Fillifjonkan

Trådstartare
Ibland kan man se amstaff annonser där det står att valpen/hunden är blandras då mamman är en amstaff/bluenose osv. Vad menas med det? Är det inte enbart en färg?

Sv: Amstaff

Med det menas att personen bakom annonsen är fullkomligt okunnig och med all säkerhet inte alls föder upp amstaffs utan just blandraser med gud vet vad i.

Man får inte annonsera ut Pitbulls på Blocket så det är väl en omskrivning, många tror att bluenose är en speciell sorts APBT.

Det mest pinsamma är nog att bluenose inte ens är en färg, även om många tror det..

Det är bara benämningen på vilket pigment nostryffeln har. Genetiskt blåa hundar har alltid blått pigment istället för svart, även kring ögonen också exempelvis.
Så en blå hund kan vara antingen helt blå, bluebrindle eller pied. Men näsan är alltid blå.

Så ja, dom kan inte mycket dom som använder sig av den benämningen..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 503
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 217
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 587
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025