Ancistrus (gold)

Lupin

Trådstartare
Hur fort växer de och när är de könsmogna? Vi köpte ett par i februari eller mars och då var de pyttesmå (4 cm kanske) och de har ju vuxit sedan dess, men inte jättemycket. Nyligen berättade en jag känner att det tar ca 6 månader för ancistrusyngel att bli så stora som 4 cm. Stämmer det? Jag har för mig att de ska bli ca 15 cm som max, är det också riktigt?

Jag har googlat, men hittar inte exakt det jag vill veta. Någon som vet något här inne?

Sv: Ancistrus (gold)

De växer ju olika snabbt beroende på hur mkt man matar och hur mkt vatten man byter, men 4 cm på 6 månader låter rimligt. De blir ca 15 cm som max ja.

Oki, ganska logiskt svar. Och så beror det väl på akvariets storlek. Men när kan man räkna dem som "vuxna" då? Dvs könsmogna? Har det med storleken eller åldern att göra?

Lite av båda anser jag. En superung fisk som är snabbt uppdragen kanske måste få hinna ifatt i mogenhet innan den kan leka, och en hyfsat gammal fisk som blivit felfodrad och är mager och liten kanske inte har möjlighet att leka fast den uppnått rätt ålder.

Tack för svaren förresten. :)

Vi startade ju vårt akvarium i mitten av februari, minns dock inte när vi köpte vårt ancistrus gold par. Men de var i alla fall små och har vuxit sedan dess, mer än jag trodde faktiskt. De växer ju långsamt och man blir nog lite hemmablind, men jag fick för mig att de knappt vuxit något alls - tills vi var och kollade i zooaffären häromveckan och jag såg hur små de var från början. :D

De försökte ju plocka ut en hane och en hona, men kunde inte ge några garantier. Men nu (igår kväll) såg jag att den som haft pyttesmå, korta spröt (antenner?) helt plötsligt har fått längre! Den släta är fortfarande helt slät och den vi benämnt hanen verkar ha flyttat in i Titanic (sånt där fint skeppsvrak haha).

Vågar inte säga hur långa de är nu, men inte 15 cm i alla fall. Däremot väldigt kraftiga och välnärda. Jättefina! Det hade ju varit jätteroligt om det verkligen är en hane + hona.

Nu vet jag att jag har ett äkta par i akvariet! Idag såg jag en ancistrus gold bebis i trasselsnåret. :banana: Och hanen har kommit ut igen, antar att det betyder att bebisen (och ev syskon) är 2-3 veckor gamla? Den jag såg var i alla fall 1 cm lång, kanske något mer.

Va häftigt :)

Nu blir jag också sugen på att skaffa ett par med Ancistrus. Dom är ju jättefina särskilt guld färgade :)

Lägger dom ägg eller föder levande ? Är dom revirhävande ?

Honan lägger rom som hanen befruktar och sen vaktar tills de är 2-3 v gamla. Mitt par har lekt i ett båtvrak i vårt 180-l akvarium. Vi har ett par trädstammar med, det behöver de tydligen rent allmänt (gnager på träet). Annars verkar det populärt med kokosnötter som lekgrotta. Hanarna kan tydligan vara revirhävdande mot andra hanar, annars är det väldigt fredliga fiskar. Fast de käkar växter som om det inte fanns någon morgondag, måste bli bättre på att servera grönsaker (ärtor, gurka, broccoli, morötter etc). De är duktiga på att äta alger med.

Det går inte att se kön när de är små och de säljs runt 4 cm. Vi köpte vårt par i februari och då var den ena helt slät på huvudet och den andre hade pluttesmå knoppar, så vi chansade på att det var en hane och det var det! Vissa honor kan nämligen ha små antenner de med, så det är jättesvårt att veta när man köper dem.

Vi får se hur de klarar sig, våra småancistrusar. Vi har tre pakistanbotier och om jag hade vetat att de var såna rovisar så hade vi max köpt en, eller inga alls. De käkar upp så gott som alla platyynglen så fort de föds fram! :eek:

Tack för tråden. Nu vet jag vad Ancistrus är för nått!

5768.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 032
Senast: kolblakkur
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 660
Senast: anhe
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 424
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar