Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan ju bidra med mitt hö:
Energi 6,9 MJ
Råprotein 108 g/kg foder
Lysin 3,8 g
WSC 8,7 %
ESC 5,4 %
Kalcium 5,13 g/kg foder
Fosfor 1,81 g
Magnesium 1,24 g
Zink 31 mg/kg foder
Koppar 5 mg
Järn 335 mg
Helt okej. Lite väl högt i järn, men bra energi/protein kvot (skulle uppskatta smältbart råprotein till ca 70 g/kg foder). Kan nog få ihop vettiga foderstater till ponnysarna med det här!
@sorbifolia varför glad över låg kvot? Själv brukar jag jubla över hög![]()
Därför att vi ofta haft hö med kvot på över 10, som blir alldeles för högt för tävlingshästarna. 6,7 är ju inte "lågt" egentligen bara närmare normalen.
Tillägg: Har inga dräktiga eller föl/åringar i år som behöver mycket protein.
Har tack o lov fått tag på ett hö med bra värden trots eländigt hö-år i år. Har dock inte mineralanalys, får se om vi kör en egen.
Alla värden är per kg TS:
Energi: 7,2 MJ
Smältbart råprotein häst: 48,3 g
Socker: 102 g
NDF: 679 g
TS: 75%
Kvoten blir 6,7 - tror knappt vi haft så låg kvot någonsin innan! Jättenöjd!![]()
TS 78%
per kg foder:
Smb RP 40 g
Omsättbar energi 7,6 MJ
Kvot: 5,2
Kalcium/fosforkvot 2,8
Får se hur jag får ihop en bra foderstat. Man tager vad man haver....![]()
Ja, jag är relativt nöjd i år, haft sämre värden åren innan.Tycker 5,2 är en bra kvot, eller i alla fall om man har en häst som går normalhårt och är normalföddnu har jag inte häst längre men sista två åren låg de flesta kvoterna på runt 2,5-3 av de jag hittade att köpa
![]()
Tack för svar! Jag kollade dock igen och jag måste sett helt galet för vi har en kvot på 3 och inte 11....@super Mononatriumfosfat?