Ammoniaklukt - bläh... Sammanslagen

Sv: Ammoniaklukt - bläh...

sissu skrev:
Ibland så kommer det sig av att hästen får för mycket protein i sin foderstat. Det kan lukta :devil: .

Så länge hästen luktar så har den ett överskott som inte behövs, ibland kan det ju även bero på att hästen dricker för lite.

Så istället för att byta strö så kolla över foderstaten och vattenintag, för det ska inte lukta av att bara ha spån.
:idea: :idea: :idea:
Det är kanske därför min killes piss inte luktar alls, medan Kallblodens STINKER!

Är de någon som vet vad som kan orsaka pisslukten?
Värst i stallet till att lukta illa är det dräktiga Kallblods stoet efter hon kommer den 3 åriga Kallblods valacken.
Dom äter ca. 1kg havre per dag och ½ kg korn, betfor och hö. Dom dricker värre än kameler och pisset stinker och är ganska mörkt till färgen! Och dom har fyllt upp halva boxarna med piss...
Min kille äter ½ kg korn och hö, han dricker knappt 20 liter vatten per dag men hans luktar inte och är jätte ljust om man jämnför med dom andras... Och han pissar en pöl som är max 50cm i diametern (Vilket är logiskt då han dricker så lite..)

(Ursäkta om jag smög mig in på din tråd :o )

Kan konstatera samma sak nu när jag stallat in min häst. Det luktar ammoniak så att jag knappt kan vara i boxen. Har aldrig varit med om något liknande.

Trodde det var att jag lagt saltstenen i krubban => dricker mer. Men efter vad jag förstått av ovanstående så kanske han dricker för lite. Tycker han kissar rätt duktigt..... Så det känns fel att han skulle dricka för lite. Får prova hänga in vattenhink.

Vi står i samma stall som innan. Äter mest gräs fortfarande och det borde vara proteinfattigt vid det här laget.

Vilka fler teorier finns det ang ammoniaklukten?

Stallägaren säger att det ska vara bra ventilation och han jobbar med sånt så det får man väl lita på. fast jag vet inte riktigt hur det skulle kunna bli så bra ventilation nere vid själva "bädden"..?

Stallet är ganska nyrenoverat och skall vara byggt enligt konstens alla regler men vad vet jag...? Dock känns det lite svårt att påverka ventilationen i ett stall som inte är mitt....

(Önskar mig ett alldeles eget stall där jag kan göra som jag vill....)

kalka och ta ut allt blött!!
Jag är mockningspedant och mockar alltid så att jag själv ska kunna sova inne i boxen, massor med spån och bara torrt och det måste lukta fräscht!!!

Jag är också mockningspedant. De brukar skratta åt mig i stallet för att jag står och pillar i all oändlighet... Men det GÅR inte att ta ut allt som är blött om jag inte ska ta ut ALLT spån varje dag (och jag har inte råd att lägga in 5 nya balar spån varje dag...). Pållen leker elvisp i spånet än så länge. Förhoppningsvis lugnar han ner sig när han börjar känna sig mer hemmastadd men än så länge är allt spån halvfuktigt efter en natt.... Kalkar gör jag, både i botten och uppe på spånet, det har hjälpt lite i alla fall, fast mest tycker jag att det dammar...

Senast nu så provar jag nåt som heter Boxnytta som ska ta bort ammoniaklukt, har inte hunnit se om det ger nåt resultat ännu. Stalosan är helt hopplöst att få tag på häromkring....

Är några som har haft problem med stark lukt från sina boxar i vårat stall.. Men då va d tydligen vissa spånbalar av ett visst träslag som luktade extra mkt... Å luktade man på spånen luktade d verkligen skumt även när det va rent...

För mej är det likt här hemma.
Ena hästen pissar massor och det luktar rätt starkt och dricker mer medans den andra är tvärt om.
Den dricker mindre, pissar mindre och luktar mindre.

Men jag har tur med att "pisshästen" inte är en sån som vispar runt i boxen :bow:
Men ändå går det åt spån då den pissar mycket...

Någon annan skrev att deras spån luktar skumt.
Kan det vara terpentin det luktar? Minns inte om det är gran eller tall som innehåller terpentin och gör att det lukta starkt.
Har även för mej att det inte är så bra för hovarna, uttorkande.
Jag kan vara ute och cykla lite kanske :o
Ingen annan som känner igen det? :D

Lånar knapp..

Vill bara säga att naturligtvis är det MYCKET farligt med ammoniak. Och även i så små mängder att man inte märker av det så är det skadligt. Även den renaste bädd innehåller ammoniak och det enda säkra sättet att se till att inte utsätta hästen för det är att släppa ut den.. Simple as that!

Om man sedan väljer att ha hästen inne får man ta konsekvenserna av att den mkt väl kan bli sjuk av detta.. Över min döda kropp att jag skulle utsätta min häst för något sådant. Prova att sova en natt i en sådan bädd och se hur du mår på morgonen.

Hönor som går i stallar där ammoniaken i ströbädden blivit som trådskaparen beskriver kan bli blinda, säger väl ganska mkt!

Amoniaklukten.....

Det kan ju ibland lukta lite pyton i boxen...amoniak....har hört att havsalger kan dämpa den lukten....någon som vet eller har ni nått annat förslag,pållen står på torv som jag kalkar med jämna mellanrum...hästen jag hade innan hade inte alls den "doften",han åt iof inte havre som denna gör..kan de vara en bidragande faktor tro? :confused: :confused:

:o men om man läser informationsbladet om stalosan så verkar det ju JÄTTEFARLIGT...hade ju aldrig vågat strö det i boxen hos min häst!!eller e de någon annan sort du menar? gick in på den länken du skrev..... ;)

frågan är till ang som skickade med länken...

Nu har jag visserligen permanent torvbädd men jag grundade med en säck kalk och köpte sedan en låda stalosan, jag strör ut 2-3 mått varje gång jag fyller på med torv (dvs vad 10e dag) men om jag hade haft problem med lukt hade jag nog ströat ut ett mått varje dag. Det är förhållandevis billigt och ruggigt effektivt.
Då det är 15 år sedan så får vi hoppas att TS hittade någon lösning....:)

Liknande trådar

Hästvård Har två ston som går på lösdrift och ligghallen används som kiss-toalett. Jag slutade med torvbädd för det fungerade inte, det blev...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Pilot
·
Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 883
Senast: tanten
·
Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
1 012
Senast: bigganl
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka