Amning skyddar inte mot allergier.

Sv: Amning skyddar inte mot allergier.

Jag skulle precis skriva samma sak som du just skrev, Madick, till Movi. Det låter som en försvarsställning av enorma mått.
Man behöver inte mäta hur mycket bebisen får i sig! Bebisen äter tills den blir mätt, man behöver inte väga och mäta. En gång i tiden sa man att man skulle väga själva bebisen också efter maten för att se att den fått i sig exakt rätt mängd mat! Snacka om hysteri!! Och skuldkänslor! Och otillräcklighetskänslor! Vem bestämmer vilken mängd bebisen ska äta??
Själv minns jag bara fördelar med amningen, jag reste mycket och bebisen hade alltid mat tillgänglig, överallt och när som helst. Inga flaskor som skulle rengöras, ingen formula som skulle mätas och blandas. Hon åt och åt och inte minst på flygplan var det en välsignelse när öronen började göra ont. För att nämna NÅGRA av de oräkneliga fördelarna.
Att det finns de som inte kan amma är självklart och ska inte skuldbeläggas, varför skulle det? Min egen dotter blåvägrade att dricka ur flaska liksom blåvägrade att använda tutte/napp. DET hade jag skuldkänslor för en kort period innan jag kom på bättre tankar.

movi skrev:
Du påstår alltså att barn som flaskmatas får språkstörningar..? Att mammor får bröstcancer som inte ammar sina barn..?

Direktciterat från ditt inlägg!

Vad du är eller inte är speglar ju dina inlägg och ditt senaste låter helt hysteriskt och är riktat mot en person istället för att vara ett rent allmänt inlägg.
Du svarade vindvissla personligen och tillskrev henne massa åsikter som hon inte ens nämnt!

Därav min reaktion.

movi skrev:
Det finns faktiskt dom som ej kan amma! Som inte har ett val,utan det är ersättning som gäller!

Vinkar, javisst och jag är en av dom. Jag hade inget val och ersättning har fungerat finfint. Det är väl INGEN här som påstår annat heller?

Ni har rätt, som vanligt, förnuftiga bukemänniskor.

Movi tagga ner, dina barn är helt normala och säkert du också. Det finns fördelar med både amning och ersättning och för mig väger förderlarna med amning upp. Som Cala säger finns det ju massor av anledningar till varför man inte kan eller vill amma, och helt ärligt skiter jag i vad andra gör. Om någon ber mig berätta eller hjälpa till med amning så har jag inga problem med det. Om de vill ha hjälp med ersättning får de be någon annan för det har jag ingen erfarenhet av.

Lycka till med bearbetningen av din flaskmatning.

1. Skydd mot bröstcancer

2. Amningen stimulerar muskler i munnen som inte flaskmatning gör, flaskmatade barn har oftare språkstörningar.

Ehough for me....

dessutom är det billigare, enklare och smidigare plus att det är lättare för barnet att smälta.

Nu har inte jag följt forskningen slaviskt men mig veterligen finns det ingen forskning som verkligen säger att amning skyddar mot bröstcancer eller att flaskmatade barn får språkstörningar. Precis som med allergiforskningen så säger man att det KAN vara så.

Däremot håller jag med om att det är billigare och smidigare.
Båda mina barn är flaskbarn och nog hade jag hellre ammat än att krångla med flaskor halv fyra på nätterna eller när man är ute och åker.

Jag tror det stod i artikeln att det nyttigaste är att växa upp på bondgård och då ligger man ju i leran och äter allt som kommer i ens väg :rofl:

Å andra sidan bor man på en bondgård har man troligtvis oallergiska föräldrar. Det kanske spelar större roll än att man växer upp just där. Bönder selekterar sig själva liksom ;)

Själv är jag allergisk när jag inte utsätter mig för allergener. Jag har haft hund i 10 år utan att reagera. Nu när jag är hundlös kan jag känna av hund litegranna.

Om jag fasar in mig i stallet kan jag vara där utan problem. Men nu när jag aldrig är i stall är jag jätteallergisk mot hästar!

Nu har inte jag följt forskningen slaviskt men mig veterligen finns det ingen forskning som verkligen säger att amning skyddar mot bröstcancer eller att flaskmatade barn får språkstörningar. Precis som med allergiforskningen så säger man att det KAN vara så.

Däremot håller jag med om att det är billigare och smidigare.
Båda mina barn är flaskbarn och nog hade jag hellre ammat än att krångla med flaskor halv fyra på nätterna eller när man är ute och åker.

Att amningen ev skyddar mot bröstcancer lär ha att göra med att så länge man ammar har man inte mens, i vart fall inte så länge man ammar "på heltid". Då minskar östrogenmängden i kroppen och många bröstcancerformer är just östrogen"triggade".

Man kan ju inte veta eftersom man inte kan testa båda sakerna på samma barn. Men googla själv på t ex "breastfeeding and speech development" och "benefits of long term breast feeding", jag tror faktiskt att båda två är rätt så bevisade. Därmed inte sagt att ammade barn inte kan ha språkproblem eller att långtidsammande kvinnor inte kan få bröstcancer, bara att det är mer vanligt förekommande bland det motsatta.

Fast det är inte därför jag ammar, jag ammar för att jag kan, gillar det och ser ingen som helst anledning att flaskmata.

Jag ser inga fördelar i amningen,jo möjligen att man kan vara lat,för att man kan servera snabbt och enkelt utan tillagning var som helst utan tillgång till micr/spis!
För övrigt snacket om allergier,och att barnet ej blir tjock av amning osv,anser jag vara rent skitsnack!
Man vet inte hur mycket barnet får i sig eller pappan har heller ingen möjlighet till matning!

Jag ser bara fördelar med nappflaska! Man vet hur mycket barnet får i sig och att även pappan kan mata och få närhet till barnet!
Och barnen får inte mer allergier av ersättning! Och blir inte fetare av det!

Men inte hör man något om fördelar med ersättning..

Ja,jag är helt anti mot hysterin kring amning...

Oj, här var det taggarna utåt. Du kanske inte kan se några fördelar med amning men ska man låta bli att prata om eventuella (för jag skrev faktiskt eventuella) fördelar med amning eftersom att en del kan ta illa vid sig? Jag tycker att man ska få prata om eventuella fördelar (även nackdelar) med olika sätt att ge sitt barn mat utan att för den sakens skull skuldbelägga människor.

Vi har ammat och flaskmatat (med bröstmjölk) min son ända från början så jag ser absolut fördelar med flaskmatning (som inte behöver betyda att man ger ersättning). Jag kan se fördelar med båda delarna. Både rent praktiskt men även möjligt hälsomässigt.

Här har pappan kunnat mata, jag har alltid haft mat färdig att ge med mig och vi har aldrig brytt oss om att hålla koll på hur mycket grabben har fått i sig eftersom han har varit frisk och växt normalt (därmed har vi inte haft något skäl att hålla koll på hur mycket han stoppat i sig).

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att föra en nyanserad debatt om hur man ger sina spädbarn mat. Precis som du ser fördelarna med flaskmatning och bör få prata om dem måste väl vi som ser fördelarna med amning få prata om dem? Utan att någon ska behöva känna sig som en kass förälder.

*kl*

Men här var ju frågeställningen om det är sant att amning inte skyddar mot allergi som tidigare hävdats.

Jag tror att många mammor som haft problem med amningen (försökt men inte kunnat etc.) tar illa vid sig över att få "amningspropagandan" nedstoppad i halsen ÄVEN vid ett sådant tillfälle där det har visat sig att bröstmjölken faktiskt inte är det bästa trots att den har så många fördelar.

Räcker det inte med att konstatera att så här är det ang. allergi men det finns andra fördelar?
Inte att ditt barn kommer att få språksvårigheter och du kommer att få bröstcancer.....

Vi vet ju alla att barn faktiskt växer upp till fungerande människor på både bröstmjölk och ersättning (då det finns rent vatten att blanda den i).

/Sar (som både dubbelammat samt gett ersättning)

Man kan ju inte veta eftersom man inte kan testa båda sakerna på samma barn. Men googla själv på t ex "breastfeeding and speech development" och "benefits of long term breast feeding", jag tror faktiskt att båda två är rätt så bevisade. Därmed inte sagt att ammade barn inte kan ha språkproblem eller att långtidsammande kvinnor inte kan få bröstcancer, bara att det är mer vanligt förekommande bland det motsatta.

Fast det är inte därför jag ammar, jag ammar för att jag kan, gillar det och ser ingen som helst anledning att flaskmata.

Jag läste en del om det när dottern föddes för två år sedan. Då kunde jag inte hitta något som bevisade det. Det är ju mycket möjligt att det kommit ny forskning på det nu. :)

Jag förespråkar ju ändå amning i första hand, även om jag själv inte ammat. Enda fördelen jag kan se med flaska är att pappan också kan mata.
Annars är det mest bökigt och stökigt och jag ser fram emot när sonen börjar äta mer vanlig mat, så man slipper böket med flaskor överallt.

Äntligen lite forsking som visar att ammning inte ger barnet immunitet mot allt i livet! :)

Alla vet väl redan var jag står så jag bryr mig inte om vidare utläggningar.

kl

Nej,jag mår inte dåligt över att jag ej ammat mina barn,jag har tre friska barn och för mig är det tillräckligt,ammade eller ej,och då för ca 25 år sen så var det ej så mycket prat om amning och hur viktigt det var,kunde man ej amma så fick man bra hjälp med råd om ersättning osv på BB och BVC!
Och jag tycker det är super när även pappan kan vara med i matningen och få kontakt/närhet mm! För just matstunderna är speciella!

Men nu,jag har vänner som som fått barn nu på senare år,både förstagångsföderskor och "sladdisar",och just dessa med "sladdisar" reagerar faktiskt på detta med amning,man har knappt ett val,det ska bara ammas,vare sig man kan eller ej,man ska försöka pga än det ena än det andra! Om det så slutar med att bebis skriker och mamman är nästan ett nervvrak.

Om jag sitter på BB/BVC,och jag vet att jag ej kan amma för något i världen,då behöver jag kanske hjälp/råd med ersättning och flaskor osv,inte hela tiden få nerstoppat i halsen om hur bra amning är! Jag /ni/du kan ju inte amma!

Det är den propagandan jag vrider mig emot,att man inte kan få ordentlig hjälp på BB/BVC om ersättning,det ska bara ammas..
Precis den hjälpen alla får med amningsråd mm,den hjälpen ska vara lika för den som inte har ett val!

Så det har inget med att jag ej kunnat amma mina barn,utan det är skillnaden..

kl

Nej,jag mår inte dåligt över att jag ej ammat mina barn,jag har tre friska barn och för mig är det tillräckligt,ammade eller ej,och då för ca 25 år sen så var det ej så mycket prat om amning och hur viktigt det var,kunde man ej amma så fick man bra hjälp med råd om ersättning osv på BB och BVC!
Och jag tycker det är super när även pappan kan vara med i matningen och få kontakt/närhet mm! För just matstunderna är speciella!

Men nu,jag har vänner som som fått barn nu på senare år,både förstagångsföderskor och "sladdisar",och just dessa med "sladdisar" reagerar faktiskt på detta med amning,man har knappt ett val,det ska bara ammas,vare sig man kan eller ej,man ska försöka pga än det ena än det andra! Om det så slutar med att bebis skriker och mamman är nästan ett nervvrak.

Om jag sitter på BB/BVC,och jag vet att jag ej kan amma för något i världen,då behöver jag kanske hjälp/råd med ersättning och flaskor osv,inte hela tiden få nerstoppat i halsen om hur bra amning är! Jag /ni/du kan ju inte amma!

Det är den propagandan jag vrider mig emot,att man inte kan få ordentlig hjälp på BB/BVC om ersättning,det ska bara ammas..
Precis den hjälpen alla får med amningsråd mm,den hjälpen ska vara lika för den som inte har ett val!

Så det har inget med att jag ej kunnat amma mina barn,utan det är skillnaden..

Där tror jag mycket att det handlar om vilken BVC och hos vilken barnmorska man hamnar hos. De jag känner som går till samma BVC som jag har fått bra hjälp oavsett om de velat amma, ge ersättning eller båda delarna. Här fokuserar de mycket på vad mamman vill. Det reds ut redan innan barnet är fött.

Då tycker jag otroligt synd om de mammor som måste stå ut med sådant bemötande. Oerhört oproffesionellt!

När jag hade problem med amningen med första så fick jag suverän hjälp OCH bebis fick flaska redan på BB, på initiativ av barnmorskan.

Och börjar ta sig fram själv. ;)

*KL*

Det är väldigt olika med hur man blir mottagen när man inte ska amma.

När jag födde dottern, i Göteborg, så fick jag nästan bli förbannad innan de på förlossningen och BB gick med på att jag inte skulle fortsätta amma.
Men våran BVC- tant sa ingenting om det och har bara varit hjälpsam när det varit något vi undrat över. Hon ringde till en barnläkare för att höra vad vi skulle göra när dottern blev hård i magen, bland annat.

Nu när sonen föddes, i Borås, var det inget tjafs alls. Det accepterades rakt av att jag beslutat mig för att inte amma. Jag fick tabletterna på förlossningen som jag skulle. Och min barnmorska hade inga invändningar och skrev en speciell notering om det i min journal, så det inte skulle missas.

Det kan nog även bero till viss del huruvida man är förstföderska och omföderska också. Och jag har dessutom medicinska skäl till att inte amma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka