Amning skyddar inte mot allergier.

No1

Trådstartare
Professorn och läkaren Agnes Wold har fått nog av sjukvårdens amningsråd
”Amma ditt barn – det kan skydda mot allergier.”

Det rådet kan man fortfarande få från barnmorskor och broschyrer.
Men nu har professorn och läkaren Agnes Wold fått nog.

– Man vet mycket väl att det inte är så.

Många mammor har fått höra det: ”amning minskar risken för allergier.”
En del barnmorskor påstår det, och det står att läsa i broschyrer hos mödravårdscentralerna.

Agnes Wold, läkare och professor i klinisk bakteriologi, har tröttnat på informationen, som hon menar är felaktig och helt saknar vetenskaplig grund.

– Det är anmärkningsvärt att man fortfarande kan ge det rådet i dag. Man vet otroligt väl, och har vetat sedan 80-talet, att amning inte skyddar mot allergier, säger hon.
Enligt sjukvårdslagen ska allt arbete inom sjukvården utföras i enlighet med vetenskapen – man får inte hitta på råd och behandlingar.

Att rådet om att amma för att minska allergirisken hos barn lever kvar är därför direkt olagligt, menar Agnes Wold.

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5956176.ab

Vad säger ni?
Tror ni på Agnes Wold eller tror ni hon slagit i huvudet?

Sv: Amning skyddar inte mot allergier.

Jag tolkar det som att amning kan skydda mot allergi. Dvs det är inte alls säkert att det gör det. Skulle vara intressant om någon faktiskt kollat upp hur många som fått allergi och inte som blivit ammade. (Orkar inte söka efter info om de just nu...)

Jag tolkar det som att amning kan skydda mot allergi. Dvs det är inte alls säkert att det gör det. Skulle vara intressant om någon faktiskt kollat upp hur många som fått allergi och inte som blivit ammade. (Orkar inte söka efter info om de just nu...)

Ja det står kan men när det gäller info som sedan går ut till mammor är det inte alltid det där kan kommer med.

"Amning är viktigt för barns immunförsvar och skyddar mot allergier" är mig veterligen en ganska vanlig informativ uppmaning.

Nu påstår forskaren att det inte finns något stöd för att amning skyddar mot allergier och visst vore det jätteintressant om hon får mothugg från forskarvärlden.
Kanske dags för uppdaterade riktlinjer?

Själv har jag för några år sedan postat en NZ-studie som snarare såg ett samband mellan amning och allergier.
Fortsatta studier för att hitta orsakssamband skulle inledas men jag har inte hittat något nytt i ämnet.
Då trodde forskarna att det möjligen skulle kunna bero på alla tillsatser/kemikalier som finns i maten mammor äter under tiden de ammar.

Intressant! Det ska bli spännande att följa 'omvärldens' reaktioner. Skönt med folk som ifrågasätter tycker jag.
Sen tror jag att amning är bra ändå, men man behöver inte överdriva åt något håll, det lägger bara press och skuld på mammor - som får nog av dessa varor ändå.

Jag har aldrig gått på det där att ammning skulle minska risken......

Varför skulle det öht påverka om en mamma ammar eller inte undrar jag. Vill man amma och det funkar, fine, annars ska mammorna pressas och tvingas för att kanske få allergiskydd? Knappast någon som tänker så.

Det är ett infekterat ämne men professorn vet säkert att det finns studier som talar för att amning skulle ha en skyddande effekt och att det finns de som visar att det inte har någon effekt samt att det finns de som visar att amning faktiskt skulle öka risken för allergier.

Att benhårt gå ut och säga att "man vet att det inte är så" när det faktiskt finns många studier som visar på en skyddande effekt är... ja, övermodigt kanske?

Jag skiter i vilket, bröstmjölk och amning har tillräckligt många fördelar som det är.

Professor Wold verkar pendla en del. Hon verkar inte kunna bestämma sig för om bröstmjölk är tillräckligt bra mat för våra barn eller inte. Ena dagen ska barn ammas i 4 månader men inte längre, en annan dag ska de helst inte ammas alls och rätt vad det är överväger fördelarna med amning nackdelarna.

Jag är övertygad om att artegen bröstmjölk är den allra bästa maten för späda däggdjursbebisar. Utan att jag har plöjt igenom all forskning som finns.;)

Jag är övertygad om att artegen bröstmjölk är den allra bästa maten för späda däggdjursbebisar. Utan att jag har plöjt igenom all forskning som finns.;)

Håller med fullkomligt!! Dock är det ju jättebra att det finns bra ersättning om det inte funkar att amma av en eller annan anledning, eller som komplement, men visst 17 känns det logiskt att amning bör vara det allra mest naturliga och det bästa för barnet OM DET FUNKAR.

Själv har jag haft turen att slippa större amningsproblem - det gjorde visserligen ont i början (och jag tänkte "6 månader O INTE EN DAG MER!!!), och vi kompletterade med ett mål ersättning per dag för att L skulle bli nöjd de första månaderna, men överlag har det funkat. Nu är han ett om en vecka o ammas fortfarande ca 3 ggr per dygn.

kl

Att ersättning skulle vara bättre än amning låter otroligt 2000-talistiskt orealistiskt och ohållbart. Det är ungefär som om någon skulle uppfinna pellets för människor och så skulle alla äta det istället med motivationen att det är bättre än riktig mat.

Nä, mer äkta smör, färska grönsaker och bröstmjölk till folket.

kl

Att ersättning skulle vara bättre än amning låter otroligt 2000-talistiskt orealistiskt och ohållbart. Det är ungefär som om någon skulle uppfinna pellets för människor och så skulle alla äta det istället med motivationen att det är bättre än riktig mat.

Om man äter en tillsatsfri, sund och näringsriktig kost - absolut.
Däremot tycker jag det finns logik i frågeställningarna om inte ungarna via bröstmjölk reagerar på alla tillsatser vi får i oss via födan?

Nu har det inte forskats tillräkligt på områden men det finns restriktioner på andra områden ex att inte banta under amning då gifterna som frigörs från fetten övergår i bröstmjölk, likaså alkohol och diverse födoämnen som lök och annat.

Varför skulle det öht påverka om en mamma ammar eller inte undrar jag. Vill man amma och det funkar, fine, annars ska mammorna pressas och tvingas för att kanske få allergiskydd? Knappast någon som tänker så.

Jag tror det hjälper lika mycket som att blåsa på ett klämt finger.

Däremot tycker jag det finns logik i frågeställningarna om inte ungarna via bröstmjölk reagerar på alla tillsatser vi får i oss via födan?

Absolut, men ersättningen är nog inte kliniskt fri från saker man inte borde ha i kroppen heller. Och det handlar bara om ett par månader som bröstmjölk/ersättning är den enda födan, sen börjar man med mat och då får de i sig samma tillsatser som mamman ändå.

Nä, jag tror de kan få allergier i vilket fall som. Men mitt barn har hittills aldrig varit hos doktorn, har haft två förkylningar i hela sitt liv. Fast jag har ju inget att jämföra med.

kl

Varför skulle det vara så orealistiskt och ohållbart? Ger man ersättning så vet man ju exakt vad man ger barnet. Du slipper ju en unge som skriker bara för att du har ätit stark mat tex. All skit en mamma stoppar i sig stoppar hon ju även i barnet.

Jag tror att bröstmjölk är bra för det nyfödda barnet. Så länge det funkar för både barn och mamma så är det det bästa!

Om jag skulle föra någon form av statistik i min familj på det där med att det motverkar vissa sjukdomar och allergier osv så skulle den statistiken visa på att bröstmjölk inte motverkar sjukdomar.

Min bror är ammad betydligt längre än mig - han har både allergier och astma, jag har inget av det.

Mina barn är visserligen bara 3.5 år men dottern som ammades mest har varit mer sjuk än sonen som inte ville ta bröstet. Jag pumpade till honom, men det funkade inte alltid så han fick mest ersättning.

/Timsetim

Varför skulle det vara så orealistiskt och ohållbart? Ger man ersättning så vet man ju exakt vad man ger barnet. Du slipper ju en unge som skriker bara för att du har ätit stark mat tex. All skit en mamma stoppar i sig stoppar hon ju även i barnet.

Hur mycket vet man om ingrediensernas ursprung när man ger ersättning? Många tittar nog inte heller på ingredienslistan såvida inte barnet har någon misstänkt eller konstaterad överkänslighet.

Mitt barn reagerar inte på något, han har tålt all "skit" jag har stoppat i mig. På det viset har bröstmjölken inte varit ett problem för honom.

Men jag är nog konstig som äter nyttig mat också så jag tror inte jag för över så mycket skit till honom.

Det var en lång artikel om detta i Hundsport, mycket intressant!
Jag tror stenhårt på att vi helt enkelt lever för rent och är lite för hysteriska när det gäller hygien/hälsa. Om man ammar eller inte tror jag har mindre betydelse...
Den stora frågan är ju hur vi ska komma tillrätta med vår renlighet...

Måste bara berätta en rolig sak mamma berätta:laugh:
Min mamma har jobbat med mat hela sitt liv och älskar god mat som är ordentligt kryddad. Så när min lillebror var på någon kontroll när han var liten så stank vi vitlök (både jag, mamma och lillebror) och personen som kollade lillebror var helt förfärad! Sånt kan man ju inte ge så små barn!! Jo, det kan man visst sa mamma:D
Pälsdjursråden har oxå varierat, först skulle man ha djur och sen skulle man inte ha det. Min mamma struntade i vilket och behöll sin älskade katt.:grin:

Givetvis ska man vara uppmärksam men jag tror inte på detta med att inte utsätta sig själv eller framförallt sina barn för att de kanske kan bli allergiska. Blir det en reaktion så märker man ju det. Jag tror det stod i artikeln att det nyttigaste är att växa upp på bondgård och då ligger man ju i leran och äter allt som kommer i ens väg :rofl:

Jag tror det hjälper lika mycket som att blåsa på ett klämt finger.

Vad DU tror spelar väl ingen som helst roll i sammanhanget. Eller har du spädbarn just nu? Dessutom förstår jag inte varför du citerar mig, vad ditt svar hade med mitt inlägg att göra alls.

Eller sa vet man inte det. Eller tror du pa all propaganda som mattillverkarna sprider? Det kanske ar battre att ata Findus pannbiff med potatismos halvfabrikat an att laga det sjalv, for da vet man ju vad det innehaller?

Att barnet skulle skrika pga att man atit stark mat ar antagligen mindre sannolikt an att den skulle skrika pga att tarmarna ar omogna och de far ont i magen av ersattning. Dessutom ar det ratt sa latt och paverkar inte direkt mitt liv att leva utan lok i ett par veckor, for sen funkar det ofta att ata stark mat. Tycker du inte sjalv att det later barnsligt att saga att man skulle lata bli att amma for att man inte vill undvika lok eller chili?

Dessutom är det ju långt ifrån alla ammade barn som reagerar på vad mamman äter. Min son har (efter vad jag har kunnat utläsa) reagerat på min mjölk en gång (under än så länge 11 månader) och det var efter jag hade ätit tokstark thai. Jag har inga problem att avstå tokstark thai.;)

Om Wold dessutom anser att barnen får i sig mycket skit för att mammorna inte äter bra skjuter hon väl lite fel om hon gnäller på amningen. Då är det väl mammornas kostföring hon borde gnälla på? Ta upp diskussionen om olika tillsatser som används i mat. Miljögifter (och skulle inte kossorna vars mjölk man använder för att göra ersättning utsättas för miljögifter, besprutningsrester osv.) och annat hon nu kan tänkas vara orolig över.

Om Wold dessutom anser att barnen får i sig mycket skit för att mammorna inte äter bra skjuter hon väl lite fel om hon gnäller på amningen. Då är det väl mammornas kostföring hon borde gnälla på? Ta upp diskussionen om olika tillsatser som används i mat. Miljögifter (och skulle inte kossorna vars mjölk man använder för att göra ersättning utsättas för miljögifter, besprutningsrester osv.) och annat hon nu kan tänkas vara orolig över.

Ja eller hur.... borja i ratt ande liksom.

Ett annat roligt exempel ar min sambo (som inte ar ammad). Han vaxte upp utan allergier pa en kogard och hade daglig kontakt med bade hast och ko och katt och hund. Sen jobbade han som styckare utomlands i 16 ar, i kliniskt rena miljoer. Efter det fick han stora kontaktblasor och grymma andningsbesvar sa fort han kom i narheten av sin dotters hast! Nu efter 5 ars franvaro fran styckarmiljon har han inga problem med hastar eller hundar eller katter, bara av dammigt ho och halm.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka