Sockret ligger på 150 g/kg TS. Säger mig inget.. Är det kanske mycket? Gud, jag har inte ens tänkt på sockret till islänningen...Ingen aning faktiskt. Hur påverkas hästar av socker? Tänker om sockerhalten är anorlunda?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sockret ligger på 150 g/kg TS. Säger mig inget.. Är det kanske mycket? Gud, jag har inte ens tänkt på sockret till islänningen...Ingen aning faktiskt. Hur påverkas hästar av socker? Tänker om sockerhalten är anorlunda?
Sockret ligger på 150 g/kg TS, NDF 554 g/kg TS. Säger mig inget.. Är det kanske mycket? Gud, jag har inte ens tänkt på sockret till islänningen...
Han har ju bytt från bete 24/7 till hö 24/7, ja och bytt hage, men är fortfarande ute dygnet runt med samma kompis. Får inget annat foder, förutom lite selen. Det finns såklart andra aspekter som kan påverka honom, men jag har sett en klar förändring sen han började äta detta höet. Men det behöver ju inte vara det.Till en sockerkänslig häst (insulinresistent häst) vill man ha under 10%. Du har alltså 15% så det är lite högt. Visst kan det påverka känsliga individer med mycket socker (även om hästen inte är IR alltså) men så mycket att hästen skulle förändras totalt känns lite konstigt. Hästen får inget annat som kan påverka? Spannmål? Betfor? Ute mer eller mindre? Nya kompisar? Min ena häst har varit halvtossig sedan stormen. Den höga klara luften har gjort honom till en liten löpare, något han inte är i vanliga fall. Han är som vanligt i all hantering men just i ridningen är han annorlunda när luften är hög och klar. Det kan inte vara något sådant eller har hästen varit förändrad sedan hen började få det här grovfodret?
Han har ju bytt från bete 24/7 till hö 24/7, ja och bytt hage, men är fortfarande ute dygnet runt med samma kompis. Får inget annat foder, förutom lite selen. Det finns såklart andra aspekter som kan påverka honom, men jag har sett en klar förändring sen han började äta detta höet. Men det behöver ju inte vara det.
Det kan vara så att han blivit piggare för att betet är magert och höet normalt. Han är ju inte heltossig, men jag tycker att han brukar ha alla fötter på jorden, nu det sista har han varit ganska luftburen och tittig