Amputera svans

igbest

Trådstartare
Fick igår troligtvis svar på varför min hund har varit lite aggressiv ett litet tag. Så fort vi har rört i svansen så har hon huggit, vi var till veterinären för typ tre veckor sen och då kände veterinären på svansen och skickade hem oss med metacam. Jag såg ingen förbättring och förra helgen högg hon oprovocerat mot min man så jag bokade en tid hos veterinären för en grundlig undersökning där det röntgades rygg och höfter, det togs även blodprov och urinprov. Inget av det visade någonting och jag påpekade igen att hon verkar ha ont i svansen så vi skickades in en gång till till röntgen och svansen röntgades. Det började bli mycket folk i väntrummet och vi skickades hem med rimadyl och så skulle veterinären ringa när hon hade tittat på bilderna. Hon ringde efter ett par timmar och berättade att min hund hade pålagringar på svansen och att det kunde bli tal om amputation av svansen.
Fler frågor kom upp under kvällen och jag ska ringa till veterinären på måndag och försöka få svar på dem.

Mina frågor i inlägget kommer egentligen först nu:
Hur funkar det kan pålagringar bli bättre eller är det så att man måste amputera.
I så fall vill vi ju amputera den så fort som möjligt så att hon slipper ha ont, men måste hon i så fall äta kuren med rimadyl först eller är det bara bortkastat?
Jag har ännu fler frågor men de här var de två som jag inte riktigt kan vänta till på måndag med, det snurrar runt runt i hjärnan på mig.

Sv: Amputera svans

Vad jag lärt mig så kan pålagringar inte bli bättre, däremot kan man med olika metoder och kosttillskott hindra det från att bli värre.

Jag kan inte tänka mig att hunden måste äta hela kuren rimadyl innan operation. När jag amputerade bort en bit av svansen på min älskade tant så fick hon äta rimadyl över helgen för att sedan opereras på måndagen om det inte blivit bättre. Hon blev inte bättre alls, svansen amputerades en bit och allt var frid och fröjd :)

Vi har fått tid för operation på onsdag, de kommer att ta av hela svansen så att det blir som på en kuperad dvärgschnauzer som jag förstod det.

Jag fick se röntgenplåtarna och det var pålagringar mellan flera av kotorna.

Någon som vet hur lång rehabiliteringstid det är på en svansamputation?
Hur ska jag göra med den andra hunden vi har måste vi ha dem åtskilda, jag misstänker att hon kommer att vilja tvätta svansstumpen...

Om jag inte minns fel så tog det någon vecka för min tants sår på svansen att läka helt, sedan var det inga problem förutom att den såg fånig ut när den var rakad ;)

Min labbetik fick sin svans amputerad när hon var 1,5 ungefär (ca 2år sedan)
Hon hade nekros i svanstippen, pga nedsatt cirkulation (född med kroksvans)
Svansen togs av ovanför kroken och hon har en liten 6-7cm stump kvar.

1veckan hade hon otroligt ont.. Så fort hon skulle sätta sej eller om hon gick emot något så skrek eller pep hon (det blödde rejält 1a dagen.)
Jag bytte bandage varje dag eftersom det vätskade sej rejält men efter 6-7dagar sprack 1 stygn och då rann det ut en jädra massa sårvätska/blod som hade stannat upp och efter det så läkte det superkvickt! Efter 14dagar och stygnen var tagna så va allt som vanligt igen.

Såhär ser hon ut med sin lilla stubbsvans:love:
1237002_10202070281584235_930829690_n.jpg

Min labbetik fick sin svans amputerad när hon var 1,5 ungefär (ca 2år sedan)
Hon hade nekros i svanstippen, pga nedsatt cirkulation (född med kroksvans)
Svansen togs av ovanför kroken och hon har en liten 6-7cm stump kvar.

1veckan hade hon otroligt ont.. Så fort hon skulle sätta sej eller om hon gick emot något så skrek eller pep hon (det blödde rejält 1a dagen.)
Jag bytte bandage varje dag eftersom det vätskade sej rejält men efter 6-7dagar sprack 1 stygn och då rann det ut en jädra massa sårvätska/blod som hade stannat upp och efter det så läkte det superkvickt! Efter 14dagar och stygnen var tagna så va allt som vanligt igen.

Såhär ser hon ut med sin lilla stubbsvans:love:
1237002_10202070281584235_930829690_n.jpg

Tack :) det var intressant att höra, jag hoppas att det ska läka utan problem för min lilla tjej.

Nu är hon amputerad men det blev förskjutet pga hon höll på att dö av någon förgiftning samma dag som hon skulle ha amputerats. Hon återhämtade sig från den och den 28/11 gjordes operationen.
Hon har nu varit utan stygn i en vecka och är fortfarande öm i sin svans men jag vet inte om det är för att hon tror att det ska göra ont eller om det verkligen gör ont... Hon är lite av en dramaqueen...

20131217_1201591_52b04c5b88e59d5b8a2fcca0.jpg

Men oj vilken otur hon har haft :crazy: :(

Vi amputerade en tå på vår gamling Jonathan i höstas och han var öm och haltade i flera veckor efter att vi tagit stygnen.
För hans del tog det lite ovanligt lång tid att bli bra så vi fick lite extra smärtstillande och antiinflammatoriskt men det blev bra till slut :)
Han är numera lite rädd om tassen men har inte ont iaf.

Så hon kan säkert vara lite öm ännu, men kan nog vara en kombination av att det är lite ömt och att hon tror att det ska göra jätteont.

Hoppas hon blir bra fort i sin lilla stump :)

Söt hon blev med sin knopp:love: Hon kan säkert ha ont fortfarande, min fick ont när hon stötte i sin.
Min har fått som en ny "svanstipp" på sista kotan, den är alldeles rundad i toppen. I början va den avkapad och kantig. Nu har visar hon absolut inget om hon skulle slå i den.

Hoppas det läker fint fortsättningsvis på din också!

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 212
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 310
Senast: Tonto
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2