Ändrat beteende

C

Clintan

Min mamma har en Leonberger som är 13 år. Nu på sista tiden har hon ändrat sitt beteende. Hon är väldigt orolig, vill ut hela tiden, är uppe på nätterna och välter ner saker och dyl. Hon flåsar i stort sett hela tiden (hon gjorde så förr också om det åskade) och sover nästan aldrig. Innan har hon alltid haft bestämda vanor, men de är helt rubbade nu. När hon är ute bara går hon omkring. Hon är helt döv sedan ca 1 år tillbaks. En veterinär kollade henne för några veckor sedan och tyckte hon verkarde ok. Ibland får hon Rimadyl för ledbesvär, men inte så ofta. Kan hundar bli senila? Mamma funderar på att ta bort henne, för hon får ju inte heller sova och hunden är ju som förbytt. Hon äter och dricker (kanske lite mer än vanligt) som hon ska och verkar utföra sina behov som vanligt. Vad hade ni gjort? Kanske någon här som råkat ut för något liknande.

Ja hundar kan bli senila!

Men jag tror inte att hunden förändrar beteende så snabbt när de blir senila. Det kommer sakta.

Jag tror att det är nått annat fel på er hund. Antingen är det för varmt eller så är hon sjuk på något sätt. På en gammal hund kan det ju vara allt från cancer till hjärtfel etc etc. Det går ju inte att säga vad, men jag hoppas att du förstår hur jag menar :)

13 år är väldigt gammalt för att vara leonberger. Precis de symtomen som du beskriver hade vår tidigare leonbergertik när hon inte hade långt kvar. Men hon blev "bara" närmare 10 år vilken är en normal livslängd på leonbergern.

Glädjs åt att ni fått haft hunden så länge som 13år.

När våra, i övrigt friska hundar, blivit gamla och skröpliga av ålderdom har jag tänkt så här - har hunden glädje av livet. Om svaret är nej, då är det tid att tänka på att ta bort hunden.

Ge gamlingen en kram från mig.

Det kan vara många saker, flåsande brukar tyda på metastaser i lungorna, hjärtfel eller allt möjligt.
13 år är ju inte illa för en leonberger.
Se till så hennes sista tid inte blir lidande bara!! Varför inte boka tid för röntgen eller så.
Har man skaffat hund (eller annat djur) så har man ju även ansvar för att se till att de inte lever bara för vår skull, de ska ha ett värdigt liv.

Beteende förändringen har nog kommit smygande, men har under sista tiden blivit mer påtaglig. :crazy:

Vi är väldigt glada över att hon har varit med oss så länge som hon har. Hon har varit en helt otroligt trevlig hund.

Mamma har bestämt att hon ska ringa vet nästa vecka, så får hon komma hem och undersöka henne. Åka och röntga henne gör vi inte, då hon efter vet.besök för många år sedan vägrar att åka bil, så tycker vet att hon verkar för dålig, så tar vi bort henne hemma hos mamma. Det är som mamma säger att man blir lika ledsen att göra det nästa vecka, som om 1 mån.

Åhh... vilken jobbig stund! :( Men det är bra att ni inte låter henne lida. Hässjningar (stavning?) och häftig andning som är opåkallat kan mycket väl vara hjärtat eller, som någon skrev, metastaser i lungorna (har hon juvertumörer?). Jag tror ni kommer ta rätt beslut tillsammans med veterinären.

Kramar.

Skönt med en vet. som kommer hem till er! Lugnast för hunden på det sättet.
Hoppas allt går bra, eller hur man nu ska säga. Alltid lika jobbigt när djur blir gamla.

Hon har inga juvertumörer, vet sa att det får i stort sett aldrig hundar som fått livmodern bortopererad. Nu blir det nog så att vi tar bort henne nästa vecka, för vi tycker att hon har drastiskt försämrats de sista dagarna. :cry:

Vår vet är helt underbar, lugn och behaglig. Tycker det är bra att man slipper åka iväg med dem när det är dags för slutet.

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 044
Senast: snöflingor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 537
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar