Anatomi-hjälp!!! Ont i magen...

Texaz

Trådstartare
Har fått akut ont i magen, eller snarare ner vid äggstocken på vänster sida. Tror dock inte att det är den som gör ont, men vad finns mer där?

Har googlat efter bilder men hittar bara endera underlivets anatomi, eller magens.....

Tror själv att det är någon tarm som spökar, har gaser (och jo, de kommer ut:p ), men värken släpper inte. Kan mest bara ligga ner med benet uppdraget mot magen :(

Någon idé vad som kan spöka? Vilka organ finns där mer??:confused:
 
Tarmarna kröker sig ju på lite olika ställen i kroppen och där kan det "fastna" gaser och göra ont, krångligast brukar min mage vara på höger sida där tunntarm blir tjocktarm men man brukar kunna få gasont i de andra hörnen med...
 
Jo jag skulle tro att det kan vara något sånt, men hittade inga tarmar så långt ner??? Men som sagt, bilderna var ju inte så lätta att hitta på... Hur "botar" man det bäst?
 
Bäckenbottenligamenten?
Sitter inte dom längre ner? Sitter ca fem cm ovanför ljumsken, ungefär där jag brukar ha ont vid ägglossning.... Lite av samma sorts smärta fast gör mycket ondare! Släpper lite ibland men kommer sen tillbaka. Började för 1-2 timmar sen
 
Snälla Texas, även om det är midsommar, åk in och få det kollat!
Det kan hända otrevligheter även med äggstockar - vi hoppas att det inte är något sånt, men kolla det för säkerhets skull!
 
Det behöver ju inte vara samma för dig men - jag har upptäckt att jag har svårt för att skilja på äggstock och tarm när jag har ont på ett visst ställe. Jag har alltid trott det är äggstocken men har insett på senare tid att det antagligen är tarmen som spökar.

(Jag har dock bara lätta smärtor och har ingen teori om varför du har ont - men när du skrev det där med gaser som jag att tänka på hur jag antagligen förväxlat äggstock och tarm)
 
Vänster sida kan vara tarmen.

Men det kan också vara en cysta på äggstocken. De flesta är helt ofarliga men satan så ont det gör när de ska brista!
 
Jag tror inte att det är äggstocken, iom att jag är lite "gasig"... Så åka in känns inte aktuellt just nu, var i vintras på UL just för att jag var orolig över cystor, och de hittade ingenting.

Vad jag förstått så drabbar t ex äggledarinflammation inte dem i min ålder:angel:, så nej, jag tror inte att det är där det sitter. Funderar mest vilka tarmar som finns i närheten.
 
Har du ätit nåt ovanligt? Eller inte ätit alls? Med tanke på vad du går igenom just nu är kanske matvanorna lite ur fas.
 
Sitter det onda på fram eller baksida i buken?

Om det är på "baksidan" mot ryggen kan det vara en njure som har jobbat lite övertid med mediciner eller dylikt.
 
Nja har nog ätit lite dåligt, men inte mer än andra dagar.... Fick dessutom ont så pass snart efter lunchen att inget borde ha hunnit ända ner dit i magen. Men visst kan det vara något sånt, är nog det jag tror. Funderade mest VILKEN tarm som spökade;)

När jag letade efter symptom vid äggstockarna hittade jag att det kunde vara kolik:p, och att det kan utlösas av t e stress. Kan ju mycket väl vara så då
 
Jag har ont precis där när jag är stressad. På oftast höger äggstocksområdet. Och det gör rejält ont. Blir värre när jag står upp. Bättre när jag ligger med benet uppdraget. Och bäst när jag ligger och trycker en flaska med varmvatten mot. Har kollat hos läkare, inklusive akutbesök för förmodad blindtarmsinflammation, och det är en lite ovanligare stressreaktion, inget farligt. Med tanke på din livssituation vore det inte så konstigt om det var så. Är du orolig ska du självklart kolla upp det! Annars - välkommen till klubben för oss som får stress i en äggstock! :)
 
@Texaz: Om det är gaser rekommenderar jag att testa Dimetikon, det finns receptfritt. Min mage skulle aldrig fungera utan, jag får gaser av det mesta (det är så kul att ha Crohns! :meh:). Om jag inte tar det märker jag det direkt.

Hoppas du piggar på dig snabbt, även om det "bara" är gaser så kan det göra nog så ont!
 
Jag har ont precis där när jag är stressad. På oftast höger äggstocksområdet. Och det gör rejält ont. Blir värre när jag står upp. Bättre när jag ligger med benet uppdraget. Och bäst när jag ligger och trycker en flaska med varmvatten mot. Har kollat hos läkare, inklusive akutbesök för förmodad blindtarmsinflammation, och det är en lite ovanligare stressreaktion, inget farligt. Med tanke på din livssituation vore det inte så konstigt om det var så. Är du orolig ska du självklart kolla upp det! Annars - välkommen till klubben för oss som får stress i en äggstock! :)

Sitter ju iaf på vänster sida, så blindtarmen kunde jag utesluta;)

Börjar släppa lite mer nu, skönt! Hoppas att det var en engångsföreteelse, ska dock kolla upp Dimetikon, Athena!

Tack för alla svar:)
 
Sitter ju iaf på vänster sida, så blindtarmen kunde jag utesluta;)

Börjar släppa lite mer nu, skönt! Hoppas att det var en engångsföreteelse, ska dock kolla upp Dimetikon, Athena!

Tack för alla svar:)
En varm vetekudde + ligg på sidan benen lite uppdragna, hjälper om man har problem med gaser som "stockar sig" och inte vill komma ut. Den ena sidan är bättre att ligga på än den andra för att hjälpa gaserna på vägen, men jag kommer inte ihåg vilken det var, jag brukar alternera lite försiktigt när min mage gått i baklås.
 
Jag fick jätteont i nedre delen av buken på vänster sida i oktober förra året, fick akut åka in då jag hade vädigt ont, först trodde de att det var livmoderinflammation men efter några dagar när jag blev ännu sämre hittade de en absess (stavas?) i tjocktarmen, den tömdes o efter det har jag gått på antibiotika ända tills nu, det var dock nån ovanlig bakterie i den varhärden. Så livmoder inflammation kan ge dessa symtom, likväl om du är väldigt gasig eller rent av förstoppad, men tjocktarmen går där o har man dessutom tarmfickor så smärtar det oxå på vänster sida väldigt långt ner i buken
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Nu vänder jag mig till det allvetande Buke för lite råd och tips. Jag har problem med min mage och behöver hjälp att lista ut både hur...
Svar
7
· Visningar
876
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp