Sv: Analysera hö
Förlåt om jag kapar tråden lite. Jag har en liten tanke, som rör samma ämne.
Vi hästmännikor (även jag) är extremt noga med att analysera våra hästars mat, räkna ut deras behov och sätta ihop en korrekt foderstat. Vi ser till att hästarna tränas rätt och att deras hälsa är i tipp topp.
MEN många hästägare glömmer av sig själva. Om jag ska jämföra med mig själv. Jag äter jag när jag är hungrig, och jag äter varierad kost varke dag och nästan alltid olika mängd beroende på hur hungrig eller sugen jag är på maten. Vissa dagar äter jag alltså mer, och andra mindre. Ibland äter jag sötsaker, som godis, bakelser, chips osv. Läsk brukar jag också dricka. Jag har ingen aning om hur stort behov jag har av proteiner, energi, mineraler, vitaminer och jag har inte heller en aning om hur mycket av detta jag får i mig. Trots min ovetenskap om detta, så mår jag faktiskt bra. Jag orkar det jag vill göra, min hud, naglar och hår ser bra ut, jag är varken smal eller tjock, och det är inga konstigheter. Känner jag att jag är orkeslös eller trött, eller om jag ska prestera extra mycket, så äter jag mer.
Hästar kan ju inte bestämma själva hur mycket de vill äta, såvida dom inte går på fri tillgång på grovfoder eller går på bete. Men har inte många hästägare stirrat sig blinda på att RÄKNA ut foderstat? Om vi människor klarar oss utan en uträknad foderstat, så måste väl hästarna göra detsamma?
Självklart ska man fodra med förnuft, men är den här petiga nogrannheten nödvändig?
Detta var som sagt bara en tanke.
Hur ser ni kring detta? Jag vill inte starta något bråk nu, utan istället en intressant diskution där vi kan prata om hur vi ser kring våra egna foderstater, hälsa osv jämfört med hästarnas.