Amputera svans

Magnus_B

Trådstartare
Hej!

Kan någon hjälpa mig lite. Jag har en schäferhane på 6.5 år som har fått ett sår på svansen som läker dåligt. Man konstaterade på dagens besök att man misstänker att han har nedsatt cirkulation i svansen så det finns en risk att man kanske måste amputera den.

Imorgon ska han in för operation och då ska de se vad som måste göras.

Alltså jag vet inte om jag vill att min stora fina schäferkille ska behöva genomlida någonting sådant. Ett stort sår och värk som han ska lida med under sommaren.

Någon som har någon erfarenhet av någonting liknande?
Tacksam för minsta lilla svar....

/Magnus

Min första tik klämde svansen i en dörr och vi var tvungna att amputera ca 7-8 cm av den. Det var inga som helst problem för henne. Och inte borde väl din hund behöva ha ont hela sommaren? Det finns ju smärtstillande att ge även till hundar och de behöver ju inte svansen när de går, så bara operationssåret läkt och stygnen tagna (har för mig att det tog 1-2 veckor för min tik) så går det utmärkt att vara igång fysiskt igen.

Tack för svaret!

Såret sitter högt upp på svansen vilket innebär att amputationen blir nästan hela svansen. Såret lär bli stort.
Känns så jädra brutalt

Tack för svaret!

Såret sitter högt upp på svansen vilket innebär att amputationen blir nästan hela svansen. Såret lär bli stort.
Känns så jädra brutalt
Se till att prata med veterinären imorgon, fråga om det går att säga ungefär hur stort såret blir, fråga hur länge det kommer behövas smärtstillande osv. Förhoppningsvis känns det bättre då :)

Vad är det som gör att det känns "så brutalt"? Är det för att hunden använder svansen så mycket i sitt kroppsspråk eller är det mer grejen med att öht operera som känns jobbig? Mest troligt kommer det inte vara speciellt jobbigt för hunden nämligen. För min tik var det mest jobbigt att hon behövde gå med tratt ett tag, hon hatade den. I övrigt märkte jag inget alls på henne mer än att hon såg lite lustig ut när pälsen på svansen var rakad.

Vadå såret blir stort? Svansen är inte så tjock ,jag har fått en dobbis kup pga skada hon var drygt 1 år, kup efter 2a kotan,sydd med metallstygn,togs bort efter typ 10 dagar,första dagarna var hon lite påverkad,efter det märktes ingen skillnad på henne.

Chili- Tänker mest på att han är en stor hund med rätt så tjock svans. Därför borde såret bli rätt stort. Sedan tänker jag att han borde få rätt så himla ont (trots smärtlindring).

Dobbis- Tack för att du också delar med dig av dina upplevelser. Tycker faktiskt att svansen är rätt så tjock på min hund.

Tack Dobbis och Red_Chili! Jag vet att jag är rätt så blödig när det gäller min hund och mår inte bra när han har ont. På er låter det som att jag oroar mig i onödan. Perfekt!

Chili- Tänker mest på att han är en stor hund med rätt så tjock svans. Därför borde såret bli rätt stort. Sedan tänker jag att han borde få rätt så himla ont (trots smärtlindring).

Dobbis- Tack för att du också delar med dig av dina upplevelser. Tycker faktiskt att svansen är rätt så tjock på min hund.

Tack Dobbis och Red_Chili! Jag vet att jag är rätt så blödig när det gäller min hund och mår inte bra när han har ont. På er låter det som att jag oroar mig i onödan. Perfekt!
De får rejält(!) med smärtstillande hos veterinär under operation, så under den tiden har de inte ont. Sedan om man upplever att det smärtstillande som veterinär skriver recept på inte fungerar, att hunden verkar ha ont, då är det bara att höra av sig till veterinären och kolla vad som ska göras. OM det skulle behövas går det ju tex att ge någon annan typ av smärtlindring. Jag tror dock att du oroar dig en hel del i onödan ;) Inte ens min tik, som splittrat knäskålen och behövde en bökig operation för en månad sedan fick speciellt stort sår. Veterinärer är ofta väldigt duktiga!

De får rejält(!) med smärtstillande hos veterinär under operation, så under den tiden har de inte ont. Sedan om man upplever att det smärtstillande som veterinär skriver recept på inte fungerar, att hunden verkar ha ont, då är det bara att höra av sig till veterinären och kolla vad som ska göras. OM det skulle behövas går det ju tex att ge någon annan typ av smärtlindring. Jag tror dock att du oroar dig en hel del i onödan ;) Inte ens min tik, som splittrat knäskålen och behövde en bökig operation för en månad sedan fick speciellt stort sår. Veterinärer är ofta väldigt duktiga!

Låter bra det där! :) Tror det ligger nått i att jag oroar mig i onödan. Har hänt förr :)
Tack som tusan för svaren!

Man upplever nog en Schäfers svans som grov pga underull och täckhår som dessutom är tjocka och rikliga. Men inunder alla lager päls är den av samma tjocklek som andra hundar i den viktklassen :)

Det kommer nog gå utmärkt. Håller tummarna för en lyckad op.

Voff/ uppfödare av Schäfer

Amputerade svansen på min cocker för ganska precis ett år sen, vilket var hemskt för hur ont det än gjorde så kunde hon inte sluta vifta...
Viktigt är att lufta! Många gör trattar av sprutor och liknande för att ändå ha skydd runt, min viftade av sig allt.

Amputerade svansen på min cocker för ganska precis ett år sen, vilket var hemskt för hur ont det än gjorde så kunde hon inte sluta vifta...
Viktigt är att lufta! Många gör trattar av sprutor och liknande för att ändå ha skydd runt, min viftade av sig allt.
Men stackarn :) Inte alltid bra med för glada hundar :)

Fick amputera svansen 2ggr på min gamla hund (vorhsterkorsning), efter första gången gjorde de ett misstag när de skulle ta bort stygnen så det blev att ta bort mer från svansen. Men efter det så blev det kanonbra och man såg på Snoddas att han mådde jättemycket bättre. Han fick en stump därbak men det var inget han brydde sig om utan han blev pigg och glad=).

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 213
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 594
Hästvård misstänker att min kille fått eksem. Förra sommaren kliade han sig frenetiskt i svans och mankam varje dag under sommaren när jag tog in...
Svar
7
· Visningar
1 331
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka