Ang diagnoser

B

Borboleta

Tänkte att det måste vara fler än jag här som har barn med "problem"... kanske kan vi dela med oss av lösningar och erfarenheter? :)

Har själv en son som just gjort färdigt sin utrednig och jag har börjat gå på diverse olika föräldrarutbildningar som startar massor av tankar och funderingar
 
Sv: Ang diagnoser

Jag har en tonårig son med "problem" av den sociala arten. Han är utredd på BUP och Familjeenheten, och fick där diagnosen Selektiv mutism, samt "problem att fungera i sociala sammanhang". Anledningen till utredningen var misstanke om autism, eller autismliknande tillstånd, vilket jag starkt ifrågasatte redan från början.



Pratar gärna med andra om det, särskilt kring sånt som rör skolan och allt runt skolgång, då det har varit det största problemområdet för honom och oss som föräldrar.
 
Sv: Ang diagnoser

Jag har en tonårig son med "problem" av den sociala arten. Han är utredd på BUP och Familjeenheten, och fick där diagnosen Selektiv mutism, samt "problem att fungera i sociala sammanhang". Anledningen till utredningen var misstanke om autism, eller autismliknande tillstånd, vilket jag starkt ifrågasatte redan från början.



Pratar gärna med andra om det, särskilt kring sånt som rör skolan och allt runt skolgång, då det har varit det största problemområdet för honom och oss som föräldrar.


Vad menas med den diagnosen *inte hört innan*

Skolan är just det vi har mest funderingar runt just nu. För min sons del är det efter sommaren dax att byta lärare och ev förändringar (börjar mellanstadiet) och vi oroar oss för hur det komemr skötas och hur han kommer klara det osv osv osv
 
Sv: Ang diagnoser

Det finns två typer av selektiv mutism, där det ena är mer vanligt än det andra. Selektiv = utvald, mutism = ofrivillig stumhet



1. Barnet pratar med sin familj, släkt och närmaste kompisar, men är knäpptyst mot andra som inte tillhör den "innersta kretsen" kring barnet

2. Barnet pratar obehindrat med främlingar, ytligt bekanta, men är tyst mot familj, släkt och de som står närmast.


Min son har diagnosterats med nr 2, där han alltså är HELT tyst, inte ens gör ljud, mot släkt och familj. Han pratar med mamma, pappa, och i stort sett ingen mer i familj eller släkt. Skolan är också ett ställe där han är helt tyst, även mot klasskamrater, men kompisar hemma i hembyn pratar han med, deras föräldrar, kvinnan i kassan på ICA, och liknande också.

Han har dessutom, svårt att fungera i sociala sammanhang, även med kompisar han pratar med. Svårt att se "spelreglerna" i de sociala sammanhangen, klarar inte av lagsporter (vilket gör att han inte får betyg i idrott), kan inte ge sig även om det skulle vara lämpligt, utan slåss till sista blodsdroppen......
 
Sv: Ang diagnoser

När det gäller eran pojkes skolgång - GE er inte, många gånger kan man behöva slåss med näbbar och klor för att få det som är hans rätt! Fundera på vad som är viktigt för honom, och se till att vara engagerade i hans skolgång.

Behöver du prata mer om just skolan och hur man tacklar de problem man kan möta där finns jag på msn, jag addar gärna!
 
Sv: Ang diagnoser

Oki... det har jag som sagt inte hört om innan (men har faktistk en kompis som fungerar så... )

Hur behandlas det?


Ang skolan så är vi engagerade och har bra kommunikation med läraren... men är antagligen för "snälla"

Skickar pm till dig
 
Sv: Ang diagnoser

Ja, man är ofta lite mesig som förälder tyvärr....



Behandla det vet jag inte om man kan, men bemöta det på ett anpassat sätt kan man göra. Jag kan beskriva hur vi gjort på msn senare, addar dig så fort jag kan, just nu tar det 100 år att ens få iväg det här...... Felia säger jag bara......
 

Liknande trådar

Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 077
Senast: Anna
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 811
Senast: Fazeem
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 324
Senast: JohannaB
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 436
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp