Analyser 2015

Vi har precis fått svar på vår analys. Jag tycker att det ser ut som om det är väldigt högt protein. Hur hade ni tänkt kring detta?

Torrsubstans (TS) % 73

Råprotein (RP) g 167

Smältbart Råprotein (Smb RP g 134

Omsättbar Energi (OE) - Häst MJ 7,9

Smb RP / OE - Häst g/MJ 16,9

Neutral Detergent Fiber (NDF) g 361

Ja, proteinhalten är hög men detta är ett extremt tidigt slaget hösilage. Ett normalt värde på NDF (fiberfraktionen) är runt 60% (ofta mellan 50% - 70%). Det här hösilaget har NDF = 36,1% vilket är extremt lågt. Proteinhalten i gräs brukar ligga runt 20% så detta liknar mer torkat gräs. Skulle passa bra till äldre hästar med tuggproblem!
 
Fått anslys:
Ts 84%
Omsättbar energi 9,4 mj/kg Ts
Smälltbart rå protein 65 g/kg Ts
Råprotein 102,7g/kg Ts
Ndf 619,5 g/kg Ts
Kalcium 3,1 g/kg Ts
Fosfor 2,5g/kg Ts
Kalium 22 g/kg Ts
Magnesium 1,3 g/kg Ts

Någon som har en åsikt. Ska jag vara nöjd?
 
puttar ang värderna på mitt hö???

Du får nog utveckla lite. I var o varannan tråd frågar folk "Är detta bra?" och väldigt många skriver långa, bra svar. Känns lite meningslöst ibland faktiskt när man inte har en aning om vilket kunskapsnivå den man svarar har, vad för hästar den har och vad den egentligen vill veta :)
 
Jag har både Ung hästar avelston föl och äldre hästar.jag vill gärna ge så lite kraftfoder som möjligt .mina hästar har fri tillgång på hö. Avelsstona står på box nattetid med föl vid sidan. Och nu ska jag räkna ut en bra foderstat som passar.kanske dumt att fråga här men gjorde ett försök ☺
 
Jag har både Ung hästar avelston föl och äldre hästar.jag vill gärna ge så lite kraftfoder som möjligt .mina hästar har fri tillgång på hö. Avelsstona står på box nattetid med föl vid sidan. Och nu ska jag räkna ut en bra foderstat som passar.kanske dumt att fråga här men gjorde ett försök ☺

Och du har aldrig gjort det tidigare eller läst analyser? :)
 
Jag har köpt analyserat hö förr. Men nu bor vi på egen gård och har tagit hö på våran egen mark och jag har alltid tagit hjälp av andra som är bra på detta.men det är bra om man kan lära sig att tyda analysen själv
 
Jag har både Ung hästar avelston föl och äldre hästar.jag vill gärna ge så lite kraftfoder som möjligt .mina hästar har fri tillgång på hö. Avelsstona står på box nattetid med föl vid sidan. Och nu ska jag räkna ut en bra foderstat som passar.kanske dumt att fråga här men gjorde ett försök ☺

Ditt hö har en proteinkvot på 6,9 vilket hade varit helt OK. för normala vuxna hästar, men nu har du både unghästar och avelston. Jag förmodar att du även har årsföl och digivande ston och då blir situationen en helt annan. Jag hoppas verkligen att du gör korrekta foderstatsberäkningar för dina hästar. Växande hästar som inte får den näring de behöver riskerar att få alla möjliga sjukdomar och åkommor.

För att ta ett exempel: Ett digivande sto som väger 500 kg med ett 4 månader gammalt föl behöver ca. 13 kg av ditt hö för att täcka energibehovet. Men då fattas det ca. 200 g smältbart protein, 29 g lysin, 16 g kalcium och 4 g fosfor i foderstaten. Dessutom vet du inte hur mycket mikromineraler som fattas i foderstaten eftersom du inte har en analys av dessa.
 
Tack spaderäss . Ja jag vill att mina hästar ska få rätt foder.det är därför jag ställer frågan ☺ Ja jag har årsföl. Har alltid fått hjälp att räkna ut en bra foderstat till hästarna och tyvärr kanske inte engagerat mig i att lära mig då jag fått hjälp. Jag vet även vikten av att hästarna får rätt foder.det får nog bli så att jag även i år får be om hjälp men ska engagera mig med att lära mig hur jag ska räkna och inte vara så bekväm:angel: så tack igen.
 
spaderäss är det dessa du menar att jag saknar
Aska 57,7 g/kg ts
Magnesium 1,3g/kg ts
Natrium 0,053g/kg ts
Svavel 1,6g/kg ts
 
spaderäss är det dessa du menar att jag saknar
Aska 57,7 g/kg ts
Magnesium 1,3g/kg ts
Natrium 0,053g/kg ts
Svavel 1,6g/kg ts
Mikromineralerna är bl a järn, zink, koppar, mangan, jod, kobolt och selen, de tre senare brukar man dock inte analysera hos svenska analysföretag!
 
Väldigt bra hö år häromkring i år! Silaget i småbal hade kvot 7,5 samt lågt socker. Torrhöet liknande kvot (har inte pappret framför mej) och lågt socker.:banana: Samt väldigt bra kvalitet. Använder fortf fjolårets parti då vi vänjer in hästarna och det luktar som det nya. Har inte slängt en bal än och då är jag noga med kvaliteten!
 
@_Zvea_
Det beror förstås på hästens behov, men eftersom det är så mycket protein skulle jag bytt ut en del grovfoder mot halm. Skulle funka väldigt bra för mig som har lättfödda hästar.
 
Har dessa 2 att välja på har ett 4 årigt halvblod och en 3 årig c ponny. Är det inte lite för kraftigt? Det som är 88% torrhet i borde väl hålla som hö%
Första skörd: TS=80.1, Smb. protein häst 89, Energi till häst 8.7
Andra skörd: TS=88.3, Smb. protein häst 80, Energi till häst 9.9
 
Jag är hyfsat nöjd i år, MJ kunde som alltid varit lägre, men tack vare låg ts-halt kommer det nog att gå ihop sig på fri tillgång ändå. Har mestadels dräktiga och unghästar. Bra kvoter.

Nytt för i år på min analys var stärkelse, vad är det för riktvärden på det?
 
Vårt hösilage är nästan som hö (85% ts), 8MJ , dock lågt protein 17 smrp så jag måste köpa något att öka proteinet med. Försöker få tag på potatisprotein men det är inte det lättaste! Stärkelsen var för övrigt också låg. Great!
 
Jag är hyfsat nöjd i år, MJ kunde som alltid varit lägre, men tack vare låg ts-halt kommer det nog att gå ihop sig på fri tillgång ändå. Har mestadels dräktiga och unghästar. Bra kvoter.

Nytt för i år på min analys var stärkelse, vad är det för riktvärden på det?

Socker och stärkelse tillsammans ska väl vara under typ 10 % för känsliga hästar vill jag minnas? Vet dock inte om det är i totalfoderstaten eller när man väljer kraftfoder. Det råder ju olika meningar om vilket socker som ska räknas, vet inte hur det är med stärkelse.
 
Jag skulle tagit prov igår innan de balade ensilaget. Men gissa vem som var för seg i starten och inte kom ut i tid? :banghead: Så nu dröjer det innan det blir någon analys.. Kommer inte öppna första balen än på en månad ungefär. Har en hel hage som ska betas ner först och hö att stödfodra med vid behov (men ingen av hästarna ser ut att ha något vidare behov..).
Ska bli kul att se vad det är för värden på både ensilage och halm, första gången från egen vall!
 
Har precis fått svar på analysen jag skickat in och vet inte hur jag ska gå tillväga. Har ett tinkersto som är fyra år och som tappat i vikt under tidigare vintrar, därav analysen. Jag har tyvärr ingen tidigare analys att jämföra med.
Hon går på sommarbete från maj till september annars sover hon inne och är ute i mindre hage mellan 7-19. Promeneras några gånger i veckan och inridningen är smått påbörjad.

/kg foder. /kg torrsubstans
TS 84% 100
RP. 55g 65
Smb RP 25g 30
OE 7,2 mj 8,5
Smb RP/OE 3,5 3,5
NDF 583 693

Tacksam för era tankar.
//stort frågetecken!
 
Har precis fått svar på analysen jag skickat in och vet inte hur jag ska gå tillväga. Har ett tinkersto som är fyra år och som tappat i vikt under tidigare vintrar, därav analysen. Jag har tyvärr ingen tidigare analys att jämföra med.
Hon går på sommarbete från maj till september annars sover hon inne och är ute i mindre hage mellan 7-19. Promeneras några gånger i veckan och inridningen är smått påbörjad.

/kg foder. /kg torrsubstans
TS 84% 100
RP. 55g 65
Smb RP 25g 30
OE 7,2 mj 8,5
Smb RP/OE 3,5 3,5
NDF 583 693

Tacksam för era tankar.
//stort frågetecken!

Dina relevanta siffror är
7.2 omsättbar energi/kg foder
25 g smältbart råprotein/kg foder

25/7.2 = 3.5
Denna kvot ska vara 6 för en vuxen häst. Du behöver alltså ge din häst extra protein.

ELLER. Om din häst äter många kg grovfoder så kanske den äter tillräckligt med protein varje dag.

Vad väger hästen och hur mycket grovfoder äter den?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
687
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp