Torv brukar fungera men då med bädd. Rör man runt i torv så att det aldrig får bli en bädd blir det enligt min erfarenhet inte lika väl inkapslat. Jag tar ut bajs och synligt/kännbart (dvs. om det känns att det är blött när jag trampar på det) kiss och mockar ut hela bädden i samband med högtryckstvättningen av stallet en gång per år. I mitt stall luktar det svagt av torv, och än svagare av häst, inget annat. Att vara därinne en kvart eller två ger ingen doft i hår eller kläder.
Vad gäller ventilationen så kan det behövas ett system som gör att luften cirkulerar även uppåt och dras runt. Jag märker stor skillnad de få gånger jag måste stänga trumman (händer bara vid snöstorm då jag annars får skotta snö inne i boxen hos en av hästarna). Då är ändå dörren och fönster öppna som vanligt men det blir inte samma luftgenomströmning ändå.
Vad gäller ventilationen så kan det behövas ett system som gör att luften cirkulerar även uppåt och dras runt. Jag märker stor skillnad de få gånger jag måste stänga trumman (händer bara vid snöstorm då jag annars får skotta snö inne i boxen hos en av hästarna). Då är ändå dörren och fönster öppna som vanligt men det blir inte samma luftgenomströmning ändå.