Analyser 2017

Jag kan ju bidra med mitt hö:
Energi 6,9 MJ
Råprotein 108 g/kg foder
Lysin 3,8 g
WSC 8,7 %
ESC 5,4 %
Kalcium 5,13 g/kg foder
Fosfor 1,81 g
Magnesium 1,24 g
Zink 31 mg/kg foder
Koppar 5 mg
Järn 335 mg

Helt okej. Lite väl högt i järn, men bra energi/protein kvot (skulle uppskatta smältbart råprotein till ca 70 g/kg foder). Kan nog få ihop vettiga foderstater till ponnysarna med det här!
 
Jag kan ju bidra med mitt hö:
Energi 6,9 MJ
Råprotein 108 g/kg foder
Lysin 3,8 g
WSC 8,7 %
ESC 5,4 %
Kalcium 5,13 g/kg foder
Fosfor 1,81 g
Magnesium 1,24 g
Zink 31 mg/kg foder
Koppar 5 mg
Järn 335 mg

Helt okej. Lite väl högt i järn, men bra energi/protein kvot (skulle uppskatta smältbart råprotein till ca 70 g/kg foder). Kan nog få ihop vettiga foderstater till ponnysarna med det här!

Järnet! Fruktansvärt högt.
 
Mitt hösilage, väntar på svar från labbet om de har tillräckligt med prov kvar för att göra en mineralanalys också..
TS: 81 %
Protein 18 % av TS --> ca 138 g smb Råproetin /kg TS
Socker 5 % av TS
DE 9,6 MJ/KG TS --> OE ca 8,5 MJ/kg TS
NDF 53 % av TS

Analys i år igen från Dodson & Horrell, förra året var här någon kunnig som inte tyckte att energinivån stämde med analysen utifrån NDF tror jag det var. Ser det mer rätt ut i år?
Mycket protein som jag ska försöka balansera men fullblodet gillar energinivån och också en hel del protein.
 
Har tack o lov fått tag på ett hö med bra värden trots eländigt hö-år i år. Har dock inte mineralanalys, får se om vi kör en egen.

Alla värden är per kg TS:
Energi: 7,2 MJ
Smältbart råprotein häst: 48,3 g
Socker: 102 g
NDF: 679 g

TS: 75%

Kvoten blir 6,7 - tror knappt vi haft så låg kvot någonsin innan! Jättenöjd! :D
 
@sorbifolia varför glad över låg kvot? Själv brukar jag jubla över hög :p

Därför att vi ofta haft hö med kvot på över 10, som blir alldeles för högt för tävlingshästarna. 6,7 är ju inte "lågt" egentligen bara närmare normalen. :)

Tillägg: Har inga dräktiga eller föl/åringar i år som behöver mycket protein.
 
Jag hade dödat för så högt protein! Så skönt att slippa ge proteinfoder hela tiden!

/L

'
Därför att vi ofta haft hö med kvot på över 10, som blir alldeles för högt för tävlingshästarna. 6,7 är ju inte "lågt" egentligen bara närmare normalen. :)

Tillägg: Har inga dräktiga eller föl/åringar i år som behöver mycket protein.
 
Fantastiskt värde för mig med svårfödd häst, högt proteinvärde med. Hoppas verkligen ha inte tunnar ut för mycket i vinter, alltid lite svårt med dem här hästarna som tycker det är tråkigt äta...
 
Har tack o lov fått tag på ett hö med bra värden trots eländigt hö-år i år. Har dock inte mineralanalys, får se om vi kör en egen.

Alla värden är per kg TS:
Energi: 7,2 MJ
Smältbart råprotein häst: 48,3 g
Socker: 102 g
NDF: 679 g

TS: 75%

Kvoten blir 6,7 - tror knappt vi haft så låg kvot någonsin innan! Jättenöjd! :D

7,2MJ / kg TS :nailbiting::love:

Vilken dröm!
 
TS 78%
per kg foder:
Smb RP 40 g
Omsättbar energi 7,6 MJ
Kvot: 5,2
Kalcium/fosforkvot 2,8
Får se hur jag får ihop en bra foderstat. Man tager vad man haver.... :)
 
TS 78%
per kg foder:
Smb RP 40 g
Omsättbar energi 7,6 MJ
Kvot: 5,2
Kalcium/fosforkvot 2,8
Får se hur jag får ihop en bra foderstat. Man tager vad man haver.... :)

Tycker 5,2 är en bra kvot, eller i alla fall om man har en häst som går normalhårt och är normalfödd :) nu har jag inte häst längre men sista två åren låg de flesta kvoterna på runt 2,5-3 av de jag hittade att köpa :p
 
Tycker 5,2 är en bra kvot, eller i alla fall om man har en häst som går normalhårt och är normalfödd :) nu har jag inte häst längre men sista två åren låg de flesta kvoterna på runt 2,5-3 av de jag hittade att köpa :p
Ja, jag är relativt nöjd i år, haft sämre värden åren innan. :)
 
Per kg foder:
MJ 9,1
Smrp 39
Ca 2
P 2
Mg 0,8
Inget drömhö precis:cautious:
Har iof ett stort o ganska svårfött Swbsto, så energin är bra!
Behöver tillsätta lite Krafft Muscle up, o mineraler förståss.
Kommer ta micromineralanalys själv.
 
Analys på vårt silage. Riktigt bra värden förutom extremt hög kalcium. Hur skulle ni göra med det?
Ts 76
Värdena är per kg foder
Smrp 70
mj 8.1
ca 17
P 1.5
mg 1.9
ca/p kvoten blir 11.3!!! Hjälp!!
Har även mikromineralanalys men den är helt ok så skriver inte ut den.
 
@super Mononatriumfosfat?
Tack för svar! Jag kollade dock igen och jag måste sett helt galet för vi har en kvot på 3 och inte 11.... :o:o:o:o
Men jag är väldigt glad för det!! Har hittat ett mineralfoder med en kvot på 1 plus att jag kommer ge vetekli. Får se om det räcker eller om jag ändå måste tillsätta fosfor.
 
Saknar som sagt en mineralanalys på mitt hösilage. Har en analys från dodson and horrel med övriga näringsvärde. Har börjat samla in material från de balar jag har köpt så att jag kan skicka in själv. Frågan är nu var man skickar det för bäst och mest prisvärt svar? Bor i Dk men kommer till Sverige i helgen så kan skicka därifrån också.
Funderar på för nyfikenhet skull att skicka efter näringsvärde också för att se hur det överensstämmer med producentens analys från D&H, men det beror på priset...
Taggar @spaderÄss som brukar ha bra koll på analyser..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
Svar
18
· Visningar
924
Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
656
Senast: sweep
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp