S

Swannie

Har nu äntligen fått provsvar från lillhästen, och har fått reda på att han har anemi, veterinären ville ta in honom på sjukhuset och behålla honom ett par dagar för att ta fler prover.
Hon förklarade också att anemi på hästar inte fungerar som på människor, men inte varför?
Någon som varit med om detta tidigare? Hur allvarligt är det egentligen? :confused: :confused: :confused:
Vad gör man åt det?

/Swan, vansinnigt orolig
 
Sv: Anemi

vet tyvärr inte heller något om det. Men har hört att hästar kan på anemi av vitlök. Tänkte bara kolla om du gett din häst vitlök? Nyfiken på i så fall hur mkt?

Hoppas han krya på sig snabbt och att du snart får hem honom!
 
Sv: Anemi

Ja, det förstår jag. :( Hur mår hästen?

Har precis som Martina_m skrev hört att hästar kan få anemi av för mycket vitlök.
 
Sv: Anemi

Han har inte ätit någon vitlök alls...
just nu märks det inget annat än att han är trött och hängig, och inte har fällt vinterpälsen. försöker fortfarande få tag på människorna på djursjukhuset igen, men ingen svarar...
 
Sv: Anemi

Nej, men han ska tas in på sjukhuset på måndag, hur länge vet jag inte, men där ska det tas ytterligare prover...vad gör man åt blodmask? :(
 
Sv: Anemi

Swannie skrev:
Nej, men han ska tas in på sjukhuset på måndag, hur länge vet jag inte, men där ska det tas ytterligare prover...vad gör man åt blodmask? :(

Avmaskar.

För länge länge sen hade en bekants häst anemi - blodbrist. Den fick extra järn och något till för att ta upp järnet bättre.
 
Sv: Anemi

Swannie skrev:
Har nu äntligen fått provsvar från lillhästen, och har fått reda på att han har anemi, veterinären ville ta in honom på sjukhuset och behålla honom ett par dagar för att ta fler prover.
Hon förklarade också att anemi på hästar inte fungerar som på människor, men inte varför?
Någon som varit med om detta tidigare? Hur allvarligt är det egentligen? :confused: :confused: :confused:
Vad gör man åt det?

/Swan, vansinnigt orolig

Min Frieser var mycket anemisk då han kom p.g.a att han hade både blodmask och banmask. Jag gjorde många avmaskningar på honom. Jag testade oxå om han hade blod i träcken vilket han hade och det hade han under ett år framåt men det var beroende på den enorma maskinvasionen han hade.
Hästar kan få anemi av en dåligt sammansatt foderstat. Dom kan bli anemiska om dom har en infektion. Hästen producerar för lite röda blodkroppar, därför blir dom anemiska.
Inget annat gjordes för hans anemi än avmaskningarna och med tiden blev värdena normala igen men han var mycket trött och mager under tiden.
Hoppas du får rätsida på din häst
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 037
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 703
Senast: emma-vsm
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 700
Senast: Enya
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 191
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp