Analys av vad en Join up är

Sammet

Trådstartare
Jag skulle vilja ha en närgången, undersökande, vetgirig, hård men ärlig analys av vad Join up egentligen Är, vad som egentligen händer...

V a d är det egentligen vi sänder för signaler, och varför?

Är de egentliga, slutgiltiga, ärliga signalerna något vi verkligen vill skicka?

Och hur svårt är det att göra en korrekt Join up?

Kan det gå fel?

Hur lätt kan det gå fel?


Analysen med diskution är indelad i två delar.
Del ett, som vi inleder härmed är en diskution om:


Vad är en Korrekt Join up? Kan någon beskriva en korrekt gjord Join up med alla signaler, från både häst och människa.
Och varför dessa signaler skickas och önskas att hästen sänder oss.



Del två väntar vi med tills del ett är avklarad. Där diskuterar vi vad som egentligen händer, vad som kan hända om man gör fel, och om signalerna verkligen är det vi eftersträvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Analys av vad en Join up är

Sammet skrev:
Ingen som vill beskriva en korrekt gjord Join up?


Jag väntar spänt på svar, Själv kan jag tyvärr inte bidra då jag inte ens vet hur en korrekt j u anses gå till.

Med mitt allra första fullblod för många år sen började jag att "leka" genom att i ridhuset eller på volten, jaga på honom att springa runt mej, gärna efter tex ett tömkörnignspass då jag släppte honom för att han skulle få busa lite.

Jag hade aldlrig hört om "join-up" då, det hade nog ingen.

Han busade en stund, sen stannade han och såg på mej med öronen fram, och kom fram till mej. Det visade sej att han följde mej, upptäckte jag. Han gick med huvudet bakom mej eller alldeles vid sidan. Vi kunde imponera på andra genom att visa hur han följde om jag sprang, tvärnitade när jag gjorde det, gjorde tvärvändnignar efter mej osv. Sen lunkade han på efter mej, jag kunde leda honom lös, han stod lös i gången osv.
Det var vad som hände. Jag kom att använda detta med an dra hästar eftersom jag förstod att det hände något viktigt i relationen.

Men inte gång på gång på gång som det låter som här att folk håller på, Sen följde han ju så då kunde vi ju variera genom att jag sprang och lekte följa john tex. och utmanade honom att göra saker.
Han gjorde exakt allt vad jag begärde, han skulle gått genom eld om jag bett honom.

Så som sagt jag upptäckte att det var användbart. Och det fungerar. Men jag jagar inte runt hästen, håller inte på med det massor av gånger utan nån gång.
Hingsten var extremt låg mot mej och honom kunde jag löslongera utan sån där rund volt, lös i ridhuset. Mitt stora fina sto också. Andra är mer busiga, som nuvarande lady, som plötsligt kan vika av för att visa att hon gör som hon vill, om hon vill. Men jag tar inte det så allvarligt.

Så när jag senare hörde om "join up" lät det inte så märkligt.

Vad som händer? Jag antar att jag motar undan, dvs visar att hästen inte får vara närmare än jag bestämmer. Den accepterar det.
Därmed följer den efter som den skulle följa en ranghögre häst.

Ledsen att jag inte ger bättre svar men du är ju instruktör (efter vad det stod nånstans i nåt inlägg) så du kanske kan svara själv?

Jag skulle gärna vilja veta hur det är tänkt och vad som är korrekt osv.
 
Sv: Analys av vad en Join up är

Sammet skrev:
Ingen som vill beskriva en korrekt gjord Join up?

Hej! Jag har tagit reda på om alla signaler och vad det menas osv. Vad som förvänas, kan hända ja ni vet :)
Jag kom förbi här lite väl sent eftersom jag ska upp och arbeta imorgon! Jag lovar att dela med mig av det jag vet så fort jag hinner.
Allt nedskrivet i detalj, så som önskas?
Det jag lärt mig från är Monty Roberts bok "Från mina händer till dina" (haha, ovanligt att jag nämner det) men det har givit mig en kalasbra grund att stå på och arbeta vidare med.
Jag återkommer, god natt och sov gott

Bella
 
Sv: Analys av vad en Join up är

FROM ME TO YOU!!
Jag har nu tagit mig tid att skriva ner en korrekt JOIN UP för er som vill testa.
Det tog galet lång tid för att få den önskad men jag vill så gärna att de som vill ska få vetskapen som krävs.
Ställ gärna frågor om jag uttryckt mig otydligt eller om du har andra frågor!
OBS! Det är mycket viktigt att följa alla små detaljer i punkt och pricka och känna efter från häst till häst.
Behåll lugnet, våld får ALDRIG förekomma vid join up.
Tålamod och envishet är två helt olika saker!


>> JOIN UP >>

OBS! ABSOLUT INGEN ögonkontakt i punkt 1 - 3. Fäst gärna blicken vid hästens bog eller framben


1. Led in hästen i ett 10m lång lina (mjukt material) till mitten av rundpaddocken (16 x 16m i diametern)
2. Ställ dig framför hästen, stryk den i pannan.
Vänd hästen ett kvarts varv, stryk den i pannan o upprepa tills hästen står åt det håll du ställde den först o stryk den i pannan vid varje vändning.
Ingen ögonkontakt!
Den är nu orienterad åt norr, söder, öster o väst.
3. Haka loss linan, backa och ställ dig snett bakom hästen, vid hästens bakdel.

OBS! Håll dig utom räckhåll för eventuella sparkar eller skutt

4. Vänd nu upp blicken, ha en genomträngande blick - RAK ögonkontakt, raka axlar/hållning.
Det är nu processen kan börja!

OBS! ABSOLUT RAK ögonkontakt och rak hållning i punkt 5 - 11

5. Sväng den ihoprullade linan från axel till axel, hästen flyr. Kasta linan efter hästen.
6. Hästen flyktsträcka är ca 400 - 600m. I en rundpaddock på 16 x 16m diametern är det 4 - 6varv i varje riktning.

OBS! När du kastar linan menar du till hästen att du tycker det är helt ok att den flyr

7. I 4 - 5varv ska hästen gå så fort som möjligt (utan att det blir obehagligt eller farligt för den)
8. Byt varv genom att kliva framför hästen (blockerar vägen)
9. 4 - 5varv så fort som möjligt i den här riktningen också.
När hästen sammanlagt sprungit 8 - 10varv utan problem, byt riktning igen.

OBS! När hästen nu kommit tillbaka till varvet den gick i från början brukar man märka att den blir mer avslappnad.

10. Slut handen, lägg armen med knuten hand mot midjan. Ha linan ihoprullad i andra handen hängande.
Om hästen är i vänster varv så lägg linan i vänster hand. Om höger varv så lägg den i höger hand.
11. Sväng, vifta o spreta med den fria handen högt på ett aggressivt sätt.
Höger hand om hästen är i höger varv, vänster hand om den är i vänster varv.
Hästen trycker sig mot väggen.
12. Nu börjar den kommunicera!
12. a) Inre öra riktat mot dig, det andra lyssnar på andra ljud
12. b) Den lämnar väggen, hals och huvud innåt
12. c) Sänker huvudet till precis ovanför marken
12. d) Hästen "slickar o tuggar" (ej med hårt ihoppressade läppar längre)

OBS! Det sänkta huvudet och tuggandet och slickandet kan komma i omvänd ordning.
All tecken är inte nödvändiga MEN det resulterar i en bättre join up.
Glöm ej att fortfarande hålla ögonkontakten, mycket viktigt!


OBS! Om ej det sänkta huvudet visas gör punkt 15 - 17
13. Öppna ena handen, sträck armen rakt upp o för fram och tillbaka i gungande snabba rörelser.
14. Slut gradvis handen, vrid samtidigt handleden, slappna av o för ner handen mot midjan, knuten hand mot magen.
Det brukar resultera i att hästen sänker huvudet, kanske tom. stannar.
15. Använd andra handen för att uppmuntra hästen att fortsätta runt igen.

OBS! Är du redo att bjuda in hästen så gör följande punkter fast EJ med raka axlar mot hästen längre!

16. Vrid kroppen något åt samma håll som hästen rör sig i så ena axeln är riktad mot hästens huvud
17. Ställ dig strax framför hästen, blicken snett neråt, bort från hästen.
Det ska resultera i att hästen stannar och vänder sig in mot mitten.
18. Inta passiv hållning, neråtvänd blick, rundade axlar o 45graders vinkel i förhållande till hästen.
Förbli orörlig!

19 Du ska vara vänd bort från hästen, EJ mot den.
Detta ska resultera i JOIN UP (hästen går fram till dig och nuddar din axel lätt med mulen)

Om inte JOIN UP:
20.
Gå i serpentinbågar fram o bort från hästen, var passiv.
21. JOIN UP! Stryk hästen i pannan med bortvänd blick (fäst gärna blicken vid hästens bog eller framben)

OBS! Lugna o mjuka rörelser.

22. FOLLOW UP! (hästen följer dig)
 

Liknande trådar

Fritid Har några nya projekt jag funderar på nu och tänker att vi kanske kan ha en tråd för smarta lösningar, budgetvarianter, och allehanda...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 364
Senast: keramin
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
29 314
Senast: GotAsecret
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 668
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp