Analysera hö

Sv: Analysera hö

Precis så.
Fem olika jordmåner=fem olika förutsättningar.Alt. tar man en tuss på varje ställe och får ett medelvärde.

Precis så.
Vill du vara ganska säker, får du ta analys på dom fem olika ställena. Dom balarna staplar man sen på skullen märkta med var dom kom ifrån.Alt. du tar en tuss på varje och får ett medelvärde.
Man kan lägga in höt på torken för att analysera senare.Då får man ett mer gällande torrsubstansvärde. Viktigt att tänka på är att man ÖPPNAR balarna försiktigt och plockar ut höt.Man får absolut ej riva ut tussar, då dom näringrika bladen lätt skalas av.Analysresultatet blir missvisande.Har man olika partier ,tar man från en av varje eller lägger ihop det totalt för ett gemensamt värde.

>Nja, så krånglig behöver det inte vara.Har du löshöt spritt över logen får du "hoppa"runt och ta på olika ställen.Gräva dig ner lite i högen och ta upp lite hö utan att slita i det.Det kan du sedan blanda i en korg el. likn.Om du klipper stråna lite kortare så går det lättare.Ur den blandningen tar man ca) 1 kg hö.(mängden brukar stå på analyspåsen annars kan man ringa och fråga dit man ska skicka det).Men det är klart, du får ett medelvärde på höt som ligger på skullen.Dom olika åkrarnas värde är svårt att få eftersom det ligger löst blandat på skullen som du sa.

Men hur ska då den enskilda individen kunna veta att det här behöver min häst extra av? När man har en uträknad foderstat lixom...

Man tittar på hästen. Att fodra med ögat måste man även göra med analys.

Men när du väl hittat mängden mat som hästen är lagom på så kan du med analys veta behoven. Mycket lätt att nästa säsong då lägga hästen på rätt foderstat direkt.

Utan analys gissar du varje år.
// Linda

Vi har "eget" grovfoder. Inte mitt men stallägarna har egna åkrar.
När jag var liten skördade vi hö på gammalt vis, dvs vi häschade höet och körde in de mjha hästarna. Hade bara 2 små åkrar så det
var onödigt att dra ut traktorn ;)
Jag är för analys men också att man måste kika på hästen då och då ;) Det är det jag menar.

Har stallägarna egentligen de kunskaper som krävs för att bedöma vad grovfodret innehåller? Har oxå haft häst uppstallad där de tog hösilage själv, men de kunde eg inget om vad som påverkar att det blir vissa värden osv.

Naturligtvis måste man kolla på hästarna också, det säger ju sunt förnuft oavsett om man har analys eller ej. Tyvärr kan det ta väldigt lång tid att upptäcka eventuella brister om man inte har nån aning om vad man stoppar i hästen.

*kl*
Jag har oanalyserat hö, nästintill fri tillgång och fodrar extra med lucern. sedan får hon korn och mineralsten.
Nästa år ska jag analysera. I år, (förra sommarens skörd) var allt väldigt kaotiskt i samband med höskörden och vidare under hösten vilket gjorde att det blev totalt bortglömt, (sjuk häst, privata turbulenser mm) En del av detta hö var jag tvungen att kasta också så nu har jag ett annat hö, men kör på likadant fram till sommaren.
Jag är inte för oanalyserat hö men ibland blir det så att man får fodra med ögat. och eftersom vi bara lullar runt i skogen så tycker jag det är okey. det är ett helt annat läge om man tävlar och tränar intensivt.
bara lite tankar från mig.

Tycker att en häst som "bara lullar runt" ska ha samma rättigheter till ett korrekt mineralvärde som en tävlingshäst!

Alla hästar är ju lika värda!!

Förlåt om jag kapar tråden lite. Jag har en liten tanke, som rör samma ämne.

Vi hästmännikor (även jag) är extremt noga med att analysera våra hästars mat, räkna ut deras behov och sätta ihop en korrekt foderstat. Vi ser till att hästarna tränas rätt och att deras hälsa är i tipp topp.

MEN många hästägare glömmer av sig själva. Om jag ska jämföra med mig själv. Jag äter jag när jag är hungrig, och jag äter varierad kost varke dag och nästan alltid olika mängd beroende på hur hungrig eller sugen jag är på maten. Vissa dagar äter jag alltså mer, och andra mindre. Ibland äter jag sötsaker, som godis, bakelser, chips osv. Läsk brukar jag också dricka. Jag har ingen aning om hur stort behov jag har av proteiner, energi, mineraler, vitaminer och jag har inte heller en aning om hur mycket av detta jag får i mig. Trots min ovetenskap om detta, så mår jag faktiskt bra. Jag orkar det jag vill göra, min hud, naglar och hår ser bra ut, jag är varken smal eller tjock, och det är inga konstigheter. Känner jag att jag är orkeslös eller trött, eller om jag ska prestera extra mycket, så äter jag mer.

Hästar kan ju inte bestämma själva hur mycket de vill äta, såvida dom inte går på fri tillgång på grovfoder eller går på bete. Men har inte många hästägare stirrat sig blinda på att RÄKNA ut foderstat? Om vi människor klarar oss utan en uträknad foderstat, så måste väl hästarna göra detsamma?
Självklart ska man fodra med förnuft, men är den här petiga nogrannheten nödvändig?

Detta var som sagt bara en tanke.
Hur ser ni kring detta? Jag vill inte starta något bråk nu, utan istället en intressant diskution där vi kan prata om hur vi ser kring våra egna foderstater, hälsa osv jämfört med hästarnas.

JA, det ÄR VIKTIGT att vara petig! Vi människor känner ju själva av om vi har någon vitaminbrist/får/känner av symptom - Detta kan ej en häst berätta för oss, därför måste vi ha kollen.

Vidare så äter hästen exakt samma mat varje dag 3-5 ggr per dag, året runt eller ffa gäller det ju de installade månaderna. Skulle vi äta corn flakes med mjölk i en tilldelad mängd varje dag skulle vi troligtvis hålla oss mätta men så småningom få brister av både det ena och det andra. Vi äter normalt varierat, lite av allt. Äter jag för lite protein ena dagen äter jag kanske mer nästa, hästar äter samma sak varje dag. Är det brist av något eller för den delen för mycket, ja då blir det för mycket eller för lite, varje dag.
En enorm skillnad i behovet av uträkning alltså.

JAg tycker mej alltid höra att folk som inte analyserar alltid har "fina hästar, lagom hull och glansig päls" typ. Det är väl ganska så självklart att man tycker det. Men igentligen skulle andra kanske inte alls hålla med då det finns många sätt att se på hur en häst skall se ut.

Att man har "stalket" till hästar har inget med analys eller ingen analys att göra. Det är bara okunnskap och det är många som hänvisar till folk som analyserar vars hästar är fet/smal. Men i själva verket så har dom då inte tillräcklig kunnskap dom heller till att använda en analys.
Det finns ävn andra orsker. Hästra som anser sig mätt och är väldigt petig i maten blir lätt tunna, trotts analys.

Jag analyserar inte betet. Men i och med att jag vet hur mycket min häst behöver då jag redan har analyserat foder så vet jag oxå (på ett ungefär) hur mycket den får i sig beroende på tjockleken.

Sedan går ialla fall jag på riktlinjerna angående bete. Hög kvot (förutsatt att det är skött, gödslat och inte överväxt) samt att mineralerna tillfredställer motionshästens behov. Sedan ser jag oxå på analyserna om jordarna är mycket fattig av någon mineral och väger in detta om jag ev behöver ge extra tillskott.

Hästarna som inte går på bete är högpresterande hästar. Hur mycket dom får i sig från gräset (åretrunthagar) vet jag genom att jag vet hur mycket jag undan för undan tar bort från deras foderstat. Jag RÄKNAR sedan med betet i foderstaten.
Även här utgår jag från normal kvot på gräs samt mineraler som täcker motionshästen behov och därav behöver jag ge mer mineraler till dessa hästar än vad gräset ger.

Men jag anser oxå att en häst som går en liten del av året utan analys inte är någon fara. Det är när bristerna blir långvariga som dom är falriga.

Jag analyserar inte mitt hö. En av anledningarna är för att höet är taget på 8 olika åkrar. Jag lägger däremot till lusern för att vara lite "säkrare".

Sen vet jag även att höet har rätt lågt i protein då de andra hästarna är bukiga. Så jag vet att höet har rätt normalt i MJ och lågt i protein men däremot vet jag inte mineralerna och därför så ger jag faktiskt ett mineral och vitamintillskott för säkerhets skull. Änsålänge har det gått bra men framtiden får väl utvisa om mineralerna är heeelt åt helvete. Vilket jag iofs inte TROR.

Om jag hade fått välja så hade jag velat ha analys på grovfodret för att framförallt se mineralerna. Men det är som sagt inte så lätt då det är taget på 8 olika vallar.
Jag skulle ju kunna ta ett samlingsprov men det skulle nästan vara ännu mera osäkert för mig.
Om jag ser siffrorna och det visar sig att jag bara har tagit från 2 olika vallar och de andra 6 har helt olika så kan det nästan bli ännu mera fel..
Detta är iallafall mina tankar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
719
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
653
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 525
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar