Ang. avlivningsmetod

Daff

Trådstartare
Jag läste nyss i en tråd här på forumet om hur det går till när man avlivar en häst genom bultning och eftersom jag blev lite nyfiken på vad som egentligen händer vid en bultning så googlade jag. Ett av resultaten som kom upp var ett blogginlägg skrivet av en veterinärstudent som skrev att det har blivit vanligare att man avlivar hästar med spruta, något som jag aldrig har hört talas om, och jag börjar fundera på just olika avlivningsmetoder.

Jag upplever det som väldigt självklart att hästar avlivas med bultning och hundar med spruta. Är det någon som vet varför man aldrig avlivar hundar med bult? Och är det någon som har varit med om att avliva en häst med spruta? Varför valde man den metoden i så fall?

Att man inte bultar hundar beror nog mycket att det skulle vara väldigt svårt med hundens lilla huvud i förhållande till bultpistolen. Plus att bultning ju egentligen är en metod att avliva ett djur med där man ska ta tillvara köttet efteråt. Att man sedan enligt den lagstiftning som finns idag inte får avliva/slakta djur som ska gå till livsmedel på samma sätt som förr hemma (om man inte ska ha köttet själv) är en annan sak. Hundar avlivas ju också ofta inomhus, vilket gör att bult nog inte är ett så bra alternativ. Dessutom ska ju djuret avblodas efteråt för att man ska vara säker på att det är dött. Är nog inte många som skulle vilja göra det med en hund.

Jag har fått avlivat på bägge sätt. Ofta har det varit akutavlivning det har handlat om och då har veterinären helt enkelt valt den metod som veterinären tyckt vara bäst.

En gång har jag aktivt valt spruta. Det var för att hästen blivit så akut dålig under natten att den fick avlivas i boxen. Då blev det lugnare för övriga hästar i stallet med spruta. Plus att det ju blev mindre blod att bort efter åt.

Jag har varit med vid två avlivningar och vid båda tillfällena har spruta används.
Det första tillfället var min familjs ponny som efter en tids sjukdom inte längre gick att rädda. Han avlivades då i boxen (han låg redan ner när veterinären kom) och då var det väl som Masse säger, att det blir lugnare och mindre blod i stallet..
Vet inte om det är avgörande direkt, men vi var dessutom tre syskon med vid tillfället och jag som var yngst (ca 7år) hade nog inte blivit mindre ledsen att se min ponny bultas.

Den andra hästen var en häst jag hittade i hagen, liggandes med brutet ben i leran (ca 2år sedan). Veterinär fick tillkallas akut och ta bort hästen, då med spruta. Hästen fick en rejäl dos smärtlindring så fort veterinären kom och efter en undersökning och ett mindre roligt samtal till ägaren fick hästen andra sprutan. Hade nog inte heller varit så smidigt med bultning i det tillfället, ute i leran och regnet i hagen bland de andra hästarna..

spruta på stora djur används ju när endera veterinären som kommer ut akut inte har licens att bulta vilket de flesta inte har, och när hästägaren i sig tycker att spruta förefaller mindre brutalt än bultning och avblodning osv.... tyvärr har en del hästägare bilden av att spruta alltid är vackert på häst jmf med bult, och det stämmer ju inte alltid.

spruta använder man ju på mindre djur just för att kroppen är mindre och medlet verkar väldigt effektivt i en mindre kropp, samt igen av samma anledning som ovan, att man inte vill ha så stort visuellt trauma på ett litet husdjur för ägarens del, bultning passar inte på mindre hus/sällskapsdjur i det avseendet och eftersom det inte heller är nödvändigt i fråga om effektivitet så gör man inte det.

Jag hade aldrig valt att avliva en vitalt aktiv häst med spruta, om den bara har ngn skada som gör att den måste avlivas i sig. det är som flera sagt i tråden stor skillnad på ett redan liggande och jättesjukt djur som måste somna in.

spruta på stora djur används ju när endera veterinären som kommer ut akut inte har licens att bulta vilket de flesta inte har, och när hästägaren i sig tycker att spruta förefaller mindre brutalt än bultning och avblodning osv.... tyvärr har en del hästägare bilden av att spruta alltid är vackert på häst jmf med bult, och det stämmer ju inte alltid.

Licens att bulta som veterinär? Såvitt jag vet har man det när man är färdigutbildad, annars har de missat att berätta om något väsentligt på skolan…

Jag läste nyss i en tråd här på forumet om hur det går till när man avlivar en häst genom bultning och eftersom jag blev lite nyfiken på vad som egentligen händer vid en bultning så googlade jag. Ett av resultaten som kom upp var ett blogginlägg skrivet av en veterinärstudent som skrev att det har blivit vanligare att man avlivar hästar med spruta, något som jag aldrig har hört talas om, och jag börjar fundera på just olika avlivningsmetoder.

Jag upplever det som väldigt självklart att hästar avlivas med bultning och hundar med spruta. Är det någon som vet varför man aldrig avlivar hundar med bult? Och är det någon som har varit med om att avliva en häst med spruta? Varför valde man den metoden i så fall?

Jag valde spruta (Somulose) på min första häst, av den enkla anledningen att hon var både huvudskygg och rädd för karlar, en dålig kombination om man vill köra med bult.

Andra pållen avlivades med bult då hon brutit bäckenet och jag ville undvika att hon la sig ner innan hon var borta så att säga.

Tycker det är hugget som stucket vilket man väljer, man får nog se till situationen.

Har själv bara varit med om bultning.
Tycker inte det är så brutalt som de verkar, hästen är redan död innan de landar i backen.

Kan tycka att spruta är mer om det är ett självklart akutfall där hästen redan ligger och inte har någon chans att ta sig upp på benen.

För mig, som tagit bort hund med spruta, så känns det inte som ett alternativ på en häst som står, tror att de är ett större lidande för hästen att försöka kämpa emot sina reflexer att lägga sig ner än att stå upp. pang. borta...

Tack för era svar, jätteintressant att läsa!

Jag antog att det var, som många av er har skrivit, storleken på hund som bland annat gör att man inte bultar dom och att det kanske inte upplevs som passande av många hundägare. Det här var första gången jag hörde talas om att man kunde använda spruta på hästar så det var intressant att få förklarat i vilka fall det kan vara aktuellt.

Jag tog bort två hästar igår, båda med spruta. De stod i hagen med några meters mellanrum, när den första fallit fick den andra sin spruta. Det gick väldigt lugnt och stilla till, enligt regelboken så att säga. Jag kommer absolut välja spruta igen om jag får möjlighet.

Båda avlivades på grund av fång för övrigt.

Har både bultat och sprutat. Den sprutade hästen fick även medel direkt i hjärtat efter att hon lagt sig.

Hon var högdräktig och det kändes bäst för alla inblandade med spruta med tanke på fostret även om jag ju eg inte tror att det spelar någon roll. Men hon lade sig fint och stilla och tom hummade lite innan hon var borta.

Annars är det ofta så att de ska hämtas samtidigt som de avlivas och då tycker jag det är lättare att låta de som hämtar avliva med bult.

En veterinär här, som tvingades avliva ett påkört föl hos oss med spruta, förklarade att man kan misslyckas med att avliva med spruta eftersom en häst är så stor och medlet kanske inte verkar exakt så som man tänkt sig. Det finns fall där det inte har fungerat. Eftersom det var ett litet shetlandsföl funkade det utmärkt med spruta. Antar också att vetenskapen går framåt även här, och det blir säkert allt vanligare numera att man använder spruta. Andra hästar här har vi alltid bultat, med sedering först.

Att man inte bultar hundar beror nog mycket att det skulle vara väldigt svårt med hundens lilla huvud i förhållande till bultpistolen. Plus att bultning ju egentligen är en metod att avliva ett djur med där man ska ta tillvara köttet efteråt. Att man sedan enligt den lagstiftning som finns idag inte får avliva/slakta djur som ska gå till livsmedel på samma sätt som förr hemma (om man inte ska ha köttet själv) är en annan sak. Hundar avlivas ju också ofta inomhus, vilket gör att bult nog inte är ett så bra alternativ. Dessutom ska ju djuret avblodas efteråt för att man ska vara säker på att det är dött. Är nog inte många som skulle vilja göra det med en hund.

Det går utmärkt att bulta hundar, avblodning behövs inte eftersom våldet o blödningen blir så stort.
Har gjort det ett antal gånger innan det blev förbjudet.
PL

Licens att bulta som veterinär? Såvitt jag vet har man det när man är färdigutbildad, annars har de missat att berätta om något väsentligt på skolan…

fast alla DV som åker ut är inte färdigutbildade. Sommartid tex består merparten av dem av folk som fortfarande läser klart sista året.... som exempel.
I övrigt tror jag som du kommenterat ytterligare att långt ifrån alla vill bulta utan hellre spruta. bult är ju trots allt ngt som om man inte gör det dagligen dags eller alltsomoftast, inte är en jättebekväm grej, ffa teknikmässigt osv.

fast alla DV som åker ut är inte färdigutbildade. Sommartid tex består merparten av dem av folk som fortfarande läser klart sista året.... som exempel.
I övrigt tror jag som du kommenterat ytterligare att långt ifrån alla vill bulta utan hellre spruta. bult är ju trots allt ngt som om man inte gör det dagligen dags eller alltsomoftast, inte är en jättebekväm grej, ffa teknikmässigt osv.

Nej men man ska vara färdig med alla kurser och får enbart ha ex-jobbet kvar. Så att en tf-licens skulle innebära att man får göra allt utom att bulta är inte sannolikt. Men som sagt, bult är ju mer annorlunda och många tycker just själv skjutandet och ljudet är obehagligt, samt att behöva sticka hästen efteråt. Sprutor och kanyler är ju något man hanterar dagligen.
Och i skolan sprutades alla hästar, då klinikens avloppssystem inte klarade av så stora mängder blod så även om vi fick skjuta med bultpistol på kadaver så fick man vara med vi många fler avlivningar med spruta.

Nej men man ska vara färdig med alla kurser och får enbart ha ex-jobbet kvar. Så att en tf-licens skulle innebära att man får göra allt utom att bulta är inte sannolikt. Men som sagt, bult är ju mer annorlunda och många tycker just själv skjutandet och ljudet är obehagligt, samt att behöva sticka hästen efteråt. Sprutor och kanyler är ju något man hanterar dagligen.
Och i skolan sprutades alla hästar, då klinikens avloppssystem inte klarade av så stora mängder blod så även om vi fick skjuta med bultpistol på kadaver så fick man vara med vi många fler avlivningar med spruta.

ja du ser ;)

min erf av sommarvikarier som ej är exade utan i slutfas sista året osv, hos DV förtroendemässigt är rätt låg bortsett från ämnet i sig, i fråga om kompetens allmänt och säkerhet på vad de pysslar med osv..... ingen skugga på folket i sig, utan jag ifrågasätter snarare hela upplägget vilket är en annan historia än denna tråd. Upplever samma frågor hos kandidaterna i fråga om osäkerhet i de jobb de blivit antagna för osv.... inte lätt att inte ens vara exad och sen vara sommarvikarie mest hela sommaren när alla yrkesverksamma är på semester...... Inte direkt optimalt, och att de finns som rådgivare på telefon osv löser ju inte direkt det hela varken för veterinärassistent eller kunden i sig för det blir ju inte samma sak det vet ju alla som oavsett yrke kastas in i skarpt läge under liknande skarpa förhållanden.....

Avlivat med både bult och spruta. Finns för mig för och nackdelar med både och, men kan tänka mig samtliga metoder igen beroende på häst. Däremot slipper jag gärna att få ett glapp mellan avlivning och hämtning om det går - det är inte kul ha kroppen ligga hemma. Så det kan spela in med val av metod.

Jag var med om avlivning med bultpistol förra året. Och efter den upplevelsen kommer jag att, om valet finns, välja att just bulta mina hästar istället för att spruta dem. För som jag har förstått det så knarkar man mer eller mindre ihjäl hästen när man avlivar med spruta, och det tar nog några minuter innan hästen är "helt borta" (rena spekulationer). Vilket för mig inte känns helt schysst. Hästarna har inte valt oss, det är vi som har valt dem och då är det upp till oss att ta så väl hand om dem som möjligt, även i livets slutskede. Med bultpistol är de hjärndöda och känner ingenting innan de ens har träffat marken.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 877
Senast: Dopy
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 466
Senast: Wonna
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 265
Senast: Lobelia
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 399
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka