Jag försökte skriva ett längre detaljerat inlägg, men överskred tyvärr redigeringstiden, så att något jag var långt ifrån färdig med hamnade här i tråden. Men nu måste jag gå och ta hand om djuren, så jag får återkomma senare, eller imorgon...
Hur som helst, när jag räknade på levnadsomkostnader enligt mitt exempel ovan, så med en väldigt spartansk livsstil, där man ligger på, eller strax över, miniminivåer enligt konsumentverkets modellbudget, så skulle man kunna spara 4-5- tusen kronor i månaden. Antagligen så finns det dessutom studielån att betala tillbaka på.
Men då har man ingen bil, åker inte på semester vare sig utomlands eller eller "inomlands", unnar sig väldigt sällan eller aldrig sådant som bio eller restaurangbesök, har ingen hobby som kostar ens småpengar, definitivt inga husdjur (möjligvis en vandrande pinne eller något annat väldigt billigt i så fall) och håller i sådant som klädkontot med järnhand. Barn finns det heller inte plats för.
Efter 10 år har man då ungefär 500.000 kronor på banken (exklusive ränta och ränta på ränta effekter) , är 35 år gammal och haft mycket begränsande möjligheter under dessa tio år.
500.000 kronor räcker inte så särskilt långt, ens på de lite mindre orterna, vissa delar av Norrland undantagna
Och medellönen på 23.000 för förskolelärare, är inte för 25-åringar, utan för 35-åringar, så om inte det yrket omvärderas vad avser lön, så är stora löneförhöjningar inget man ska förvänta sig.
Nu antar jag att man inte försöker snabba på sin eventuella ackumulering av kapital genom att jobba stenhårt med investeringar och t.ex. försöka handla med värdepapper. Visst, man kan ha det som hobby, men det är få förunnat att verkligen lyckas, och då krävs det oftast att man har lämplig utbildning i botten, och ett väldigt stort intresse.
Det här med att spara ihop till sitt boende låter väldigt orealistiskt. Att man skulle vilja offra 10 år av sin ungdom, enbart på att samla pengar, istället för att leva ett liv där man på olika sätt växer som människa, odlar sina intressen, umgås med folk på olika sätt, och gör saker som det kan bli försent att göra när man blivit något äldre.
Som 35-årig kvinna, är det inte helt givet att man , om man nu skulle vilja det, faktiskt lyckas få barn... Och om ytterligare 10 år, så kan för många diverse tidiga former av ålderskrämpor börja komma smygande.