Ang. avlivningsmetod

ja du ser ;)

min erf av sommarvikarier som ej är exade utan i slutfas sista året osv, hos DV förtroendemässigt är rätt låg bortsett från ämnet i sig, i fråga om kompetens allmänt och säkerhet på vad de pysslar med osv..... ingen skugga på folket i sig, utan jag ifrågasätter snarare hela upplägget vilket är en annan historia än denna tråd. Upplever samma frågor hos kandidaterna i fråga om osäkerhet i de jobb de blivit antagna för osv.... inte lätt att inte ens vara exad och sen vara sommarvikarie mest hela sommaren när alla yrkesverksamma är på semester...... Inte direkt optimalt, och att de finns som rådgivare på telefon osv löser ju inte direkt det hela varken för veterinärassistent eller kunden i sig för det blir ju inte samma sak det vet ju alla som oavsett yrke kastas in i skarpt läge under liknande skarpa förhållanden.....

Som sagt en annan diskussion! Men sommarvikarierna tycker inte själva det är speciellt kul heller och det blir inte bättre av att mötas i telefonen av "är det du som är sommarvikarie/ kan du detta/ har du X, Y, Z där *suck* OK men du kan kanske det här med….." :cautious:

Jag var med om avlivning med bultpistol förra året. Och efter den upplevelsen kommer jag att, om valet finns, välja att just bulta mina hästar istället för att spruta dem. För som jag har förstått det så knarkar man mer eller mindre ihjäl hästen när man avlivar med spruta, och det tar nog några minuter innan hästen är "helt borta" (rena spekulationer). Vilket för mig inte känns helt schysst. Hästarna har inte valt oss, det är vi som har valt dem och då är det upp till oss att ta så väl hand om dem som möjligt, även i livets slutskede. Med bultpistol är de hjärndöda och känner ingenting innan de ens har träffat marken.

Spruta innebär en överdos av sömnmedel, precis det samma som man ger när man avlivar hundar och katter. De blir sederade först precis som om man skulle röntga, ultrljuda, ordna tänder mm. Hästar är stora och tunga djur, det ser sällan helt lugnt och stilla ut när de faller.

När min gamla häst skulle avlivas så läste jag allt om bultning och spruta. Ffa läste jag om allt som kunde få fel i flera veckor vilket inte direkt dämpade min ångest över beslutet.

Jag valde tillslut att spruta henne. Vet gav henne lugnande, vi gick ut i en fd beteshage där hon tillbringat 10 somrar. Hon stod lugnt och betade när vet gav sprutan och lade/trillade fint på sidan. Hon var död direkt och jag visste att jag gjort rätt val för henne. Nu ligger hon begravd på samma plats :love:

Som sagt en annan diskussion! Men sommarvikarierna tycker inte själva det är speciellt kul heller och det blir inte bättre av att mötas i telefonen av "är det du som är sommarvikarie/ kan du detta/ har du X, Y, Z där *suck* OK men du kan kanske det här med….." :cautious:
.

fast det struntar jag i som kund hur roligt de tycker det är eller inte. Jag vill ha korrekt och adekvat vård på hästarna varken mer eller mindre.

När man avlivar med spruta sederas hästen först (får lugnande) och en kanyl sätts. De faller pang även med spruta, inte sakta lägger sig. Är medvetslösa då och "borta". Däremot så tar det några minuter/en stund innan hjärtat slutat slå men det är inget man som hästägare märker utan veterinären lyssnar med stetoskop

När man avlivar med spruta sederas hästen först (får lugnande) och en kanyl sätts. De faller pang även med spruta, inte sakta lägger sig. Är medvetslösa då och "borta". Däremot så tar det några minuter/en stund innan hjärtat slutat slå men det är inget man som hästägare märker utan veterinären lyssnar med stetoskop

Min föll inte pang ner utan segnade ner mer så det var inte det minsta obehagligt. Hade dock hört innan att man skulle vara beredd på bla stegringar :(

Min föll inte pang ner utan segnade ner mer så det var inte det minsta obehagligt. Hade dock hört innan att man skulle vara beredd på bla stegringar :(

Lite olika beroende på preparat ang bli exalterad (stegringar etc). Större risk för det med somulose än tex euthanasol. Har upplevt stegringar med, inget man önskar sig men man såg på ögonen att hästen var borta redan sär så inte så otäckt ändå. Bara en av tre som blivit exalterad. Övriga har fallit ihop bara (en på somulose och en på euthanasol).

fast det struntar jag i som kund hur roligt de tycker det är eller inte. Jag vill ha korrekt och adekvat vård på hästarna varken mer eller mindre.

Det är förstår jag såklart, poängen var att många gånger döms du ut som sommarvikarie redan när du svarar i telefon innan du ens har fått chansen att bevisa att du faktiskt också kan ge adekvat vård…

Hästen blir hjärndöd med bult och hjärtat slutar slår först när man blodar av den. Den dör alltså av att den förlorar allt blod. Sedan kan säkert vissa undantag redan dö när man bultar men det är ju anledningen till att man blodar av öht.

Vid spruta uppstår en enorm ångest hos djuret även om man ger ångestdämpande. Det gör att vi människor inte ser ångesten men tänker man efter så gör man det. Många hästar som avlivas med spruta ligger med uppspärrade/upprullade ögon och tungan ute efteråt (vad jag har hört från vänner som gjort det). En bultad häst ser ut som den gjorde innan när den ramlat ihop. Jag valde att bulta min häst och han såg fridfull ut.

Stallveterinären har tidigare berättat om ett fall vid avlivning med spruta där hästen inte dog. Hjärtat slog och slog och slog hur mycket vätska dom än sprutade i. Efter 45 minuter fick veterinären åka därifrån och hämta MER vätska... Snacka om mardröm.

Och visst kan det gå snett med bultning också om hästen rycker till i fel ögonblick. Jag valde att ge min häst oralt lugnande innan då han normalt sett är reserverad mot människor. Det rekomenderar jag alla att göra även om man har en snäll häst. Jag ser ingen nackdel med det i den situationen.

Mina hästar har jag valt att avliva med bult, den ena planerad den andra akut pga benbrott. Den gången var det en dv som åkte ut och fick bulta, och det gick utan bekymmer.

Hund har jag bara tagit bort med spruta.

Efter att ha varit med vid åtskilliga avlivningar av tamråtta, med spruta (ges i buken på råtta), har jag sedan länge beslutat mig för att jag kommer att bulta min häst när dagen kommer. Om jag har något val. Min motivering: bultning går fortare. Med stora djur är risken större (än med små djur) att det går fel med spruta, och det vet jag inte om jag skulle klara av - plus att jag vill känna mig säker på att min häst får somna in snabbt och så smärtfritt som möjligt.

Mina som avlivats med spruta har som sagt fallit på sekunder. Sen legat och med helt avslappnad mule osv. Som de sov men med öppna ögon.
En av de saker jag gillar med spruta - att de inte drar upp läpparna och blottar tänderna.

Någon tunga ute osv har jag inte sett. Jag har inte sett någon bultad som sett ut precis som innan heller för all del. Men vad man än väljer så döden är inte vacker på så stora djur.

Allaveterinärer får bulta en häst, behöver ingen licens. Men enbart veterinärer får använda vätska.
Rätt utfört faller hästen i stort sett lika snabbt vid avlivningsvätska som vid bult

Vid spruta uppstår en enorm ångest hos djuret även om man ger ångestdämpande. Det gör att vi människor inte ser ångesten men tänker man efter så gör man det. Många hästar som avlivas med spruta ligger med uppspärrade/upprullade ögon och tungan ute efteråt (vad jag har hört från vänner som gjort det).

Stallveterinären har tidigare berättat om ett fall vid avlivning med spruta där hästen inte dog. Hjärtat slog och slog och slog hur mycket vätska dom än sprutade i. Efter 45 minuter fick veterinären åka därifrån och hämta MER vätska... Snacka om mardröm.

.

"Vid intravenös administrering uppkommer medvetslöshet inom 15 sekunder efter avslutad administrering. Död inträffar 5-30 sekunder senare."

Om avlivningsvätskan Allfatal enl. FASS.

Att hästen är död 20 sek efter administrering låter helt ok för mig, speciellt då hästen får sederande innan, vilket jag skulle tro är standard.

Någon ångest har jag inte sett. Största ångesten brukar väl finnas hos den som äger djuret...:crazy:

Samma sak står om euthasol. Antar det är samma verksamma substans. Här sederas de innan, på rutin och ett krav från/för (?) veterinärerna.

Upplever de ångest av sederingen skulle de ju uppleva samma ångest men värre (längre) inför alla andra undersökningar osv hästar sederas för...

Problemet som jag ser det med att avliva med spruta är ju att man inte vet förens efteråt hur hästen reagerar på det, och då är det så dags... Jag avlivar därför med bult, och sedan är det viktigt att se till att den som bultar även har gevär med sig, ifall det skulle gå fel.

Men jag är inte med vid avlivningen faktiskt, eller har inte varit hittills, vi får väl se hur det blir med framtida hästar om sisodär 20 år (minst, hoppas vi på!).

Bult, alla gånger!
Snabbt och effektivt.
Hade de varit människor hade de varit dödförklarde direkt efter bulten, trots att hjärtat fortfarande slår. Hjärndöd infördes ju för att antal år sedan, inte bara hjärtdöd som räknas nu.
Jag vill inte riskera att dosen blir fel eller att de kämpar emot.
Skulle en akut avlivning behövas ringer jag nån i jaktlaget.

jag vet ingen dv öht som väljer att bulta häst ....
När vårt ena sto fick svår kolik för några år sedan kom en erfaren distriktare ut. Han gjorde allt han kunde för att rädda stoet, men till slut fanns det inget mer att göra. När det kom till avlivningsmetoden erkände han att han inte hade erfarenhet av att bulta hästar men hade bultat många nötkreatur. Eftersom jag ville att hästen skulle avlivas med bult ringde jag trotjänaravlivningen som kom på studs. Distriktsveterinären stannade kvar tills det hela var över.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 877
Senast: Dopy
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 466
Senast: Wonna
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 265
Senast: Lobelia
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 399
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka