Sv: Analys nödvändig?
Förresten, jag tycker det är lite intressant det Gammeln var inne på om att analysera bara för att inse att 'nej för f*n, det här eländet vill jag inte ha'. Jag tycker det berör en viktig sak där.
Oftast har du ju fyra val när du ska köpa stråfoder:
1. Det finns analys. Och du kan välja att lita på den.
2. Det finns analys, men du analyserar själv också och det blir en delikat fråga när de inte stämmer med varandra. beror det på att ena eller båda parterna tog provet på fel sätt? Är det helt enkelt bara så trots representativt prov så slog det så illa att man lyckades plocka av balar från olika delar. Frågan är om man är så himla hjälpt av det mer än att man kan mishmasha ihop de två analyserna och köra på medelvärdet.
3. Det finns ingen analys och du köper oanalyserat och analyserar sen och har du tagit fan i båten får du ro honom iland, dvs är värdena skit så står du ut och runerar dig på proteintillskott.
4. Analysera INNAN köp, och avstå köp om värdena är dåligt. Detta kan bli rejält dyrt när du betalt för fjärde analysen som visar på kassa värden.
Jag gillar eg inget av dessa alternativ. Jag vill å ena sidan analysera själv eller vara HELT säker på att provet som analyserats av säljaren var korrekt taget. Men jag vill heller inte betala för något som vid analys visar sig vara kasst. Och jag vill inte bekosta X analyser bara för atta vstå köp.
Förr körde jag enligt alt köp det oanalyserat och stå ut. Men sen började jag sätta press på höbonden, och det kom en kompromiss. Jag köpte oanalyserat, analyserade det och fick BYTA det (alt låta köpet gå tillbaka om han inte hade annan skörd att ge mig) om analysen inte var bra. Men det är ju inte så vanligt att man får det, men himla praktiskt.
Nu köper jag analyserat, och har förhört mig om det verkligen är representativt prov. Och dte låter så, men jag var ju inte där så jag kan inte veta. Däremot är jag hjälpt av att veta vad det legat på tidigare år, exakt när det är skördat och hur vädret var då (och innan och efter) och kan jämföra med hur värdena är från intilliggande åkrar (analyserat av annan person, så endera gör bägge samma fel eller så ÄR värdet representativt)
Men jag vet när jag letade småbalshösilage (innan jag hittade min nuv leverantör) att jag funderade en hel del när jag ringde på annonser med analys, hur SJUTTON skulle JAG (som inte har gammelns hökblick) veta att analysen var sann och att den övht hörde till det parti jag fick?