Ang. Bettstorlek.

attempt

Trådstartare
Nu ska jag starta en tråd där jag förhoppningsvis kan få hära era åsikter om det här med vilken storlek man ska ha på bettet.

När jag var yngre och gick på ridskola fick jag lära mig att bettet skulle sticka ut ca 5 mm på varje sida. (sen så fick jag ju också lära mig det där med "3 rynkor i mingipan", vilket jag inte använder mig av nu..)

Senare fick jag lära mig att bettet skulle vara exakt så långt som hästens mun är, alltså inte sticka ut något alls.

Nu har jag hört teorier om att bettet ska sticka ut såpass mycket att när man tar i ena tygeln ska hästen känna bettet dras igenom mungipan, och på så sätt på en chans att reagera innan bettringen går imot på andra sidan.

Vad har ni för åsikter om detta? Hur har ni bettet? Vad trivs eran häst bäst med?

Sv: Ang. Bettstorlek.

tycker att bettet ska vara så långt att bettringen ligger intill hästen. Jag vill alltså inte att bettet ska sticka ut på sidorna utan ligga så rakt som möjligt i hästens mun.
Sen är ju hästarna individer så om en häst trivs med ett längre bett tycker jag den ska få det. Likadant med hur högt bettet ska sitta. Att räkna rynkor är ju helt omöjligt. Vi måste se hur hästen ser ut och framförallt vart den har sina tänder. Om det sen blir ett par rynkor eller inga alls är oviktigt tycker jag. Det viktiga är att bettet ligger där hästen har plats för det.

Sv: Ang. Bettstorlek.

Håller med , kan vara olika på häst till häst, en del vill ex lägga tungan över bettet om den liger för långt ner då måste den i bland höjjas ngt.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 819
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar