Analyser 2015

Dina relevanta siffror är
7.2 omsättbar energi/kg foder
25 g smältbart råprotein/kg foder

25/7.2 = 3.5
Denna kvot ska vara 6 för en vuxen häst. Du behöver alltså ge din häst extra protein.

ELLER. Om din häst äter många kg grovfoder så kanske den äter tillräckligt med protein varje dag.

Vad väger hästen och hur mycket grovfoder äter den?
Tack så mycket!!
Hon väger ungefär 500kg och får 1,5 dl müsli och mineraler morgon o kväll och ungefär 10 kg hö/dag.
 
Jippie, vårt silage har en kvot på 2.8... och alla siffror i /kg ts. mina mattekunskaper är verkligen inte vad de borde vara, men jag får väl börja mata på med mer protein på en gång antar jag... *suck*

/Lavinia, orkar inte mer sånt här...
 
Här visar hösilage-analysen på en kvot på 9,5. Har för mig att jag läst att de kissar ut proteinöverskottet så det borde väl inte vara någon fara?

Är dock orolig över hur mitt matvrak till häst kommer se ut när han börjar få fri tillgång 12 h/dygn av detta. Han har inte stått på fri tillgång under det senaste året och troligtvis inte sen han var unghäst. Just nu får han 10 kg av detta hösilaget och det klarar han sig gott och väl på (till och med lite rund..). Dock har vi problem att lösa det praktiskt med lunchfodring så snart ska en bal ut i hagen. Antar att det återstår att se om det funkar eller inte. TS-halten ligger på 80 % så förhoppningsvis får han väl inte i sig alltför mycket.

Värdena per kg/foder:
7,2 MJ
68,5 g smältbart råprotein
Kalcium 4,1 g
Fosfor 2,3 g
Magnesium 1,5 g
Kalium 8 g
Natrium 0,16 g
Klor 2,3 g
Svavel 2,1 g
Järn 58 mg
Mangan 35 mg
Zink 18,5 mg
Koppar 5 mg

Annars är det ju spårämnena jag är fundersam över. Vad jag förstått så ska väl järn, mangan, zink och koppar ligga på 4:4:4:1 och 400 mg respektive 100 mg är minimum. Men järn kan ju komma upp i typ 870 mg om han skulle äta 15 kg/dag. Ska man ge lika mycket av mangan och zink då och en fjärdedel så mycket koppar? :confused:
 
5 året i rad där det blir en hyfsat billig vinter. 64 g/smb per kg foder och 8.2 MJ energi ger en kvot på 7,7.
Fosfor kommer att behövas i år liksom selen (som alltid).
Bara vuxna hästar i stallet.
 
Då har även vi fått in analys efter att ha sparat i frysen allt eftersom jag öppnat balar.

Per kg Ts
68 g smältbart råsprotein
10,8 MJ
kvot 6,3

2,3 g fosfor
5,7 g kalcium
10,8 g kalium
2,2 g magnesium
2 g Natrium
1,4 g svavel
Ca/P kvot 2,5

Känner mig nöjd! :)
 
Årets höanalys. Dåligt med protein och högt kalcium kan jag läsa ut. Resten då? Försöker lära mig det här med mikromineraler men det är svårt. Spelar det någon roll att kalcium är så högt?

b171686.jpg
 
@Saril Ja, det var inte mycket protein att tala om där..
Kalcium är inte tokhögt (hade själv över 10 g/kg förra året..) och bör inte vara någon större fara. Däremot behöver du nog ge mer fosfor, om inte annat för att få en bättre kvot.


Mina egna analysresultat blev inte alls som planerat. Jag skickar till Dairy one i USA, och gissa vem som skickade in fel blankett och fick en kosse-analys istället för häst? :banghead:
Så det är bara att försöka räkna om och mer eller mindre chansa.. Får läsa på mer om ko-analys så jag kan översätta alla värden på ett någorlunda riktigt sätt. Hästarna har fri tillgång så jag kan inte rodda så mycket i intaget men det är ju trevligt att veta vad det är de äter egentligen.
 
hej! har äntligen fått våran analys. Det är dock min första så jag förstår ingenting?! Någon som har lust att lägga en kommentar? :)

Torrsubstans 71/kg foder 100/kg torrsubstans
Råprotein (rp) 36/kg foder 51/kg torrsubstans
Smp råprotein 12/kg foder 16/kg torrsubstans
omsättningsbar energi 6,1/kg foder 8,5/kg torrsubstans
Smb rp/OE-häst 1,9/kg foder 1,9/kg torrsubstans
Neutral Detergent fiber 473/kg foder 662/kg torrsubstans

forfor 1,0/kg foder 1,4/kg torrsubstans
kalcium 1,5/kg foder 2,1/kg torrsubstans
kalium 10,6/kg foder 14,8/kg torrsubstans
magnesium 0,6/kg foder 0,9/kg torrsubstans
natrium <0,1/kg foder <0,1/kg torrsubstans
svavel 0,7/kg foder 0,9/kg torrsubstans
Kalcium/Fosfor 1,6/kg foder 1,6 /kg torrsubstans
 
Hej!
Är inte så insatt i det här med analyser och foderstater. Skulle behöva lite förslag på hur jag ska tänka kring denna analys som gäller hösilage.

Torrsubstans: 66%/kg foder, 100%/kg TS
Råprotein: 60 g/kg foder, 91 g/kg TS
Smälter råprotein: 36 g/kg foder, 54 g/kg TS
Omsätter energi: 6,2 MJ/kg foder, 9,3 MJ/kg TS
Smb RP/OE: 5,8/ kg foder, 5,8/ kg TS
Neutral Detergent fiber: 394 g/kg foder, 593 g/kg TS.
Fosfor: 1,0 g/kg foder, 1,0 g/kg TS
Kalcium: 3,2 g/kg foder, 4,9 g/kg TS
Kalium: 11,1 g/kg foder, 16,7 g/kg TS
Magnesium: 1,0 g/kg foder, 1,5 g/kg TS
Natrium: <0,1 g/kg foder, <0,1 g/kg TS
Svavel: 0,9 g/kg foder, 1,3 g/kg TS
Kalcim/Fosfor 3,1/ kg foder, 3,1 /kg TS

Ni nämner en del om kvot, vad är det ni tittar på då?

Hästen i fråga som äter av detta är: kallblodstravar valack, 3 snart 4 år som växer. Väger ca 450-500 kg väldigt grovt uppskattat. Tränas lätt ca 3 dagar/vecka, dvs mycket skritt och lite trav 30-45 min/gång. Mestadels promenad eller ridtur. Går mestadels ute. Har fri tillgång på hösilaget dock med dubbla nät över balen. Gått ner något i vikt sedan balen ställdes in i hagen, mest en del extrakilon sedan i somras tror jag.
Eftersom han fortfarande växer funderar jag på om och i så fall vad jag ska ge utöver. Vill ju inte att han ska bli överviktig men samtidigt att han ska kunna växa och bygga muskler. Finns ju en hel uppsjö olika foder att välja på. Ska man välja något kraftfoder och i så fall vilket eller ge extra grovfoder i form av lusern?
Skulle gärna ta emot tips på hur ni hade gjort.

Ber om ursäkt om detta är fel tråd för mina funderingar.
 
Hej!
Är inte så insatt i det här med analyser och foderstater. Skulle behöva lite förslag på hur jag ska tänka kring denna analys som gäller hösilage.

Torrsubstans: 66%/kg foder, 100%/kg TS
Råprotein: 60 g/kg foder, 91 g/kg TS
Smälter råprotein: 36 g/kg foder, 54 g/kg TS
Omsätter energi: 6,2 MJ/kg foder, 9,3 MJ/kg TS
Smb RP/OE: 5,8/ kg foder, 5,8/ kg TS
Neutral Detergent fiber: 394 g/kg foder, 593 g/kg TS.
Fosfor: 1,0 g/kg foder, 1,0 g/kg TS
Kalcium: 3,2 g/kg foder, 4,9 g/kg TS
Kalium: 11,1 g/kg foder, 16,7 g/kg TS
Magnesium: 1,0 g/kg foder, 1,5 g/kg TS
Natrium: <0,1 g/kg foder, <0,1 g/kg TS
Svavel: 0,9 g/kg foder, 1,3 g/kg TS
Kalcim/Fosfor 3,1/ kg foder, 3,1 /kg TS

Ni nämner en del om kvot, vad är det ni tittar på då?

Hästen i fråga som äter av detta är: kallblodstravar valack, 3 snart 4 år som växer. Väger ca 450-500 kg väldigt grovt uppskattat. Tränas lätt ca 3 dagar/vecka, dvs mycket skritt och lite trav 30-45 min/gång. Mestadels promenad eller ridtur. Går mestadels ute. Har fri tillgång på hösilaget dock med dubbla nät över balen. Gått ner något i vikt sedan balen ställdes in i hagen, mest en del extrakilon sedan i somras tror jag.
Eftersom han fortfarande växer funderar jag på om och i så fall vad jag ska ge utöver. Vill ju inte att han ska bli överviktig men samtidigt att han ska kunna växa och bygga muskler. Finns ju en hel uppsjö olika foder att välja på. Ska man välja något kraftfoder och i så fall vilket eller ge extra grovfoder i form av lusern?
Skulle gärna ta emot tips på hur ni hade gjort.

Ber om ursäkt om detta är fel tråd för mina funderingar.

Den kvot man oftast menar när man pratar om kvoten är förhållandet mellan smältbart råprotein och energi. I ditt fall alltså 36/6,2. I ditt fall får du kvoten 5,8 och man vill att kvoten ska vara minst 6 på ett grovfoder. I ditt fall med fritillgång räcker det förmodligen med den kvoten du har. Kvoten är ett sätt att kunna jämföra olika partier grovfoder. När man räknar foderstat så räknar man alltid ut hästens behov av energi för sig och behovet av smältbart råprotein för sig. (Smältbart råprotein förkortas med smb rp.) För en lättfödd häst har ju inte samma energibehov som en svårfödd häst men proteinbehovet är alltid detsamma.

Förhållandet mellan mineralerna kollar man också med hjälp av kvoter. Det enklaste är att du skaffar dig en bra foderbok så att du kan läsa på själv. Christina Planks bok hästens utfodring och avel är en bra bok och SLU har också flera foderhäften man kan beställa. Du kan också hitta mycket information på hastsverige.se.

Det är jätteviktigt att hästen får tillräckligt med mineraler och saknas det något eller är tokiga kvoter i grovfodret så får man tillsätta de/den mineralerna som fattas så att behoven är uppfyllda och kvoterna blir bra. Det är också viktigt att hästen får tillräckligt med e-vitamin och det måste man alltid tillföra foderstaten. Antingen att det är tillräckligt med e-vitamin i mineralfodret man ger eller så finns det e-vitamin att köpa bart. Övriga vitaminer finns det tillräckligt av i grovfodret eller så tillverkar hästen det själv.

Jag hade inte gett hästen i ditt fall något kraftfoder utan haft koll så att hästen äter tillräckligt för att hålla hullet. Om hästen tunnar ur så kanske du kan ta bort det ena nätet så att han kan äta mer och fortare? Det är alltid bäst att inte låta hästen lägga på sig några extra kilon utan att hästen håller sig i normalt hull året runt.
 
Fick min analys idag! Visste värdena på ett ungefär redan då höleverantören gör en analys men utan mineralerna så tar alltid en egen för o ha full koll. Är väldigt nöjd med den med den lilla kunskap jag har men någon expert får gärna uttala sig ;)
Har en hopphäst (hbl) på hög nivå, ett dräktigt sto o en shettis hemma.

Torrsubstans 72.2
Omsättbar energi till häst 6.8 MJ/kg
Smältbart råprotein 41 g/kg
Omsättbar energi till häst 9.4 MJ/kg Ts
Smältbart råprotein 57 g/kg Ts
Råprotein 94.0 g/kg Ts
Socker 78.0 g/kg Ts
Aska 70.0 g/kg Ts
NDF 615.0 g/kg Ts
Kalcium Ca 3.9 g/kg Ts
Fosfor P 2.5 g/kg Ts
Kalium K 26 g/kg Ts
Magnesium Mg 0.76 g/kg Ts
Natrium Na < 0.050 g/kg Ts
Svavel S 1.3 g/kg Ts
 
Vad säger ni om detta?

Torrsubstans 65
Omsättbar energi till häst 6,0 MJ/kg
Smältbart råprotein 75 g/kg
Omsättbar energi till häst 9,3 MJ/kg Ts
Smältbart råprotein 115 g/kg Ts
Råprotein 156 g/kg Ts
Socker 95.0 g/kg Ts
Aska 65.0 g/kg Ts
NDF 504g/kg Ts

Kvoten tror jag blir runt 12. Har avelsston, unghästar och pensionärer hemma.
 
Jag måste ställa en fråga, är det "per kg foder"-värdena som man använder när man lägger in i foderstatsprogram? glömmer för varje år.
 
Vad säger ni om detta?

Torrsubstans 65
Omsättbar energi till häst 6,0 MJ/kg
Smältbart råprotein 75 g/kg
Omsättbar energi till häst 9,3 MJ/kg Ts
Smältbart råprotein 115 g/kg Ts
Råprotein 156 g/kg Ts
Socker 95.0 g/kg Ts
Aska 65.0 g/kg Ts
NDF 504g/kg Ts

Kvoten tror jag blir runt 12. Har avelsston, unghästar och pensionärer hemma.
Mycket protein, jag har inte kört i ett program, men du behöver nog lägga till en del energi. Har du ingen mineralanalys?
 
Alltså, är det någon av er som upplevt att högt energivärde i grovfodret "gått hästen på huvudet"?

Jag tycker min yngling är vääääldigt pigg och på tårna, men det är inte sån han är egentligen. En bidragande orsak skulle kunna vara energivärdet på höet, energin är på 10.8 kg TS och proteinet på 54 kg TS (TS 85%).
Jag har räknat på det, programmet tycker typ "så länge hästen mår bra funkar allt":crazy: la in proteintillskott, men jag tyckte att typ allt ökade energin också.
Hans hull är bra, inga bekymmer där, men det är lynnet som är förändrat. Jag känner att jag borde testa något, vet bara inte VAD..?

@the_connemara kanske har nån tanke?
 
Mycket protein, jag har inte kört i ett program, men du behöver nog lägga till en del energi. Har du ingen mineralanalys?
Nej det har jag inte. Tydligen ska kvoten ligga runt 12 gör den typ av hästar som jag har så det känns finfint. De är redan feta så mer energi får de inte så länge de går på lösdrift och äter mycket hösilage.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
687
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp