Amputera ben på katt, så gör man inte i Sverige???

R

Rose72

:cry:Fick avliva min katt i onsdags då den kom hem med krossad baktass. Vet ej vad som hänt. Men vetrinären sa att såret inte var nytt, Han hade varit borta i 2 dygn. Jag får ont i hjärtat av å tänka på hur ont han hat haft det dässa två dygnen, men ändå kämpat sig hem:cry:. När vi min make och dotter kom till Djursjukhuset sa dem med änn gång att detta kunne dem inte göra något åt. Det var bara avlivning som gälde. Min make frågade lite försiktigt om dem inte kunne amputera benet. Då fick han till svar citat: "Så gör vi inte här i Sverige" Jag blev så klart jätte ledsen, och nu oxo upprörd då det visar sig att det finns katter här i Sverige utan bakben. Sen säger vissa att man kan ju bara skaffa en ny katt, men så är det inte för det är inte min Pumba. Han var högt älskat och är djupt saknad.:cry:

Sv: Amputera ben på katt, så gör man inte i Sverige???

Veterinärens svar var lite egendomligt...

Ledsen tillsammans med er.

Dom flesta veterinärerna här tycker inte att det är etiskt försvarbart att amputera ett ben. Har för mig att det handlade om bl.a att man inte vet hur det sliter på dom andra benen och därför vill man inte.

Dom flesta veterinärerna här tycker inte att det är etiskt försvarbart att amputera ett ben. Har för mig att det handlade om bl.a att man inte vet hur det sliter på dom andra benen och därför vill man inte.

Det här diskuteras mycket på hundsidan, speciellt bland rescuefolk och vad man har sett så ger ofta amputerade ben följdproblem. Onda ryggar, andra onda ben osv. Det GÅR att hålla amputerade djur (åtminstone lättare individer) i bra trim men det kräver oerhört mycket av ägaren i form av sjukgymnastik mm för att djuret inte ska lida av det.

Beklagar sorgen. :(

Personligen har jag lite svårt för amputering på djur, men jag tror generellt att katter klarar att leva med tre ben bättre än hundar. När jag var på språkläger i England, för 100 år sedan, fanns det en katt i familjen som hade bara ett bakben. Hon såg inte ut att vara det minsta besvärad av situationen och jag såg henne hoppa > 1.50 rakt upp på en stenmur utan några som helst problem.

En kompis lät amputera ett framben på sin schäfer som fick skelettcancer vid bara 4 års ålder och det var fruktansvärt däremot. :cry: Jag led enormt med hunden och han blev inte så långlivad heller då det andra frambenet tog fruktansvärt med stryk av att ensammen bära upp den tunga framkroppen + att han hade hemska plågor efter operationen. Jag hade heller sett att han hade avlivats direkt trots att vi älskade varande väldigt mycket. :cry::cry::cry:

Det här diskuteras mycket på hundsidan, speciellt bland rescuefolk och vad man har sett så ger ofta amputerade ben följdproblem. Onda ryggar, andra onda ben osv. Det GÅR att hålla amputerade djur (åtminstone lättare individer) i bra trim men det kräver oerhört mycket av ägaren i form av sjukgymnastik mm för att djuret inte ska lida av det.

Aha, var det så det var. Jag skulle nog inte amputera nått på mina katter heller, även om jag på sätt och vis förstår dom som vill.

dåligt av veterinären att bara avfärda dig sådär!

en katt klarar sig oftast utmärkt på tre ben, särskilt om det gäller bakbenen. ledsamt att du träffade på en så konservativ vet. beklagar sorgen. :(

Har samma erfarenhet, de klarar rätt bra på tre ben, framförallt om det är ena bakbenet som är borta. Att jämföra med hundar blir lite fel, de är oftast tyngre, och inte heller lika smidiga som katter. Om vi ska ta det ännu ett steg så klarar sig t ex en häst princip inte alls på tre ben, medan det finns katter som är födda med tre ben och rör sig tämligen obehindrat.

Skitsnack rent ut sagt. Katter amputeras visst i Sverige, om veterinären anser att kattens livskvalité kan bibehållas. Din veterinärs inställning kanske är att katter inte ska amputeras, men då borde veterinären sagt just det "JAG amputerar inte katter".

När min gammelkatt kom hem med en lårbensfraktur för 12 år sedan var amputering ett av de alternativ veterinären gav oss. Katter brukar kunna klara sig bra på tre ben, även om de är utekatter. Min katt blev inte amputerad men hade vi inte haft råd med operationen av frakturen eller om operationen hade misslyckats hade vi absolut amputerat.

Katter och hundar klarar sig oftast utmärkt på bara tre ben.
Sen vet jag inte hur det är med utekatter.
Jag träffade en jätteglad hund för några år sedan när jag praktiserade hos en veterinär.Han hade bara tre ben men var så underbart lycklig i v fall.
Sen har jag även hjälpt till att amputera bort en bit på en kattsvans.

Liknande trådar

Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 827
Senast: honung
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 235
Övr. Katt Jag och en kompis stötte på en vilt jamande katt precis intill vår lägenhetsbyggnad när vi skulle gå ut i kväll vid 18. Den verkade...
Svar
4
· Visningar
1 363
Senast: Centaur
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 369
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II