - det enda som spelar roll för eksemet är - knotten.

Alexandra,

Hästar har liksom vi människor ett immunförsvar som aktiveras som försvar mot främmande angrepp såsom parasiter, gifter, allergener, bakterier m.m.

Foderstaten spelar faktiskt en oerhört viktig roll för att stärka individens immunförsvar.

Alexandra,

Hästar har liksom vi människor ett immunförsvar som aktiveras som försvar mot främmande angrepp såsom parasiter, gifter, allergener, bakterier m.m.

Foderstaten spelar faktiskt en oerhört viktig roll för att stärka individens immunförsvar.

Det är dock en stor skillnad mellan att påverka och vara orsaken, studier har visat att det främst är svidknott som orsakar sommareksem hos (islands)hästen inte proteinöverskott som du påstod. Självklart är det som vid andra sjukdomar att mår man bra fysiskt och psykiskt, äter bra och välbalanserad kost så kan symptomen bli lindrigare och tom utebli.

Alexandra,

Då har min herre ett utmärkt immunförsvar som inte påverkas av protein- eller sockernivå i fodret helt enkelt.

Eftersom hitills så påverkar absolut ingenting jag stoppar i honom hans eksem. Utan de hänger enbart ihop med förekomst av knott och hur exponerad han blir av dem.

Vad gäller immunförsvaret så allergi sitter i ett immunförsvar som reagerar för starkt, så teoretiskt är ett nedsatt, icke-reaktivt immunförsvar bäst för att hindra att en allergi bryter ut.

Allergener är inga problem förrän immunförsvaret överreagerat på dem första gången. När en kontaktallergi etablerats så spelar det ingen roll hur tiptop man håller immunförsvaret, för det har redan antikroppar mot t ex då svidknott.

Sen motsäger jag inte att immunförsvaret och 'allmänt välmående' har ett mycket stort samband när det gäller att bekämpa virus, bakterier osv. Min L verkar för övrigt so far rent generellt ha ett bra immunförsvar, fast det har eg alla mina hästar med två undantag som unga, ha haft. Mycket sällsynt med virus, förkylningar osv.

Men, för häst X kan säkert Y spela roll. Men här gör det eksemmässigt INGEN skillnad ALLS om han utefter behov per kg får för lite/lagom/extremt mkt för mycket protein och/eller socker. Eksemet påverkas heller inte av hur IR/inte IR han för ögat verkar vara, och det var varken bättre eller sämre när han hade fång heller t ex, eller när han fått butta, eller om han får magtarmbalans eller ej - eller någon annan identifierbar anledning förutom knottförekomst och knottexponering då.

Det är dock en stor skillnad mellan att påverka och vara orsaken, studier har visat att det främst är svidknott som orsakar sommareksem hos (islands)hästen inte proteinöverskott som du påstod. Självklart är det som vid andra sjukdomar att mår man bra fysiskt och psykiskt, äter bra och välbalanserad kost så kan symptomen bli lindrigare och tom utebli.

Dessutom så har man ofta på Island höga proteinvärden på sitt hö.

“These findings suggest that immune functions to specific antigens in the MPM state are depressed at the cytokine level but not in terms of IgE responses. They also suggest that immune functions become Th2-predominant in the PH state, resulting in an increased risk of type I allergy.”

Jag tror att det SpaderÄss försöker säga är att det inte är Proteinet som Orsakar eksemet, det är knott/bitande insekter. MEN, att en häst som har anlag och risk att utveckla eksem, som får väsentligt för mycket proteiner, kan vid möte med knott utveckla sitt eksem, alternativt få förvärrade besvär av sitt redan aktiva eksem.

Om vi ser på ovan, utan att ta andra faktorer i beräkning som kan påverka ex utevistelse, läge, täcke, omvårdnad osv vilket är lite flytande beroende på såväl läge, individ som ägarens aktiva insatser samt medicinering.

Det låter rimligt i mina ögon iaf.

Till TS:
Låter inte helt orimligt att fenylbutazon som har antiinflammatoriska egenskaper mildrat den inflammatoriska process som uppstår i man/svans vid knottangrepp. Däremot föga troligt att det är lämpligt att behandla kronisk eksem med fenylbutazon i det långa loppet då biverkningarna vida överstiger effekten.

Vill man inte ge cortison injektion kan man prova att lokalbehandla med smörjor/lotioner som innehåller cortison. Effekten är mer kortvarig och jag tror inte att det tas upp så mycket genom huden att det kan påverka vid eventuell fång, men det får du diskutera med din veterinär.

Att smörja med cortisonsalva ger inte en fångrisk, däremot vid långvarig användning så ger cortison en hudförtunning vilket en eksemhäst absolut inte behöver.

Nu har jag behandlat henne med den Horsol jag tursamt hade kvar hemma, jag började samma dag jag fick hem henne. Hon ser nu lite bättre ut, exemen har torkat och är inte längre gulkladdiga (något de aldrig tidigare varit). Hon kliar sig heller inte längre så intensivt. Nu kommer hon att tvättas med AloeVera schampo och smörjas med salvan ur samma serie. Kommer också att köpa hem mer Horsol. Något som dock förvånar mig är att vet. verkar vara helt inne på behandling med butta i experiment syfte, något jag inte kommer att ställa upp på. Vad jag var ute efter var någon form av salva med antiinflammatorisk effekt i akut behandlingssyfte, det tyckte vet. dock inte var någon idé, utan trodde att exemet berodde på inflammation i tarmen, vilket jag inte riktigt köper...Nu mår hon iaf bättre, och jag får fortsätta behandla som tidigare år, dvs med AloeVera, Ultrashield, täcke och vid behov Horsolbehandling, eftersom hon svarar bra på det. Kanske jag provar det nya prepatatet som diskuteras här på forumet, benzylbenoat, om jag får tag på det vill säga..Ha en trevlig sommar med era pållar :)

Detta är tyvärr inget svar, utan mer en fråga, hur sköter du din häst's eksem?

Rent symptommässigt såkänns butta, i mina ögon, helt rätt att behandla med. Men bara en kort kur på några dagar under en akut fas som här, för att minska smärtan och som inflamationshämmande medel.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 224
Senast: Yrsel
·
Hästvård För ca 2 veckor sedan när jag skulle ta in min gamla trotjänare (32 år) så var hon halt på vänster fram så det syntes I skritten. Jag...
Svar
9
· Visningar
1 295
Senast: katja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min rädsla över ålderdomen, sjukdomar och att tiden nu börjar rinna iväg vill inte släppa greppet om mig. Jag skrev tidigare om att jag...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 102
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare