Analysera hö

Sv: Analysera hö

Vi har inte haft analys denna vinter, dels för att det hö/hösilage vi fick i förra stallet var av olika skörd, och sedan när vi köpte eget så fick vi köpa av två olika bönder, men vet att det ena hösilaget är första skörd och taget av en seriös bonde, så det är mkt krut i, så vi ger fri tillgång på hösilage och sen litegrann kraftfoder och vitaminer. Ska ha analys sedan så man kan kolla mer exakt!

Hur vet du det, att dessa hästar har flertalet brister? Och hur vet du att dina inte har brister, te x i mineralintaget?

Frågar igen..... Vart skickar ni höet för analys? Hur mycket kostar det? :confused:

Fast jag ger ganska så mkt annorlunda mot resten i mitt stall så det behöver inte heller stämma.

Jag påstår inte att alla ger samma i alla stall. Du kanske tillhör dem som ger vad de brukar av tradition, för hästarna gick ju bra på det förra året.
// Linda

jag ser ingen anledning till att inte analysera höet och se att allt står någorlunda rätt till iallafall..

Fast ibland går det bara inte... Nu var jag helt plötsligt tvungen att köpa nytt hö till mina fånghästar. "Min" bondes analyserade hösilage tog helt oväntat slut (han upptäckte att han fått en stor mängd balar förstörda) och jag var tvungen att "jaga" något nytt. Inte så kul. Om jag då hittar andraskördshö som ser bra ut, men inte är analyserat, måste jag ta det ändå. Att själv skicka iväg på analys i det här läget känns också rättså meningslöst när man åker och hämtar en hästtransport full i taget och räknar med att använda detta hö bara i vår och, förhoppningsvis, sommar. När det råder höbrist, som det gör här, kan man inte heller ställa så stora krav, tyvärr, och bönderna ser väl ingen anledning att skicka iväg på analys och betala för det när höet säljer hur bra som helst ändå...

KL

Jag har aldrig gett nån av mina hästar analyserat hö. Funderar dock på att skicka iväg en analys nästa höst. Som det är nu så har jag (i mitt tycke) nog det bästa och fräschaste hö jag haft.
Hästarna äter i princip bara hö och är runda och pigga och deras allmäntillstånd är bra.

En tanke med analyserat är att om man skickar in en tuss till analys, det är ju från en viss åker, nästa kan ju skilja sig rätt kraftigt mot den som är analyserad?
Samt att analysera hösilage, har man öppnat en bal måste ju den förbrukas inom en viss tid. Samma sak där, det kan ju sklija från åker till åker.
Hur gör ni då?

Jag har aldrig haft en häst som varit tunn lr liknande. Medans en bekant som ahr analyserat foder och noga uträknad foderstat har haft två "staket".

KL

En tanke med analyserat är att om man skickar in en tuss till analys, det är ju från en viss åker, nästa kan ju skilja sig rätt kraftigt mot den som är analyserad?
Samt att analysera hösilage, har man öppnat en bal måste ju den förbrukas inom en viss tid. Samma sak där, det kan ju sklija från åker till åker.
Hur gör ni då?

Jag har aldrig haft en häst som varit tunn lr liknande. Medans en bekant som ahr analyserat foder och noga uträknad foderstat har haft två "staket".

Plockar från fält o går kors o tvärs så får man ett samlingsprov från hela fältet. Detta oavsett om det blir hö eller ensilage.

Din bekant har nog bara räknat o hållt sig till tabellerna. H*n har glömt att titta på hästarna.
Tabellvärdena är en medelhäst som igentligen inte finns. Därför behöver vissa mer o andra mindre.
// Linda

Jämt och ständigt uppkommer denna diskussion, som aldrig lyckas få mig förstå varför man inte analyserar sitt grovfoder.

Jag ger ett mineralfoder och hoppas på att behovet täcks.
Folk har klarat sig utan uträknade foderstater i många hundra år. :) Visst saker och tingförbättras.
Om jag hade haft analys så är det självklart att jag hade beräknat foderstaten.

Hur gör du på sommaren? Analyserar du betet också? ;)

Du skriver att du hade räknat ut foderstat om du hade haft analys. Är lite nyfiken på varför du inte analyserar och varför du öht skulle göra en uträkning om du litar bra på ditt egna öga.

Du skriver dessutom att du vet flertalet hästar som går på uträknad foderstat och som har flertalet brister. Är detta ett argument till att inte räkna foderstat? Dessa hästarnas ägare har i så fall inte räknat ut efter de behov varje individ har, utan efter vilket behov "tabellhästen" har. För att kunna räkna foderstat så måste du veta hur mkt energi resp. protein just din häst behöver.

Visst folk klarade sig bra utan uträknade foderstater förr i tiden, men då hade de också mer kunskap om markerna och växterna. Många odlade sitt egna grovfoder. Vad kan många av oss vanliga hästfolk om det idag?

Ett bra bete innehåller oftast tillräckligt av det mesta för att tillgodose hästens behov. Då har hästarna möjlighet att äta så mycket de vill. Det som inte finns tillräckligt av är selen, men såvitt jag förstått (rätta mig om jag har fel) så är e-vitaminhalten oftast såpass hög att det kompenserar bristen på selen.

Men alltså vi slår ju gräset, låter det ligga ett tag, sen åker det in i ladan för att torka... Hur gör jag då för att ta från alla åkrar? Antar man ska skicka iväg det när det är heltorrt och då är det ju hullerombuller lixom.

Men hur ska då den enskilda individen kunna veta att det här behöver min häst extra av? När man har en uträknad foderstat lixom...

Vi har "eget" grovfoder. Inte mitt men stallägarna har egna åkrar.
När jag var liten skördade vi hö på gammalt vis, dvs vi häschade höet och körde in de mjha hästarna. Hade bara 2 små åkrar så det
var onödigt att dra ut traktorn ;)
Jag är för analys men också att man måste kika på hästen då och då ;) Det är det jag menar.

HÖSNACK!
Bonden som slår höt kan plocka hötussar över hela åkern för att skicka på analys. Har man köpt hösilagebalar gäller det att veta att det kommer från samma åker.Näringvärdet kan skifta på flera ställen på samma åkeroch i olika delar i landet.
Har man ingen "pappersanalys" så får man göra en okulärbesiktning av höt m.a.o. man låter ögat och erfarenhet- kunskap, bilda sig en uppfattning, som brukar stämma ganska bra med verkligheten.Man får ta reda på skördetid, om det är gödslat ,vilken jordmån osv. Har man kunskapen så ser man vilka grässorter som ingår,om det är mycket ogräs etc.Om höt är slaget i axgång(mer näring,låg växttrådhalt=)eller om det har börjat att blomma(mindre näring,högre halt av växttråd=mindre smältbart.Tidig skördat hö med mycket ogräs kan innehålla sämre värden pga.ogräsen utvecklas fortare(förvedas snabbare).Sen kan man jämför med färdiga näringstabeller som är uträknade efter medelvärden.
Pappersanalysen är mao. bara en vägledning på ett ungefärlig näringsnivå. Är man osäker och inte har tillräcklig med kunskap ska man absolut analysera grovfodret. Speciellt mineralbalansen för fölston och växade hästar är viktig att veta så det inte är helt åt skogen. Mest därför jag har analyserat.Dom andra värdena har jag lyckas pricka in rätt bra ändå..
Sen slutligen så är det alltid hur den individuella hästen ser ut. En del tillgodogör sig fodret bättre än andra och blir lite runda. Medans en del måste stå på mycket mer foder -för att hålla hullet och prestera bra-än vad siffrorna säger.

Om vi säger såhär så, vi har 5 åkrar som vi tar hö på. Ser väldigt olika ut, en ligger i "sankmark" nästan, en ute i skogen. En är betesmark vinter/höst osv. Ska jag då behöva ta 5 analyser och sen dela upp höt på höskullen?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
719
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
653
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 525
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar