Andningslarm

Mynta2

Trådstartare
Är det nån som använder sådant ? Jag funderar starkt på skaffa. Jag menar, det finns ju plötslig spädbarnsdöd, och vem säger att inte vi kan drabbas ? Dessutom på Montels talkshow i dag snackade dom om PSD, och det jag inte visste var att barn över 1 år även kan drabbas, även om det är ovanligt. Det var nån mamma där som berättade om sitt barn som dog. Detta barn tror jag var över 1 år gammalt. Det låg och sov och hon skulle väcka det för dom skulle i väg på kontroll, då var det dött :(.

Tycker att det är en ganska bra försäkring, även om det nu bara larmar. Men jag läste om de olika larmena, och många gånger när barnet har andningsuppehåll så vaknar de till av larmet som ljuder och börjar andas igen. Synd att dom verkar snordyra, men som sagt, priset är väl inte avgörande, men nog undrar man varför dom ligger i den prisklass dom gör...Tekniken är väl väl utvecklad nuförtiden menar jag.
 
Sv: Andningslarm

Vi använder andningslarm till lilleman, och det har under hans 5 månader hunnit larma ett par gånger. Det har larmat en tredje gång, men då visade det sig att det var batterilarm.

De första gångerna var dock "riktiga" larm, som väckte både oss och lilleman, skrämmande som tusan, men hellre det än att hitta honom iskall..... och priset är ganska högt ja, men det har varit värt det tycker jag.
 
Sv: Andningslarm

Vilket larm hade ni ? Vi funderar på Babysense II. Tror du den är bra ? Fast jag fattar inte hur de 2 plattorna ska känna babyns rörelser genom madrassen. Vi har en rätt tjock madrass. Man kanske kan lägga plattorna direkt under lakanet ? Fast larmet Respisense skulle ju tydligen även stimmulera andningen. Fast den skulle man fästa på blöjan, sitter dom fast ordentligt då kan man ju undra ?
 
Sv: Andningslarm

Tydligen rekommenderas inga andningslarm då de inte är tillförlitliga.Bättre att ha barnet på rygg när det sover & vänder det till mage så kan de vända tillbaka.
Det är inte säkert att psd kan förebyggas med andningslarm då barnet bara slutar andas, ite säkert att man kan"väcka" barnet igen.
Psd kan drabba barn till 18 månader men så sena fall är mkt ovanligt & min bm tyckte snarare att så sena fall borde bero på annat än psd.
 
Sv: Andningslarm

jag har andningslarm till julia, vi har respisense, det ser ut ungefär som en persson sökare som man fäster på blöjkanten. det funkar så att vid ett andnings uppehåll på 20 sekunder så går ett pip samt att den vibrerar för att stimulera andning, sen går yterliggare fem sekunder och då går larmet.

naktdelen med det här larmet är att det lätt fellarmar för att hon har rört sig så det åkt av, men samtidigt så är det väldigt lätt att flytta samt fungerar vid samsovning, det kostade ca 1400 kr, jag har inte ångrat att vi köpte det för en sekund.

visst det är inte säkert att man kan väka dom och därmed rädda dom bara för att man har larm men chanserna ökar ju ju att kunna rädda dom om man påbörjar återupplivningsförsöken en minut effter det att dom slutat andas istället för timmar. så enligt min åsikt väl värda pengar
 
Sv: Andningslarm

vilka är det som inte rekommenderar andningslarm? Jag har hört fler som säger det, men det är ju konstigt - det SKADAR ju knappast barnet? Och för mig känns det tryggt.

Jag har köpt en babysense II till bebis (som kommer i april), och även om det kanske inte hindrar andningsstopp så kan det ju göra så att vi som föräldrar sover lite bättre, behöver inte kolla att liten andas varje minut. Som jag skulle göra annars :). Ibland KAN ju bara bebis 'glömma' andas, och då kommer ju de kanske igång igen av pipandet. Så jag är för andningslarm!
 
Sv: Andningslarm

Vi har fått låna ett larm av ett par kompisar o jag tycker det är väldigt skönt då de allra flesta barn sover bättre på mage, och nu får skruttan göra det. Det är dessutom enda sättet att få henne att sova i egen säng några timmar.

Jag älskar att sova med henne bredvid mig, men det finns ju inga garantier för att jag skulle vakna om hon slutade andas bredvid mig heller.

Man ka ju aldrig vara helt säker, med plötslig spädbarnsdöd beror ju OFTAST på flera faktorer, inte bara på hur de legat när de sovit. Den senaste förskningen som min man läste (jobbar inom hörselvården) var att man upptäckt ett samband mellan avvikande OAE-test och psd.

Kommer inte ihåg vad larmet heter just nu och de stora barnen :love: nattas så jag vill inte störa...
 
Sv: Andningslarm

Vad är ett OAE-test?

Jag läste att risken minskar lite om man samsover också.... Har dock inte hört att den ökar för att de sover på mage så det var nåt nytt för mej.
 
Sv: Andningslarm

Vi hyrde ett då vi vid 6 månader började ha honom sovande på mage. Det är jättekänsligt så det känner utan problem genom madrassen. Iallafall det vi hade, men nu minns jag inte vad det hette.:smirk:
 
Sv: Andningslarm

Mynta2: Vi har Angelcare, och det tycker jag är helt okej! Vi har vanlig madrass och en fårfäll på det i hans säng, och den läser snällt av honom ändå.

vindvissla: ja, han hade rätt långa andningsuppehåll som riktigt liten, och då larmade det på dem.
 
Sv: Andningslarm

trodde det stod överallt?har läst om det i flera tidningar.
Men läkare & bm rekommenderar inte såna om det inte finns speciella skäl.
Självklart gör alla som de vill men ett larm kan många ggr snarare skrämma upp föräldrar om den utlöser på "falska grunder" tex.
& nu kommer ngn skriva att de hellre vill ha larm fast det akn lösas ut i onödan & det är ju upp till var & en.
 
Sv: Andningslarm

Nej, det där läste jag med nånstans, men jag tror att det är ett bra komplement ändå. Vi kollar av lillen med jämna mellanrum, kollar så han ligger som han ska, vänder tillbaka till rygg om han vänt sig och så. Men det är ändå skönt att ha det där lilla extra.
 
Sv: Andningslarm

Jag läste att risken minskar lite om man samsover också.... Har dock inte hört att den ökar för att de sover på mage så det var nåt nytt för mej.



Det finns rön som säger precis tvärtom också, även om jag gärna tror att det borde vara som du läst. Och att magläge ökar risken är en stor bidragande orsak att de i början på 90talet började rekommendera ryggsovande för spädbarn.
 
Sv: Andningslarm

ja fel är det ju inte.
Jag är själv jättefjantig när min son vänder sig till mage, kollar alltid att han har huvudet åt sidan & kan andas, & ibland vänder jag på honom, men det är nästan ingen idé då han vänder sig tillbaka för det mesta.Vill de sova på mage så går det inte att hindra dem:crazy:
 
Sv: Andningslarm

Nej, det har jag märkt här med, jag vänder på lilleman hela tiden känns det som, lik förbaksat ligger han med magen neråt efter en stund:crazy:
 
Sv: Andningslarm

Samsover?at barnet sover hos föräldrarna?
Det finns ökad risk i att barn sover hos föräldrarna om de blir för varma, alltså ska man inte bylsa på barn med kläder osv.Men ryggläge rekommenderas ju av en orsak & det är för att man upptäckt att det minskar risken för psd.
Frågade min bm om det med att barnet vänder sig på mage men hon tyckte inte det var så stor risk om barnet vände av sig själv då de oxå kan vända tillbaka.
 
Sv: Andningslarm

I kväll beställde vi Respisense. Då kan vi ju ha det med i vagnen med. Och ja, jag vet att larm INTE skyddar mot döden, MEN för mig skulle det kännas som att jag åtminstone fått försöka få liv i henne om det skulle hända än att vakna timmvis senare och hitta en likstel baby. Då skulle jag verkligen få ångest att jag INTE haft nåt larm.

Tack för all som svarat.
 
Sv: Andningslarm

Tydligen rekommenderas inga andningslarm då de inte är tillförlitliga.Bättre att ha barnet på rygg när det sover & vänder det till mage så kan de vända tillbaka.
Det är inte säkert att psd kan förebyggas med andningslarm då barnet bara slutar andas, ite säkert att man kan"väcka" barnet igen.
Psd kan drabba barn till 18 månader men så sena fall är mkt ovanligt & min bm tyckte snarare att så sena fall borde bero på annat än psd.

Vad vet du om detta?

När man inte kan väcka barnet igen är det dött, och det är för att man hittat det för sent för att man INTE haft andningslarm.

Enda anledningen att inte ha ett är att man hellre lägger de pengarna på en ny barnvagn eller så.

Andningslarm räddar LIV.

PSD går inte att förutse. Det är FÖRKROSSANDE onödigt och drabbar 50 barn per år i Sverige, trots att de sover på rygg.

Jag tycker iaf att de 1500 jag betalade var värt pengarna. Det larmade EN gång, och det var inte falskt. Eskil hade slutat andas och var ljusblå om läpparna. Han vaknade igen när jag slet upp honom och ruskade på honom. Kanske hade han vaknat själv utan larmet, kanske inte.

Utan larmet hade jag kanske haft ett barn mindre. Kan det värderas i pengar????

Babysenselarmet används i sjukvården. Det gör inte föräldrarna oroliga. Det gör dem trygga, och ger dem större chans till ett levande barn. Hur många springer inte och kollar att bebin andas? Mer avslappnat att se den gröna lampan blinka i takt :-)

Det är en av de ytterst få dyra ting jag tycker en bebis verkligen behöver. (Det andra är bra bilbarnstolar och säker bil)

Anledningen att det inte rekommenderas är att STATITISKT är det så få barn som dör i PSD att det inte lönar sig ekonomiskt att försöka rädda dem genom att köpa dyr utrustning till ALLA barn.

Men det är oerhört mycket ovanligare med tex Listeriaförgiftning och ändå äter inga blivande mammor opastöriserad ost...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Modest
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 743
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 852
Senast: em-pirre
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 640
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Jämställt förhållande
  • Ford S-max

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp