Amning skyddar inte mot allergier.

Sv: Amning skyddar inte mot allergier.

KL
Intressant frågeställning! För inte så längesedan läste jag en undersökning om just allergier, astma inte minst. Man hade undersökt barn från olika länder, olika sociala grupper etc och kom fram till nåt märkligt - barnen i väst, de som levde "friska" välskötta liv med god vård och bra läkarvård, vaccinationer, bra mat, bra ren miljö etc etc - hade massor av allergier av alla slag. De som hade MINST allergier - var barnen från "låga" socialgrupper i de skitigaste städerna med den värsta föroreningen, t.ex. polska industriområden, sydamerikanska storstäder med vidriga luftföroreningar etc. Där existerade ytterst lite astma t.ex. - tvärtemot vad man skulle väntat sig!
VARFÖR det var på det viset hade man då ingen förklaring till, men en del teorier. Den utbredda vaccineringen av våra barn var en... Nu rör jag väl om i ett getingbo antar jag, och jag ska därför tala om att mitt eget barn är rejält vaccinerad mot alla tänkbara sjukdomar (dock inte svininfluensan) och hon har inga allergier alls. Däremot tillbringade hon sin tidiga barndom på en gård i England där hon ofta i obevakade ögonblick t.ex. drack vatten ur samma granitho som hästarna, hundarna, hönsen och katterna... Hon hade 3 stora håriga lagom skitiga hundar i huset och härjade runt på gården bland allehanda dynga av hjärtats lust. Om nu det kan ha haft nåt med saken att göra.....!

Ang. astma och allergi så är jag allergisk mot flera saker och har astma. Min bror har inte haft nåt, förrän i år. Han är 33 år nu.

Ett annat roligt exempel ar min sambo (som inte ar ammad). Han vaxte upp utan allergier pa en kogard och hade daglig kontakt med bade hast och ko och katt och hund. Sen jobbade han som styckare utomlands i 16 ar, i kliniskt rena miljoer. Efter det fick han stora kontaktblasor och grymma andningsbesvar sa fort han kom i narheten av sin dotters hast! Nu efter 5 ars franvaro fran styckarmiljon har han inga problem med hastar eller hundar eller katter, bara av dammigt ho och halm.

Lustigt, det sägs ju att det inte ska gå att vänja sig alls vid djur, men jag har liknande erfarenheter. Mamma är hästallergiker (och nickel, och kanin, och marsvin framför allt, hund... damm, tja...) men började rida ändå ett år. Jag fixade hästen såklart så hon inte behövde gå in i stallet. Efter ett halvår gjorde hon i ordning hästen själv och slutade reagera på mina ridkläder :D

Nu rider hon inte längre hon kunde aldrig förstå varför hon och inte hästen skulle bestämma vart de skulle gå. (rimlig tanke iofs)

(Själv tål jag inte marsvin heller (utlöst allergi hos oss båda) katt är soso, men hund som jag umgåtts med mer är ganska ok. Häst märker jag ingenting alls av om jag inte varit från stallet länge.)

(om vi är ammade eller ej vet jag faktiskt inte)

Jag är övertygad om att man vänjer sig så länge allergin är rimlig. När jag är i stallet varje dag fixar jag det utan större besvär. Nu när jag bara är ute en gång i veckan är det värre. När jag haft längre uppehåll är det VIDRIGT.

Nu orkar jag inte plöja igenom all forskning igen (vilket jag gjorde när jag ammade) men minns jag rätt så är det faktiskt så att amning inte på något sätt minskar risken för allergi, snarare tvärtom. Bröstmjölken innehåller dock så mycket annat positivt att det inte finns någon anledning att inte amma (om man kan och vill) p.g.a. detta.

Jag tycker att information till gravida och ammande ska vara uppdaterad och korrekt i sina fakta men tyvärr hänger samma broschyrer med år efter år.

Nu orkar jag inte plöja igenom all forskning igen (vilket jag gjorde när jag ammade) men minns jag rätt så är det faktiskt så att amning inte på något sätt minskar risken för allergi, snarare tvärtom. Bröstmjölken innehåller dock så mycket annat positivt att det inte finns någon anledning att inte amma (om man kan och vill) p.g.a. detta.

Jag tycker att information till gravida och ammande ska vara uppdaterad och korrekt i sina fakta men tyvärr hänger samma broschyrer med år efter år.

Och sedan får man skilja på allergier och intolerans. Det är olika saker och hur (om) amning påverkar dem kan skilja sig åt.

"Amning är viktigt för barns immunförsvar och skyddar mot allergier"

Att amning är viktigt för barns immunförsvar kan jag köpa, då framför allt vad gäller nyfödda då barnen får i sig viss immunitet via första mjölken, men har svårt att se hur det skulle kunna skyddas mot allergier? Om man inte helammar och inte ger barnen smakportioner förstås, då "skyddar" det ju alldeles prima mot samtliga matallergier under begränsad tid :grin:

Att amning är viktigt för barns immunförsvar kan jag köpa, då framför allt vad gäller nyfödda då barnen får i sig viss immunitet via första mjölken, men har svårt att se hur det skulle kunna skyddas mot allergier? Om man inte helammar och inte ger barnen smakportioner förstås, då "skyddar" det ju alldeles prima mot samtliga matallergier under begränsad tid :grin:

Nja... om amningen innebär att man inte ger någonting annat än just bröstmjölk tills att gut closure har inträffat så skyddar amningen just för att tarmen inte utsätts för andra födoämnen i förtid. Det ger inte bara ett skydd under tiden utan även på sikt eftersom introduktion av andra födoämnen innan gut closure har inträffat ökar risken för födoämnesintolerans/överkänslighet eller födoämnesallergier.

Jag har aldrig trott på det där om att amning skyddar mot både det ena och andra..har alltid tyckt att det snacket varit blahablaha!
Alla kanske inte kan amma,och då komma med sånt snack,kan ju knäcka vilken mamma som helst!

Jag har tre barn,ingen av dom är ammade,fått flaska från första måltid,och ingen av dom har varken allergier eller varit mer sjuka än någon annan!

Och mina barn är nog inte dom enda!

Alla kanske inte kan amma,och då komma med sånt snack,kan ju knäcka vilken mamma som helst!

Men ska man inte kunna framhäva eventuella fördelar med amning bara för de som inte kan/vill amma kan bli knäckta?

Ingen ska skuldbeläggas för att de inte ammar (oavsett skäl) men det ska väl ändå inte vara tabu att prata om de eventuella fördelar som finns. Precis som det inte ska vara tabu att prata om de eventuella fördelar mjölkersättning för med sig.

*kl*

Varken jag lr ngn av mina 2 bröder ammades. INGEN av oss har ett enda allergiskt besvär på ngt vis,varken astma lr pollen, pälsallergi eller ngn form av matallergi. Vi har inte vart speciellt sjuka heller.

Jag ammade inte min dotter, hon har heller inte ngt besvär med vare sig allergi eller dylikt.

Kan inte överkänslighet mot vissa saker även vara ärftligt? Oavsett om man ammades lr inte?
Sen tror jag personligen mkt på miljöpåverkan och kost

*kl*

Skuldbeläggas eller inte, jag tror jag kan tala för en mängd mammor när jag säger att man känner sig som världens sämsta mamma på jorden när man inte kan amma.

Helt ärligt, jag trodde aldrig att jag skulle ha sådan ångest och må så fruktansvärt som när jag gav upp amningen ( E var då 3 månader )..

Dethär med att amma eller inte är oftast så otroligt laddat för mamman, någon som inte varit i den situationen kan ju omöjligt veta och så är det :).
Jag försöker iaf undvika att fråga nyblivna mammor om just amning, är det något man vill prata om så tar man upp det själv.

Ja och nu blev det ju lite OT ..

Senast ändrad:

Om det hade varit så att alla barn som inte ammades hade allergier hade man nog inte rekommenderat ersättning.

Jag tror inte det är "samhällets press" på mammor som gör att man känner sig som en "dålig mamma" om man inte kan amma utan något annat rent fysiskt. Bara tanken på att ge upp när jag var mitt i mjölkstockningar, spruckna bröstvårtor och var och blod fick mig att börja gråta, trots att det varit mycket enklare. Men man kommer antagligen över det också och det viktiga är ju att alla mår bra. Om barnet får allergier eller inte beror nog inte på hur det matas de första månaderna i sitt liv. Inte heller tror jag på skitsnacket att barn blir fetare med det ena eller det andra, det har med total livsstil att göra.

Men ska man inte kunna framhäva eventuella fördelar med amning bara för de som inte kan/vill amma kan bli knäckta?

Jag ser inga fördelar i amningen,jo möjligen att man kan vara lat,för att man kan servera snabbt och enkelt utan tillagning var som helst utan tillgång till micr/spis!
För övrigt snacket om allergier,och att barnet ej blir tjock av amning osv,anser jag vara rent skitsnack!
Man vet inte hur mycket barnet får i sig eller pappan har heller ingen möjlighet till matning!

Jag ser bara fördelar med nappflaska! Man vet hur mycket barnet får i sig och att även pappan kan mata och få närhet till barnet!
Och barnen får inte mer allergier av ersättning! Och blir inte fetare av det!

Men inte hör man något om fördelar med ersättning..

Ja,jag är helt anti mot hysterin kring amning...

1. Skydd mot bröstcancer

2. Amningen stimulerar muskler i munnen som inte flaskmatning gör, flaskmatade barn har oftare språkstörningar.

Ehough for me....

dessutom är det billigare, enklare och smidigare plus att det är lättare för barnet att smälta.

1. Skydd mot bröstcancer

2. Amningen stimulerar muskler i munnen som inte flaskmatning gör, flaskmatade barn har oftare språkstörningar.

Ehough for me....

dessutom är det billigare, enklare och smidigare plus att det är lättare för barnet att smälta.

Ja,du får ursäkta,men dina argument får mig att bli mer och mer anti mot amning..

Du påstår alltså att barn som flaskmatas får språkstörningar..? Att mammor får bröstcancer som inte ammar sina barn..?

Jag hoppas innerligt att du inte är vänner med någon som inte kan amma sina barn..för då tror nog dom mammorna att dom kommer snart att dö i bröstcancer,och att deras barn ej kan prata,och samtidigt ha en massa allergier..och att dom blir fattiga av ersättning(dom kanske inte har ett val)..

Det ska jag berätta för mina barn,att dom har nog pratstörningar,och jag kanske får bröstcancer och att dom måste sälja sina djur..för att jag inte ammade er..

Det kryper i mig av all denna amningshysteri som råder..

Men nu får du väl lugna dig lite och faktiskt LÄSA vad Vindvissla skriver.

Hon skrev att det skyddar mot bröstcancer och mig veterligen är inte det samma sak som att påstå att alla som flaskmatar får bröstcancer, att bara skriva ett sådant svar som du gjorde nu är ju helt befängt!

Amninghysteri i all ära, men du får ju sansa dig lite.
Vindvissla är ingen amningshysterisk människa och hennes svar var inte det minsta hysteriskt, är det någon som lämnar hysteriska svar/inlägg så är det du..

/C

Senast ändrad:

Men nu får du väl lugna dig lite och faktiskt LÄSA vad Vindvissla skriver.

Hon skrev att det skyddar mot bröstcancer och mig veterligen är inte det samma sak som att påstå att alla som flaskmatar får bröstcancer, att bara skriva ett sådant svar som du gjorde nu är ju helt befängt!

Amninghysteri i all ära, men du får ju sansa dig lite.
Vindvissla är ingen amningshysterisk människa och hennes svar var inte det minsta hysteriskt, är det någon som lämnar hysteriska svar/inlägg så är det du..

/C

Tack. Så slapp jag. Snacka om att behöva ett chillpill.

Jag skrev inte alla,jag skrev kanske och nog..skillnad!
"Det ska jag berätta för mina barn,att dom har nog pratstörningar,och jag kanske får bröstcancer och att dom måste sälja sina djur..för att jag inte ammade er.."

Jag är inte hysterisk,mycket mer ska reta upp mig till hysteri..

Vad jag vill ha fram är att det är sån hysteri över att barn ska ammas..men dom som inte kan amma då? Är dom sämre mammor då? Som kan EVENTUELLT orsaka div allergier,pratstörningar mm hos sina barn?
Det finns faktiskt dom som ej kan amma! Som inte har ett val,utan det är ersättning som gäller!

Det behöver nog komma fram lite att allt som skrivs om amning,inte alltid är tillförlitligt,nu då senast om allergier..

Vet du movi, jag tror du mår jättedåligt över att inte ha ammat och därför har detta otroliga försvarssystem.

TÄNK vilken tur att det finns bra flaskor, ersättning och friskt vatten så de som inte kan/vill amma kan ge sina barn mat! Varför måste någon annan bry sig om vem som ammar och inte och varför?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka