• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare pzyhr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 4 959
P

pzyhr

Oj, vad jag är kär i den rasen :o Jag har verkligen hittat "den rätte" :love: En amstaff verkar ha allt det där jag letar efter hos en hund.

* En amstaff verkar vara en glad, positiv och framåt hund med mycket energi.

* Amstaffar vill göra av med all sin energi genom mycket motion, t.ex. i form av dagliga långpromenader och/eller joggingturer.

* De verkar ha mycket humor samt ett lekfullt sinne och springer gärna efter pinnar eller kampar med matte/husse.

* Amstaffar verkar gilla att träna och arbeta med huvudet. Lydnad, agility eller annat är de mycket positiva till. De vill lära sig nya saker.

* Rasen verkar inte stressa upp sig i nya och främmande situationer. De kan vara avkopplade och lugna även i sådana situationer.

* Amstaffar verkar vara väldigt sociala och trogna hundar, som älskar sin familj samt att umgås med den. En underbar familjehund helt enkelt.

* Rasen verkar inte vara "vaktig" eller reserverad mot andra människor. Den verkar helt enkelt älska alla människor, familj eller främling spelar mindre roll.

* De verkar inte ha något emot andra djur utan brukar utan problem kunna acceptera dem. De ser djuren som en ny "lekkompis" eller en ny kompis att "sköta om" genom att pussa och tvätta den.

* Amstaffar verkar inte ha några problem med andra hundar. De brukar mycket okomplicerat acceptera andra hundar.

* En amstaff verkar vara en vänlig, snäll och trevlig hund med mycket kärlek att ge. De skulle aldrig göra en fluga förnär.

* De älskar barn och är en utmärkt "barnhund".

* Rasen är väldigt trygg i sig själv. Det är en pålitlig hund, som man törs lita på, t.ex. i samband med umgänge med andra djur eller barn.

* En amstaff är en tålig hund, som inte går sönder i första taget.

* Rasen är självklart också oerhört vacker och har en bra storlek. Inte för stor men heller inte för liten.

Ni (lyckligt lottade), som själva har en eller flera amstaffs, får gärna berätta om mina "antaganden" om rasen stämmer eller om de är helt åt skogen. Ni får gärna berätta om era egna vovvar också! Var de kommer i från, om deras personlighet, hur de är att leva med o.s.v.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Amstaff!

Tja, ingen av mina hundar (Amstaff och Staff) vill träna i alla fall. Dom har ingen direkt will to please, utan gör hellre egna saker. Lättlärda i viss mån, men mycket självständig är min hane.

Han älskar visserligen allt och alla, men är väldigt dominant och tolererar inte att en annan hund ska försöka sätta sig på honom. Accepterar andra dock att han är bossen, så kan han leka med vem som helst i princip.

Och visst, båda mina älskar allt och alla, och allra mest barn, men man ska aldrig lita på en hund som en barnhund. Min hane var lite osäker på min son under en period, precis när han lärt sig att krypa, och då hade det kunnat hända något om man inte var med. Och jag har en mycket trygg, självsäker och självständig individ.

Andra djur är väl inte riktigt helt accepterat heller. Smådjur vill han inget annat än att äta upp, större djur som hästar tycker han dock är spännande. Men han har en rätt så mycket jakt i sig, och blir helt tokig vid åsynen av kanin/hamster/annat liknande.
Tiken, som är Staff, skulle heller inte klara av en kanin nu. Förut gjorde hon det, men hon vill också gärna tugga numera.

Men det är underbara hundar trots allt. Dom är otroligt kärleksfulla, och är i stort behov av närhet. Dom ligger alltid med oss i soffan och i sängen och bara myser, och vill gärna bli konstant klappade på. Hanen kan utan problem leka i 2-3 timmar i sträck, hans energi tar aldrig slut. Han kampar med precis allt han får kampa med, och ger sig inte utan kommando. Mycket kul, och bra att ha vid inlärningen.

Oj, vad jag är kär i den rasen :o Jag har verkligen hittat "den rätte" :love: En amstaff verkar ha allt det där jag letar efter hos en hund.

* En amstaff verkar vara en glad, positiv och framåt hund med mycket energi.

* Amstaffar vill göra av med all sin energi genom mycket motion, t.ex. i form av dagliga långpromenader och/eller joggingturer.

* De verkar ha mycket humor samt ett lekfullt sinne och springer gärna efter pinnar eller kampar med matte/husse.

* Amstaffar verkar gilla att träna och arbeta med huvudet. Lydnad, agility eller annat är de mycket positiva till. De vill lära sig nya saker.

* Rasen verkar inte stressa upp sig i nya och främmande situationer. De kan vara avkopplade och lugna även i sådana situationer.

* Amstaffar verkar vara väldigt sociala och trogna hundar, som älskar sin familj samt att umgås med den. En underbar familjehund helt enkelt.

* Rasen verkar inte vara "vaktig" eller reserverad mot andra människor. Den verkar helt enkelt älska alla människor, familj eller främling spelar mindre roll.

* De verkar inte ha något emot andra djur utan brukar utan problem kunna acceptera dem. De ser djuren som en ny "lekkompis" eller en ny kompis att "sköta om" genom att pussa och tvätta den.

* Amstaffar verkar inte ha några problem med andra hundar. De brukar mycket okomplicerat acceptera andra hundar.

* En amstaff verkar vara en vänlig, snäll och trevlig hund med mycket kärlek att ge. De skulle aldrig göra en fluga förnär.

* De älskar barn och är en utmärkt "barnhund".

* Rasen är väldigt trygg i sig själv. Det är en pålitlig hund, som man törs lita på, t.ex. i samband med umgänge med andra djur eller barn.

* En amstaff är en tålig hund, som inte går sönder i första taget.

* Rasen är självklart också oerhört vacker och har en bra storlek. Inte för stor men heller inte för liten.

Ni (lyckligt lottade), som själva har en eller flera amstaffs, får gärna berätta om mina "antaganden" om rasen stämmer eller om de är helt åt skogen. Ni får gärna berätta om era egna vovvar också! Var de kommer i från, om deras personlighet, hur de är att leva med o.s.v.

Bra val av hund! Har två underbara amstaffs!!! :love: :banana:

Vad kul att det finns amstaff - ägare här :)
Jag är så extremt sugen på en amstaff. Har träffat hundar av rasen, läst på massor, varit på utställningar o.s.v.
Har haft hund hela livet men enbart schnauzrar, riesen och dvärg. Amstaff är ju något helt annordlunda mot för vad man är van vid. Först och främst - inget trim och klipp av pälsen :angel: Mycket mindre än en stor och stark riesen. Mycket större än en liten och ettrig schnauzer.

Någon som har nått att säga om Kennel Wizage?

Det jag spontant bara kan säga är att jag träffat på fler antal Eng Staffar som varit föriga och träningsvilliga än Amstaffs.

Jag har nog inte träffat en enda Amstaff som gillar att träna hårt ( ex lydnad )

Vad kul att det finns amstaff - ägare här :)
Jag är så extremt sugen på en amstaff. Har träffat hundar av rasen, läst på massor, varit på utställningar o.s.v.
Har haft hund hela livet men enbart schnauzrar, riesen och dvärg. Amstaff är ju något helt annordlunda mot för vad man är van vid. Först och främst - inget trim och klipp av pälsen :angel: Mycket mindre än en stor och stark riesen. Mycket större än en liten och ettrig schnauzer.

Någon som har nått att säga om Kennel Wizage?

Wizage kennel är en jättebra seriös kennel! Jag har båda mina amstaffar därifrån!!! En väldigt kunnig uppfödare och dom är jättetrevliga!
:love:

*kl* Jag har en Staffe iof men hon älskar att träna och vara tillags(lite förarvek dock), hon älskar djur och bjuder in till lek med både katter och hästar.. Dock har vi inte hittat någon katt än som vill leka med henne! :D Hon har inte visat några dominanta tendenser varken mot andra hundar eller människor.
Hon älskar barn och blev jätteledsen idag när hon inte fick leka med barnen i pulkabacken.
Hon har flygit flygplan, åkt båt, buss, bil och tåg utan att protestera. Följer gärna hem till folk, nosar runt en stund och hälsar, sedan lägger hon sig bekvämt, somnar och snarkar högljudt.

Med andra ord en helt underbar hund!! :love:

Som jag skrev så uppfattar jag ( också ) att den Eng Staffen är mer intresserade av att träna och vara tillags än Amstaffen.

Zaga är jätte lättlärd och bara älskar att träna in olika moment, hon vill gärna vara tillags och är ganska förarvek.

Mycket mindre än en stor och stark riesen.

Tänk på att en Amstaff också är väldigt stark trots sin storlek ;) Jag har mer problem att hålla emot om min 32 kg tunga hane ska dra i kopplet, än vad jag hade när min nästan 60 kg tunga Grand Danois gjorde utfall..

Men som Calazirya skriver, Amstaffen är sällan intresserade av lydnad och att göra som matte/husse säger. Benjamin kan rätt så mycket tricks, och han kan självklart vardagslydnaden också, men jag har fått kämpa hårt för att komma dit. Och jag kämpar fortfarande, för han är enormt självständig och bryr sig absolut inte om vart jag är någonstans.

Har också hund från Wizage kennel,jättetrevlig och seriös uppfödare som alltid finns där och ställer upp i alla lägen!

Tänk på att en Amstaff också är väldigt stark trots sin storlek ;) Jag har mer problem att hålla emot om min 32 kg tunga hane ska dra i kopplet, än vad jag hade när min nästan 60 kg tunga Grand Danois gjorde utfall..

Men som Calazirya skriver, Amstaffen är sällan intresserade av lydnad och att göra som matte/husse säger. Benjamin kan rätt så mycket tricks, och han kan självklart vardagslydnaden också, men jag har fått kämpa hårt för att komma dit. Och jag kämpar fortfarande, för han är enormt självständig och bryr sig absolut inte om vart jag är någonstans.

Nog tror jag att en amstaff är stark, det tvivlar jag inte en sekund på! Men en 20 kg tyngre hund kompenserar nog upp den styrka, som en amstaff besitter. Med andra ord bör "effekten" i kopplet bli ungefär detsamma.

Jag vill endast träna lite lydnad för att sysselsätta hunden. Jag är inte tävlingsintresserad eller liknande. Om jag märker att hunden tycker att lydnad är tråkigt så får man väl testa agility eller något annat :idea:
En dvärgschnauzer är väl inte heller direkt den ultimata lydnadshunden...Men han han har klarat både lydnadsklass I och II.

Jag tycker dock att det dv.schnauzrar som jag träffat och den schnauzer jag själv ägt varit mer föriga och villiga än de amstaffs jag träffat på..

Alltså jag försöker inte få dig på andra banor, men jag vill delge dig min uppfattnign om rasen så du inte förväntar dig en sak som sedan inte blir av ..

Ja, staffar verkar ju även de vara helt underbara! Jag var på en utställning för någon månad sedan. Då tittade jag på staffarna och blev riktigt förvånad/imponerad. Alla hundar var hur lugna som helst! Inte ett skall hördes. Hundarna kunde gå nära varandra utan tjaffs. I andra ringar med andra hundraser så var det massor av skall, de fick gå en bit i från varandra för att undvika bråk o.s.v. I staffe - ringen var det helt annordlunda...Så lugna, coola och snälla!

En staffe är väl inte heller helt fel. Problemet är väl att de är lite "för små". Jag tycker att min dvärgschnauzer är "för liten" och en staffe ligger väl strax över...En amstaff är däremot lite större och mer i min smak ;)

Jag är jätte - glad för all info jag får! Men just det spelar ingen större roll för mig eftersom jag hellre går på långpromenader än kör ett pass på lydnadsplanen :angel:

Ha ha, och jag tycker att min dvärg är så oerhört envis! Gör ingenting om han inte får godis :D

umgås med den. En underbar familjehund helt enkelt.

*.

Den här punkten kan jag dock inte hålla med om.
Jag vet många amstaffs som har problem med att umgås med hundar av samma kön.

De är inte de enda rasen med det problemet, men det bör man ha i bakhuvudet när man köper dem.

hehe man kan näst intill tro att du pratar om min lilla brutta.
hon kan oxo leka och busa i flera timmar haha de e inte klokt..
hon är villig att lära sig nya saker men kan efter en kort stund tröttna haha..
Små hundar har hon börjat se som jackt. Innan var de lite intressant men inte nu mera. NU BLIlR Hon hungri slickar sig runt munnen och drar mot dem.

pussas pussas och fjäskar hela tiden.
större hundar vill hon antingen leka me lr gå förbiii..

men har en fåååga . HAR HÖRT ATT DE SOM HAR En MÖRK GOM är väldigt dominanta av sig kan det stämma,?? min är dominant som in i Helve*e hehe..

men helt klart bästa hunden man kan ha..........:cool:

DU kanske skall läsa på om dominans?

http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen¨
Tvivlar starkt på att din lilla tik skulle vara dominant. Att det dessutom skulle finnas en koppling till pigmenteringen i gommen låter lika sannolikt som att det skulle finnas tomtenissar.

Mys med din (ung?)hund o ta vara på tiden.
Finns fler bra artiklar på den sidan som du kanske kan ha nytta av.

mvh

Jag kan iaf säga att jag jobbar på hunddagis, och där har ingen amstaff någonsin funkat i längden. Kanske är värt att tänka på för framtiden?

Aggressivitet mot andra hundar vad jag har förstått finns i rasen. Och att det ses som normalt och ett rasdrag man helt enkelt får stå ut med det.

Bebben: du som föder upp rasen, håller du med om detta? Eller vet du om uppfödare som aktivt avlar bort detta drag?

Fick det nämligen förklarat för mig av en amstaff-entusiast och undrar om det verkligen är sant.

Tråden är 3 år gammal och TS är inte medlem längre :p

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 383
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 601
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 895
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka