Ändrad personlighet?

H

HallonDoft

I januari köpte jag en varmblodsvalack född -94.
Han har hela tiden varit ganska opersonlig på ett sätt, känns taskigt att säga så men han ses lätt som "bara" en häst. Förstår någon vad jag menar?

Han ger ingenting av sig själv på det viset som de andra hästarna i stallet gör, på de andra ser man när man kommer att de:
"Oj nu kommer hon! Va roligt!"
Min häst tittar upp (ibland) konstaterar att man kommer och sedan blir det inte mera.
Visar inte att han tycker det är mysigt att man grejsar med honom eller så heller.

Ok han kanske är sådan helt enkelt tänker jag!
MEN nu har jag hittat en tidigare ägare/ryttare till min häst.
Hemma hos dem var han tydligen väldigt nyfiken och öppen mot alla!
Ville alltid vara med och "prata" i hagen. Inget sådant nu! Han kommer fram ibland, men ganska sällan. Kollar om man har godis, har man inte det kan man lika gärna gå sin väg... Det visar han tydligt iaf!! Han vänder och går!!
Tydligen var han väldigt mysig och så...

Han är väldigt snäll och ställer upp men det är nog snarare plikttrogenhet än vilja!

Vet inte vad jag vill med tråden egentligen! Det är nog mest frustration över att den föredetta myshästen har blivit apatisk mot männskligkontakt...

Sv: Ändrad personlighet?

Kanske var han lite mer bortskämd med godsaker hos förra ägaren och ifall du tränar hästen mer än vad de gjorde så kanske han förknippar dig med arbete och blir inte lika "kelig" som förr?

Har du provat med klickerträning? Det ger ofta glada, positiva och initiativtagande djur med rätt träning. Kan även användas i ridningen.

I januari köpte jag en varmblodsvalack född -94.
Han har hela tiden varit ganska opersonlig på ett sätt, känns taskigt att säga så men han ses lätt som "bara" en häst. Förstår någon vad jag menar?

Han ger ingenting av sig själv på det viset som de andra hästarna i stallet gör, på de andra ser man när man kommer att de:
"Oj nu kommer hon! Va roligt!"
Min häst tittar upp (ibland) konstaterar att man kommer och sedan blir det inte mera.
Visar inte att han tycker det är mysigt att man grejsar med honom eller så heller.

Ok han kanske är sådan helt enkelt tänker jag!
MEN nu har jag hittat en tidigare ägare/ryttare till min häst.
Hemma hos dem var han tydligen väldigt nyfiken och öppen mot alla!
Ville alltid vara med och "prata" i hagen. Inget sådant nu! Han kommer fram ibland, men ganska sällan. Kollar om man har godis, har man inte det kan man lika gärna gå sin väg... Det visar han tydligt iaf!! Han vänder och går!!
Tydligen var han väldigt mysig och så...

Han är väldigt snäll och ställer upp men det är nog snarare plikttrogenhet än vilja!

Vet inte vad jag vill med tråden egentligen! Det är nog mest frustration över att den föredetta myshästen har blivit apatisk mot männskligkontakt...

Du söker ett svar och svaret kan du endast själv söka genom att enträget ta reda på all historik som hänt denna häst från tidpunkten med den tidigare ägaren/ryttaren på den i dåtid så sociala individ fram till dags dato.

En sak är säkert,, hästen har "stängt av" och hästar som stänger av har en mkt traumatisk historik att förmedla.

Glad om det stämmer, min är öppen som en bok och han har haft ett mycket bra liv.

Håller med ;)

Hästar är flyktdjur o reagerar på olika sätt:
-Springa ifrån
-Bli agressiva
-Skärma av

En häst som "stängt av" kan ta tid att locka fram ur sitt skal igen.

Det behöver nödvändigtvis inte vara något jättetraumatiskt, men en häst som inte blir lyssnad på ger upp och blir nästan som lobotomerad.

Jag har väl egentligen inget vettigt att tillägga, ville bara berätta att min häst var precis tvärt om.

När jag fick honom (och när jag var och tittade på honom) var han totalt avtrubbad, förmodligen värre än din är. Han brydde sig inte om att man bad honom flytta på sig (som ett exempel) och var dessutom som din, visade inga känslor. Jag har bara haft honom i drygt 1 månad och nu är han hur härlig som helst, glad, positiv och nyfiken, kommer alltid glatt fram när man närmar sig hagen.

Jag tror att det har lite att göra med att han bara gick och gjorde ingenting hos tidigare ägaren, han gick ute i sin hage ensam dygnet runt. Här har han fått både hästkompis i sin egen ålder (han är 3 år) och dessutom pysslar och jobbar jag mycket med honom. :)

Nu låter det inte som att det är samma problem som din häst har, men min poäng kvarstår. Så fort du hittat vad som är fel så går det absolut att åtgärda och det behöver inte ta så himla lång tid (beror så klart på anledningen). :D Lycka till med din häst!

En tanke bara, hur stod han uppstallad hos förra ägaren och hur har du honom uppstallad?
Min första häst var en stor personlighet, men när hon stod i ett större stall blev hon stressad men visade det genom att helt enkelt stänga av. För mig som kände henne märktes det tydligt men andra hade säkert inte tänkt på det.
Tror lika väl att det kan vara tvärt om också, hästar som trivs i stora stall och stallas upp i mindre med kanske bara en kompis, blir stressade och stänger av.

Svarar alla! =)
Jag är hans 8:e ägare.
Hon som jag fått kontakt med som är tidigare ryttare/ägare är det hemmet han har bott längst. Där fick han bo i cirka 5 år.
Där var han boss i hagen.

Den tjejen hon sålde till är den jag köpte utav. Där bodde han 2-3 år ungefär. Köptes som andra häst men började tränas för hoppning och har tävlat en del i detta.
Var högt i rang där med, ett tag men fick sedan storstryk av en yngre förmåga. Var väldigt kuvad av de andra hästarna då jag köpte honom hit.
Han vaktade sin mat mycket när han kom hit (mot de andra hästarna), var ganska mager och tråkig. Har blivit lite bättre med "matvaktandet" och hullat till sig...
Kan inte svara på hur han stått tidigare hos alla.. Hos tjejen jag köpte av stod det två andra hästar, nu har han tre kompisar. Den gården min säljare köpte ifrån sålde pga för många hästar, drygt 30 stycken så där var det nog stora stallar! =) Han blev en av dem som såldes pga platsbristen.
Jag kan tänka mig att han tagit hårt av alla flyttar och inte är riktigt säker på att han kommer att få stanna hos mig! Men jag har lovat honom det och talar om det för honom varje dag men han verkar inte lyssna! =P

Jag känner liknande inför min häst. Fast det var snarare att hon var väldigt lugn och snäll när jag fick henne. Sedan fick ägaren innan tillbaka sin sällskapshäst (jag har ingen möjlighet att ha två) som hon hade gått tillsammans med i 3 år! Därefter blev hon piggare, hispigare, mer "sto" visar tydligt vad hon gillar och inte gillar. Sparkas när man lägger på täcke å tar av m.m.
Hos ägaren innan gick hon bara i hagen å hon gnäggar oftast när jag kommer, så jag tror att hon trivs med mig, men inte med stallet.

Så funderar på att byta stall, eftersom jag inte heller trivs. Men vill inte att hon ska ta stryk genom att än en gång byta stall.. (varmblod)
Dock tror jag hon kommer trivas bättre i ett annat stall, där hon får dela hage med andra hästar och tas in och ut samtidigt som dem! (fattar inte hur de som bestämmer tänker, blir förbannad!)
Så länge jag tar hand om henne (samma ägare) fast byter stall, borde väl vara ok??

Jag gissar att han antingen har noll i respekt gentemot dig eller så har han gått och blivit apatisk av någon anledning. Jag tror att det går att bota genom att du visar tydliga gränser men att så fort han är duktig så överöser du honom med positiv respons. Rid eller promenera med honom mycket i skogen på olika stigar samt ge honom ett så varierat schema som möjligt så lär ni känna varandra att du kan testa longera, löshoppa, rid barbacka, lägg ut "konstiga saker" som presenningar han får gå över och ryggsäckar han får gå slalom mellan och "lek gymkhana" genom att han skall kunna stå still när du tar ned t.ex en flagga och se om han inte blir mer intresserad. Ägna långa stunder åt hans rykt och sitt inne hos honom och t.ex läs så han lär sig att sakna dig. Säg berömmande ord om och när du ger godis så lär han sig att berömmer betyder gott. Men minsta lilla ohyffs från hans sida så tala om att du inte tolererar det.

Instämmer, hitta på så mycket som möjligt med din häst.
Sedan tar det tid innan hästen finner sig i ett nytt hem. Jag tycker att det tar minst ett halvår innan hästen har funnit sig till rätta.
Jag brukar ägna mycket tid till att promenera, stannar jag, ska hästen stanna, gå i varierad terräng, i skog, grusväg, försöka göra det intressant för hästen. Gillar den inte vatten pölar/vattendrag ta er tillsammans över det, hästen blir glad av att den fixar det och man får starkare band till varandra till slut

Detta är skitjobbigt!
Det är min första egna häst och han betyder otroligt mycket för mig! Så visst är det så att han är bortskämd på många vis! Men jag tycker nog inte han är respektlös gentemot mig, springer över mig osv.
Men små små saker visar att han inte har FULL, 100% respekt. Jag får försöka bli bossigare! =) Helt klart!
Har vissa problem där helt klart! Tips välkomnas!
Hur blir jag "bossigare", jag har inga idéer om att vara han chef på nått sätt men vi kan väl dela ledarskapet?

en väninna hade en häst på prov som hade helt stängt av, man kunde se honom därinne ibland när man hade massa morötter i handen, annars var det en tom kropp. Denna pålle hade besvär med ryggen visade sig, och hade gett upp att visa smärta och typ bara gått in i sig själv för att kunna hantera det.

En god ledare/chef lyssnar på de han bossar över;)
Nä, men det är med djur som med människor att ingen uppskattar en elak ledare som bara kör över en att man kan till viss gräns orka lyda en för att man är rädd men längre ledarskap baseras på att ledaren är en god kamrat, föredöme och lugn i sig själv och visar att den kan bestäma klokt.
Sen är det ju så att ju osäkrare eller bråkigare individ desto tydligare bör ledarskapet befästas men din häst verkar ju inte bråkig.
Jag tror att du kan ha nytta av att läsa om NHS och kanske även gå en kurs men i övrigt så handlar det ju om att du skall vara en initiativtagare samt att hästen skall lyssna på dig vad gäller det lilla så som att den skall flytta på sig när du vill komma förbi den och följa dig när du vill.

som många andra skrivit så har han nog stängt av.. Men det behöver inte nödvändigtvis vara trauma, utan avsaknad av förståelse och kärlek i kombination med många ägar- och stallbyten kan knäcka den livligaste hästen..:(

Min dam var otroligt distanserad och avskärmad när jag hittade henne, aldrig elak eller ouppfostrad, utan bara inte där.. sedan led hon otroligt av inre stress, har aldrig stött på något liknande.. det tog säkert ett halvår innan hon började öppna sig för mig, ytterligare ett tag innan hon började intressera sig för sina hagkompisar, och säkert två-tre år innan hon lät "bekanta" människor komma henne nära.. Än idag så blir hon distanserad och reserverad när nya människor ska hantera henne..

Ge honom tid, ingen stress, ingen press, utan som sagt, umgås mycket med honom, prata med honom, ställ inte så mycket krav utan låt honom ta det lugnt ett tag :)

När mitt sto tillslut kom ur sitt skal så blev hon som en helt annan häst, både fysiskt och psykiskt så växte hon enormt under en kort tid, det visade sig att hon var ett riktigt sto där under ytan, något jag inte förväntade mig, men det sägs ju att man dras till hästar man behöver, och sällan de man tror att man vill ha :angel:

Ta det lugnt bara, förr eller senare så kommer också han förstå att du är där för att stanna, och att han kan lita på dig :)

(sedan kan jag säga dig, att istället för att luska ut hans förflutna genom kontakter, så försök se hästen du har framför dig, hur han beter sig, vad han är rädd för, och fundera över varför han är som han är, ingen kan hans historia bättre än han själv, han kommer tala om för dig vad som hänt så fort han förstår att du faktiskt vill lyssna på honom :) )

Fast du behöver ju inte heller dra så stora växlar på det. Jag har ett sto som jag har haft i 7 år och hon är en ganska opersonlig och osocial häst. Hon har inget som helst behov av att kela eller gulla med mig, inte alls som min andra häst som gärna vill sitta i knäet och gnäggar när hon ser mig.

Och hon har inte varit med om något trauma, hon har haft 2 ägare i sitt liv och alltid haft det bra. Hennes uppfattning om ett bra liv är att gå på ett enormt bete med sina hästpolare, helst utan människor. EN gång har hon gnäggat på mig, det var när vi var på meeting och hon inte kände någon annan, så när jag kom på morgonen blev hon glad:)

Men hon är min pärla ändå och jag älskar henne och jag vet att hon litar på mig och tycker om mig.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 950
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 253
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 735
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka