Sv: Analys nödvändig?
MJ är lite 'stabilare' än SRP, men kan ändras den med. Men mest brukar SRP skilja sig (jmf t ex ett tidigt och sent slaget hö, det kan skilja 1 MJ/kg foder men 40 gr SRP/kg foder. Samma sak om man tar ett kasst höår och ett bra höår, MJ ändra sinte så mkt medan proteinet kan skilja hysteriskt. MJ sjunker generellt inte lika mycket som SRP, vilket är det som skapar problem dåliga år, om MJ och protein sjänk i samma takt skulle kvoten ligga kvar och det skulle skapa mindre problem).
Sen har vi ju det där med att om så vallen är skördad under idealiska förhållanden, så skiljer det sig på åkern sas. En del av åkern ligger i skugga längre än annan, det kommer olika mycket regn på olika delar osv.
Så, du kan ha både olika SRP och MJ värde från bal till bak, och även olika proportioner (kvot).
EN bal på 50 balar - det är lite rysk roulette.. Du kan få en kanonbal, typ den enda riktigt bra som fanns, eller den enda riktigt dåliga. Men kan du inte ta av flera balar, ta från en bal, frys in, vänta tills nästa bal öppnas och ta prov, frys in, och så tar du från en tredje osv. När du har tillräckligt prov så skickar du in alla proven och får en lite mer (förhoppningsvis iaf *s*) representativ analys?
Gammeln kan nog ge bättre svar och mer ideer också =)
knasan skrev:Jag står i valet och kvalet om jag ska skicka in ett analysprov på en av minst femtio rundbalar. Alla är tagna på samma åker/åkrar, första, andra och tredje skörden (blev ingen fjärde i år vad jag vet pga regnet). Höet är inte mitt, jag har inget som helst inflytande i valet av turordningen av öppnandet etc. Kan således bara ta ett prov och hoppas att det någorlunda representerar resten, eller inget prov alls. Har hängt med i erat resonemang om representativiteten. Men det gällde bara det kvantitativa värdet.
Fråga:
Men jag undrar hur det står till med proportionerna? Alltså: en bal som har lägre kvantitativa värden och en bal som har högre, har de ändå samma proportioner mellan de olika ämnena man analyserar fram?
Isåfall borde det betyda att det blir lite lättare för mej att uppskatta vad jag ska lägga till mhp mineraler, energi och proteiner. Och bara öka/minska höet efter uppskattad energimängd. Väl?
Vad jag vet är vårat hö oerhört energirikt på något sätt, många av hästarna (har flera olika typer hos oss) får gallor och/eller blir feta när de får för mycket hö, och ändå är givorna mycket mindre än gängse. Har försökt höfta i ett helt år och är trött nu på vanmakten.
MJ är lite 'stabilare' än SRP, men kan ändras den med. Men mest brukar SRP skilja sig (jmf t ex ett tidigt och sent slaget hö, det kan skilja 1 MJ/kg foder men 40 gr SRP/kg foder. Samma sak om man tar ett kasst höår och ett bra höår, MJ ändra sinte så mkt medan proteinet kan skilja hysteriskt. MJ sjunker generellt inte lika mycket som SRP, vilket är det som skapar problem dåliga år, om MJ och protein sjänk i samma takt skulle kvoten ligga kvar och det skulle skapa mindre problem).
Sen har vi ju det där med att om så vallen är skördad under idealiska förhållanden, så skiljer det sig på åkern sas. En del av åkern ligger i skugga längre än annan, det kommer olika mycket regn på olika delar osv.
Så, du kan ha både olika SRP och MJ värde från bal till bak, och även olika proportioner (kvot).
EN bal på 50 balar - det är lite rysk roulette.. Du kan få en kanonbal, typ den enda riktigt bra som fanns, eller den enda riktigt dåliga. Men kan du inte ta av flera balar, ta från en bal, frys in, vänta tills nästa bal öppnas och ta prov, frys in, och så tar du från en tredje osv. När du har tillräckligt prov så skickar du in alla proven och får en lite mer (förhoppningsvis iaf *s*) representativ analys?
Gammeln kan nog ge bättre svar och mer ideer också =)