Analyser 2015

Sockret ligger på 150 g/kg TS, NDF 554 g/kg TS. Säger mig inget.. Är det kanske mycket? Gud, jag har inte ens tänkt på sockret till islänningen...

Till en sockerkänslig häst (insulinresistent häst) vill man ha under 10%. Du har alltså 15% så det är lite högt. Visst kan det påverka känsliga individer med mycket socker (även om hästen inte är IR alltså) men så mycket att hästen skulle förändras totalt känns lite konstigt. Hästen får inget annat som kan påverka? Spannmål? Betfor? Ute mer eller mindre? Nya kompisar? Min ena häst har varit halvtossig sedan stormen. Den höga klara luften har gjort honom till en liten löpare, något han inte är i vanliga fall. Han är som vanligt i all hantering men just i ridningen är han annorlunda när luften är hög och klar. Det kan inte vara något sådant eller har hästen varit förändrad sedan hen började få det här grovfodret?
 
Till en sockerkänslig häst (insulinresistent häst) vill man ha under 10%. Du har alltså 15% så det är lite högt. Visst kan det påverka känsliga individer med mycket socker (även om hästen inte är IR alltså) men så mycket att hästen skulle förändras totalt känns lite konstigt. Hästen får inget annat som kan påverka? Spannmål? Betfor? Ute mer eller mindre? Nya kompisar? Min ena häst har varit halvtossig sedan stormen. Den höga klara luften har gjort honom till en liten löpare, något han inte är i vanliga fall. Han är som vanligt i all hantering men just i ridningen är han annorlunda när luften är hög och klar. Det kan inte vara något sådant eller har hästen varit förändrad sedan hen började få det här grovfodret?
Han har ju bytt från bete 24/7 till hö 24/7, ja och bytt hage, men är fortfarande ute dygnet runt med samma kompis. Får inget annat foder, förutom lite selen. Det finns såklart andra aspekter som kan påverka honom, men jag har sett en klar förändring sen han började äta detta höet. Men det behöver ju inte vara det.
Det kan vara så att han blivit piggare för att betet är magert och höet normalt. Han är ju inte heltossig, men jag tycker att han brukar ha alla fötter på jorden, nu det sista har han varit ganska luftburen och tittig:D
 
Han har ju bytt från bete 24/7 till hö 24/7, ja och bytt hage, men är fortfarande ute dygnet runt med samma kompis. Får inget annat foder, förutom lite selen. Det finns såklart andra aspekter som kan påverka honom, men jag har sett en klar förändring sen han började äta detta höet. Men det behöver ju inte vara det.
Det kan vara så att han blivit piggare för att betet är magert och höet normalt. Han är ju inte heltossig, men jag tycker att han brukar ha alla fötter på jorden, nu det sista har han varit ganska luftburen och tittig:D

Hästar är ju olika känsliga så det kanske är sockret han reagerar på ändå? Det är ju svårt att veta. Jag vet att på vissa hästar så märks bara några dl betfor i torrvikt direkt på temperament och humör och det är ju inte mycket socker i det. I de fallen beror det inte på energimängden eftersom de inte har reagerat så på samma mängd speedibeet vilket ju är betfiber utan tillsatt melass. Det har alltså enbart varit sockermängden som har varit skillnaden. Där var det ju ändå lätt att testa. Det är ju betydligt mycket svårare att prova med ett annat grovfoder med lägre socker i för att utesluta att det är just sockret han reagerar på.

Om han höll hull på sommarbetet så borde inte själva energimängden vara problemet för din häst utan det måste vara något annat. Sen kan ju unghästar ha saker för sig utan att det är något annat än en idé de har fått också.
 
Då min häst inte tålde hösilaget (som jag lagt ut analys på här förut) så fick jag köpa hö istället och har nu äntligen fått analysen.

Ts 86,5%
Per kg ts:
Energi 7 mj
Smrp 48 g
Socker 80 g
NDF 678
Ca 3,5 g
P 1,3 g
K 9,2 g
Mg 1,5 g
S 1,5 g
Cl 2,2 g
Mn 72 mg
Zn 18 mg
Fe 173 mg
Cu 3,6 mg

Så protein/energi ser ju bra ut samt socker. Bra med låga värden så hästen kan få i sig mycket grovfoder :D

Vad gäller mineraler så ligger ju fosfor lite lågt och som vanligt zink och koppar. Järn låg på medel enligt analysen, men tycker det låter väldigt mycket? Har mangan-, zink- och koppartillskott hemma som jag köpt från Polen. Men ska jag balansera upp järn, mangan, zink och koppar till 4:4:4:1 eller 3:3:3:1 så får jag lägga till väldigt mycket zink och koppar. Hästen är ett halvblod på ca 500 kg och kommer äta minst 12 kg så järn kommer ju upp i 1795 mg(!) och mangan i 747 mg..
 
Nu har jag börjat fodra med 2015 års hösilage. Så går det när man provar att banta hästarna med hjälp av halm, 2014 års hösilage räckte väldigt länge. :p

Nya analysen var sådär, men bättre än året innan iaf. 6,1 MJ och 27 g smb rp. Ts 56 % så jag justerade foderstaterna så de får 4,5 kg hösilage istället för 4 kg. Plus fortfarande 3 kg halm. Snart är de normalviktiga, lagom till betet. :angel:

Hösilaget är väldigt finstråigt och kort hackat, hästarna älskar det. :love: Min wm som äter fri tillgång nattetid smäller i sig 6 kg på 9 h. :o
 
Riktigt kassa värden för min del, per kg ts (84%):
Energi 10,5 MJ
Smrp 27 g

Stallägaren påpekade att "Men förra året var det meckigare för då var höt för högt i protein och det fick drygas ut med halm". Tycker det problemet låter mycket trevligare :cool: Glad att ponnyn är normalfödd så jag kan ge honom åtminstone 6 kg hö utan att han tjockar på sig. Mindre trevligt att lägga massa extra pengar på proteintillskott... Hoppas verkligen på bättre kvot till nästa gång.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
687
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp