Ändrat behov - hur mycket?

Ingela_S

Trådstartare
Som rubriken lyder. Tänkte sätta igång träningen med pållen nu när våren dyker upp, men hur mycket behöver man lägga till på foderstaten då? Har inte direkt nån tabellhäst från grunden heller... :angel:

Min häst har haft det lite slappigt i vinter, inte vilat helt men i princip bara ridits för underhåll. Han har varit skadad i lite olika omgångar, men inte fått vila helt utan hållts igång med skrittpromenader i alla fall. Han har stått på samma foderstat sen i december och hållit sig rund och fin på enbart hösilage (torrt) och lite salsa. Enligt beräkningsprogram har han fått myyyycket mer än han "ska" behöva, men han har inte på något sätt visat att det är för mycket. (Vet inte hur mycket jag litar på bondens höanalys heller, balarna har skiftat rätt bra i TS och kvalitet...) Så frågan är hur mycket man bör satsa på att lägga till nu när vi tänker börja träna lite seriöst igen. Det är ju ingen hård träning i den bemärkelsen, men för min otränade travare så är det jobbigt med grunddressyrträning. :p

Så vad tror ni? Han skulle behöva lite mer energi till ridningen, men om det är lika med mer energi i fodret vet jag inte. Ska man hålla kvar kvoten och höja "allt"? Eller ändra kvoten och höja enbart energi eller protein? Eller kanske låta det ligga kvar på samma och först se när/om han behöver mer? Lite mer energi och ork hade som sagt inte skadat...

Detta är första året jag räknar själv på fodret, så jag är tacksam om ni kan bringa lite ordning i mina funderingar :D

Sv: Ändrat behov - hur mycket?

Som rubriken lyder. Tänkte sätta igång träningen med pållen nu när våren dyker upp, men hur mycket behöver man lägga till på foderstaten då? Har inte direkt nån tabellhäst från grunden heller... :angel:

Min häst har haft det lite slappigt i vinter, inte vilat helt men i princip bara ridits för underhåll. Han har varit skadad i lite olika omgångar, men inte fått vila helt utan hållts igång med skrittpromenader i alla fall. Han har stått på samma foderstat sen i december och hållit sig rund och fin på enbart hösilage (torrt) och lite salsa. Enligt beräkningsprogram har han fått myyyycket mer än han "ska" behöva, men han har inte på något sätt visat att det är för mycket. (Vet inte hur mycket jag litar på bondens höanalys heller, balarna har skiftat rätt bra i TS och kvalitet...) Så frågan är hur mycket man bör satsa på att lägga till nu när vi tänker börja träna lite seriöst igen. Det är ju ingen hård träning i den bemärkelsen, men för min otränade travare så är det jobbigt med grunddressyrträning. :p

Så vad tror ni? Han skulle behöva lite mer energi till ridningen, men om det är lika med mer energi i fodret vet jag inte. Ska man hålla kvar kvoten och höja "allt"? Eller ändra kvoten och höja enbart energi eller protein? Eller kanske låta det ligga kvar på samma och först se när/om han behöver mer? Lite mer energi och ork hade som sagt inte skadat...

Detta är första året jag räknar själv på fodret, så jag är tacksam om ni kan bringa lite ordning i mina funderingar :D

Om du med "lite mer energi" menar att hästen kunde vara lite piggare och mer framåt under ridning skulle jag lägga till lite havre, förutsatt att hästen får tillräckligt med grovfoder sedan innan. Det är billigt och bra och har en rätt "normal" kvot så man inte förstör särkilt mycket om kvoten var bra innan ändringen. Det är ju lätt att öka ytterligare sen om du ska träna mer. Varför krångla till det om man har en lugn och fin häst som kan äta det :)

Man får ju tänka lite på hullet också, är den lite väl rund nu är det kanske ett tillfälle att låta den bli lite mer trimmad och vänta lite med att lägga till mer foder, annars skulle ajg kanske lägga till nu så slipper man vänta tills hästen blivit för tunn.

Ja, det är just det. Lite rund är han allt, men jag hade gärna haft honom lite piggare och framåt vid ridningen. Vet att han tappar lätt, så så långt vill jag inte att det ska gå. Fast en lite mer trimmad häst hade inte varit fel. Tror dock att det är mycket muskler som saknas. :p Men han måste ju ha lite ork till att träna också.

Men om man ska prova nåt, är det bäst att tillföra mer av både energi och protein då, så att kvoten bibehålls? Enligt beräkningar ligger han nu på en kvot på totalt 6,5 och får i sig 80 MJ och 520 smrp. Låter mycket tycker jag, men om analysen stämmer så ska det vara rätt räknat. Kan tillägga att han är 150 cm i mkh och väger ca 430 kg (vägd i höstas iofs).

Bild på den runde magen:

om han ska bygga muskler kanske han behöver mer protein, lusern är ju bra för proteinet men kommer inte ihåg hur mkt energi det innehåller. Tkr inte det låter som att din häst får så mkt, har själv ett varmblod (500kg) som om man räknar på höanalysen får ca. 900 g Smrp och 120 MJ, och han har lite mage, men är inte fet. Men vet inte hur bra höanalysen stämmer, för bonden har flera åkrar på olika ställen. Min häst håller på att ridas igång efter skada och än sålänge skrittar vi bara och han går på 20 kg hösilage och 0.3 kg kra**t protein, och nu har han fått tillbkas musklerna som han hade innan han fick proteinbrist. Men jag har oxå tänkt på att om man skulle öka proteinet lite nu när han ska börja bygga muskler...

Mjo om kroppen är fin och kvoten är normal är det ju oftast både energi och protein man vill lägga till så man inte sumpar ett vinnande koncept. Jag tyckte hästen var jättefin och inte alls fet. Men ska du aktivt försöka bygga muskler på hästen kanske du ska lägga lite extra på proteinsidan. Men även havre skulle ju faktiskt höja din kvot lite, innehåller 9-10 mj och 80-90 g smrp, dvs kvot 8-10).

Om du tycker hästen är lite knubbig men dåligt musklad är ju ett proteinfoder, eller ev byta in lite lusern istället för hö bättre.

(Fast de hästar som reagerar med att bli mycket piggare av lite havre (som du ville)brukar ju automatiskt förbränna mer under ett träningspass, så för de hästarna går det nästan jämt ut på energisidan om man håller igång och tränar och lägger till en liten mängd havre. Flera kilo är ju förstås inte rimligt att förbränna på ett pass, men en liten mängd. Andra hästar påverkas ju inte alls av att äta havre, och då kan du ju lika gärna lägga till ett proteinfoder. Fundering baserad på egna erfarenheter, inga forskningsrön:))

Nää jag tycker inte 80 Mj är mycket, min kallblodstravre äter mer, ca 95 Mj och 550 g smrp, är ca 150-152 och väger enligt viktmåttband ca 420 kg), men hon är extremt rörlig i hagen och när man rider, så hon går ner direkt om man inte ligger i och matar. :)

Senast ändrad:

Tack för era funderingar. :bow:

Jag är inte så van vid foderberäkningar än, men om man kollar på vad beräkningsprogrammen vill lägga min häst på, så är 80 MJ mycket. :p Vet inte om magen faktiskt har blivit större, eller om det är den försvinnande överlinjen som luras... Mer muskler behöver han i alla fall, så man kanske skulle testa höja kvoten lite? Jag litar fortfarande inte helt på vår höanalys, men om han hade haft proteinbrist så borde han varit "mager och bukig"? Eller..?

"Knubbig" vet jag inte om jag vill kalla honom heller, man känner revbenen utan större ansträngning, det är mer att han har lite mage. Bukig? Eller bara slöa bukmuskler...? :angel:

Hittade en hyfsat lik bild från i oktober (när skadorna precis hade börjat...):

Och december:

Jag tror jag ska testa en högre kvot på honom, så får vi se hur det blir. Han fäller inget nu, så han borde inte vara slö pga det. Men den här tiden kanske påverkar hästarna ändå, även om de inte har en tjock grizzlypäls att fälla. :p

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 332
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 301
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka