Ändrad menscykel efter grav

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Jag gjorde abort i januari, var i v12/13. Efter detta hade jag p-ring i ca 2,5 månad men tog ut den pga biverkningar så jag är nu helt hormonfri.
Nu till min fundering... Innan jag blev gravid hade jag regelbunden mens, den kom efter ca 28-30 dagar. Nu kommer min mens tidigare för varje gång och nu senast var min menscykel endast 24 dagar, innan dess har den varit 26-27 dagar sen jag tog ut p-ringen.

Jag har också fått mycket mer ont sen graviditeten. Känner av ägglossning (vilket jag aldrig gjort innan), har ont i magen ca 3 dagar innan mens och smärtan är betydligt värre första dagarna av mensen. Jag hade svår smärta innan med, men maxdos citodon + diklofenak tog bort det värsta och jag kunde fungera normalt. Nu spelar det ingen roll att jag tagit maxdos, jag har fruktansvärt ont ändå och inget hjälper.

Är detta normalt att mensen ändras så mycket efter att man varit gravid? Kan jag förvänta mig att det kommer återgå till hur det var innan eller är det såhär det blir nu framöver? Hur påverkar det mina chanser att bli gravid senare om min menscykel är så här kort eller bli ännu kortare?

Sv: Ändrad menscykel efter grav

Min menscykel blev inte kortare efter men lite mer regelbunden, ägglossningen blev mycket tydligare och jag fick mensvärk för första gången i mitt liv! Det höll i sig fram tills jag blev gravid igen. Och sen han jag sätta spiral innan mensen kom igång efter 2a gången så jag har inte fått någon mens än så jag kan inte säga något om det har förändrats igen.

Jag gick ifrån att ha mens i 3 dagar start var fjärde tisdag kl 11, stämde 9/10 ggr, ingen mensvärk el ÄL smärta. Till att få var tredje vecka, vara i en vecka, mensvärk + ÄL smärta utom denna värld. Än har det inte blivit bättre och jag haft den tillbaka i 14 månader nu.

Jag har inte varit gravid men min menscykel förändrades väldigt mycket när jag slutade ta p-piller. Jag tog bara under en kortare tid (max ett halvår) och när jag slutade fick jag betydligt kortare menscykel än tidigare, från ungefär 30 dagar till 25-26, kortare blödningsperiod och tydligare ägglossning.

Eftersom en sådan här kort tid med för mig ovana hormonnivåer kunde förändra så här mycket känns det inte så konstigt om en graviditet, kanske i kombination med hormonspiral, också förändrar menscykeln.

Min menscykel var innan graviditeten 30-33 dagar, och höll på i 5-7 dagar och jag hade så ont och var så trött så jag fick sjukskriva mej från skola/jobb osv och sova bort de två första dagarna för att orka.

Nu 1 år efter graviditeten, så äter jag minipiller för att gubben vill vänta me ett syskon (suck) och mensen kommer med knappt 18 dagars mellanrum och håller på i fem dagar, o smärtan är likadan, kanske något mildare eller så är det att man inte känner av den på samma sätt efter att ha genomgått en förlossningsmärta som heter duga :)

Jag trodde det först var för min PCO-s, eller att jag hade bytt från minipiller till plåster till minipiller igen pga att gubben inte vill som jag. Men nu börjar jag tveka. D e ju skitjobbigt att känna sig som om man blöder jämt, eller som när jag var yngre och den höll på i sex veckor ett tag när jag var hyperstressad och mådde mkt dåligt psykiskt. Men jag känenr mej inte likadan då som nu så jag fattar ingenting...

Ska det vara så här eller ska man kolla sej tro? Jag gillar inte o va ovetande eller att behöva söka vård för "en bagatell" som man jämt fått höra...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
637
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
1 013
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 925
Senast: Tora
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 897
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar