Ändra foderstat?

linafina

Trådstartare
En nyfiken fråga:

Ni som inte analyserar ert hö, använder ni samma fodermedel alltid såvida hästarna inte magrar eller annat händer?

Jag tycker att man har märkt att folk ändrar mycket i hästarnas foderstater och ofta. Då är det inte bara att dom sänker eller höjer mängden foder, utan kanske rent av ändrar foder helt och hållet. Från det ena till det andra.

Visst kan man göra det om det inte fungerar på hästen osv. och vill prova något annat. Men är det verkligen så mycket hästar som inte fungerar på den foderstat dom haft från början?

Sv: Ändra foderstat?

jag har just nu havre (matilda), lusern pellets och betfor

före betet hade jag sport, lusern hack och betfor.

bytte för att på betet så fick alla hästarna äta havre och min häst har fortsätt fungera ok på det och det blev billigare med det.
och hacket är utbytt mot pellets för han vägrar äta hacket numera..

jag är inte så mycket för att ändra hela tiden och byta sorter men det finns 1-2 i stallet som byter varannan månad typ..

Jag känner igen det där, flera i mitt stall gör likadant. Jag förstår inte det. Det kan ju inte vara bra att byta så där hela tiden.

Vi analyserar visserligen, men vi försöker att hålla oss till de fodersorter vi vet funkar. Analysen talar om vilka mängder, och oftast funkar det bra med mindre justeringar.

Visserligen analyserar jag mitt hö och beräknar en foderstat utifrån dessa värden... men: i mitt fall brukar det resultera i att jag snart får ändra och dra ner på kraftfodret etc. (Missbedömer nog hästarnas arbetsinsats ;) , eller nåt... De brukar bli som små tunnor :angel: )

Jag byter dock inte ut fodermedlet i sig, bara ändrar mängderna. Många i mitt stall byter, typ, när en säck är slut och de inte tycker att det har gett önskat resultat på hästen. (Motiveringar av typen: "Det här blev han så pigg av, så jag måste byta", är oerhört vanliga!) Ofta har någon läst in sig på "produktinformation" från något foderföretag och tror att de har hittat MIRAKELFODRET, som ska lösa alla deras problem. När det sen inte fungerar, blir man väldigt besviken och försöker hitta något nytt, som kanske fungerar...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 634
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 223
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025