Ang avmaskning

L

lill_flesky

har spånat igenom lite avmaskningstrådar för ett tag sen, och börjar bli väldigt konfundersam ang just avmaskning.

Har samlat på mig lite olika avmaskningsbroschyrer från olika företag och från typ apoteket och liknande och i de flesta läser jag att man bör enbart använda ett maskmedel under en period på några år för att masken i ska utveckla resistens mot medlena.
Det står också att man ska inte använda samma medel för länge för att även de kan utveckla resistens hos inälvsparasiten.

Men förut, så fick jag alltid lära mig att man använde olika medel för att ta olika typer av mask, typ ett preparat med ivermectin en viss period och typ banminth (vad heter den verksamma substansen i banminth?) under en period under året. men som jag har fattat det från broschyrerna så ska man alltså använda ett och samma medel (alltså ett preparat med samma verksamma substans) under en period av några år????

Hur är det egentligen? Någon som har det "senaste" inom inälvsparasitforskningen? jag är verkligen förvirrad :confused:

Läs på länken som lila gav, den säger mycket!

Men i övrigt har du ju rätt. Ivomec och "såna" preparat tar inte bandmask. Dock behöver man inte bekämpa bandmasken på rutin de år man använder såna preparat (OM man inte har konstaterat bandmask, men då finns det ett medel som tar bara den). Banminth har i dubbel dos verkan på bandmaskar, men det finns som sagt annat medel om man har bandmask.

Banminth tar inte styngflugans larver, som man bekämpar på hösten, sept-okt. Den finns dock inte överallt, och vid undersökningar på massor av hästar (döda) så har man hittat styngflugelarver i magen, men inga särskillda skador pga dessa, så skulle man hoppa över den avmaskningen är det ingen fara för hästen (det är ju smittan som blir trist bara).

Det bästa är ju att ta träckprov så man VET vad man behöver avmaska mot, och inte bara kör på rutin.

okej! Ska kolla vidare med de andra istallet om träckproverna. I vilken period är det bäst att göra träckprover, eller det kanske inte har någon betydelse när man gör det?

Eftersom det är blodmasken som är viktigast att hålla koll på får man ta träckprov när den har "säsong". Lämpligast på våren/försommaren innan man tänkt avmaska första gången. Är det spolmasken man vill kolla (föl och unghästar) spelar det ingen roll när på året man gör, samma bandmasken.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 226
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 538
Senast: sassiball
·
Hundhälsa Jag har en liten fråga kring avmaskningen innan 12 veckorsvaccinationen... Vi fick som råd av kenneln att man MÅSTE avmaska en vecka...
Svar
14
· Visningar
13 309
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 816
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur