Amstaff - färg?

Tigertofflan

Trådstartare
Vad kallas färgen denna amstaff har?

7951349971.jpg

Sv: Amstaff - färg?

Visst är den, problemet är bara att det förekommer att dessa och blå (diluted svarta) har hudproblem och tappar pälsen.

Mig veterligen har den där färgen inget namn här i Sverige i alla fall. Det avlas på Rött, Svart, Blått, Fawn, Brindle och Bluefawn rent generellt. Sen finns det såklart olika nyanser, teckningar etc, men inom utställningsaveln så vill man ha rena färger.

Jag skulle kalla den där "Sable", vilket är att den har sotiga färg ovanpå en fawnfärgad grund. Typ som buckskin, men med mycket mer "sot", och det brukar visa sig med hjärtformat tecken i pannan, ovanför ögonbrynen.

Är den verkligen renrasig?

Jag har googlat runt lite, har inte hittat några bilder på fawn/rust amstaffar, dock ett par på dobermans. Ser inte riktigt ut som samma teckning dock? De ser mest blekta ut i sina svarta områden, det bruna i tanteckningen är väl på samma ställen fortfarande? Det kanske visar sig olika på olika raser då, beroende på rasens grundtäckning så att säga?

Intressant med pälstappandet! Vad beror det på? Förekommer det hudproblemet bara på hundar med fawn and rust?

Tack! :) Nu fick jag ett tillfälle att googla amstaffar. Aldrig riktigt gjort det! Kan bara konstatera att de klär bra i sina pälsar! :)

Jag har ingen aning om den är renrasig eller inte, bilden är tjuvad från en annons. Jag fastnade så för färgen/teckningen dock!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
986
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 080
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 696
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31