ja du ser
min erf av sommarvikarier som ej är exade utan i slutfas sista året osv, hos DV förtroendemässigt är rätt låg bortsett från ämnet i sig, i fråga om kompetens allmänt och säkerhet på vad de pysslar med osv..... ingen skugga på folket i sig, utan jag ifrågasätter snarare hela upplägget vilket är en annan historia än denna tråd. Upplever samma frågor hos kandidaterna i fråga om osäkerhet i de jobb de blivit antagna för osv.... inte lätt att inte ens vara exad och sen vara sommarvikarie mest hela sommaren när alla yrkesverksamma är på semester...... Inte direkt optimalt, och att de finns som rådgivare på telefon osv löser ju inte direkt det hela varken för veterinärassistent eller kunden i sig för det blir ju inte samma sak det vet ju alla som oavsett yrke kastas in i skarpt läge under liknande skarpa förhållanden.....
Som sagt en annan diskussion! Men sommarvikarierna tycker inte själva det är speciellt kul heller och det blir inte bättre av att mötas i telefonen av "är det du som är sommarvikarie/ kan du detta/ har du X, Y, Z där *suck* OK men du kan kanske det här med….."
Jag var med om avlivning med bultpistol förra året. Och efter den upplevelsen kommer jag att, om valet finns, välja att just bulta mina hästar istället för att spruta dem. För som jag har förstått det så knarkar man mer eller mindre ihjäl hästen när man avlivar med spruta, och det tar nog några minuter innan hästen är "helt borta" (rena spekulationer). Vilket för mig inte känns helt schysst. Hästarna har inte valt oss, det är vi som har valt dem och då är det upp till oss att ta så väl hand om dem som möjligt, även i livets slutskede. Med bultpistol är de hjärndöda och känner ingenting innan de ens har träffat marken.
Spruta innebär en överdos av sömnmedel, precis det samma som man ger när man avlivar hundar och katter. De blir sederade först precis som om man skulle röntga, ultrljuda, ordna tänder mm. Hästar är stora och tunga djur, det ser sällan helt lugnt och stilla ut när de faller.