Amma - mat tips!

jerseyko

Trådstartare
Kan inte ni lägga in lite recept på bra mat som går snabbr och enkelt att laga ihop när man ammar?

Jag är vrålhungrig hela tiden, äter och sen försvinner allt när jag ammar känns det som så är jag vrålhungrig igen!
 
Sv: Amma - mat tips!

Jag åt mycket glass och feta sallader baserade på majonäs.
Det var lätt att ha i kylen att ta fram när man blev hungrig.
Frysta pizzor var också en höjdare.

Det kan vara svårt att hålla vikten om barnet äter mycket och då vill det till att äta kaloritätt.
Allt med matolja och majonäs samt feta såser är bra.
 
Sv: Amma - mat tips!

Visserligen inget jättemättande, Korv & bröd m. mos.

Har du/din sambo möjlighet att göra extra stora middagar så är det ju ganska snabbjobbat att ha en extra portion i kylen som du kan slänga in i micron när magvrålet gör sig påmint.

Lasagne brukar ju t.ex kunna vara lite mättande.
Hemgjord pizza som fryses in är oxå lätt att slänga in i micron på nån minut.

*funderar på mer*
 
Sv: Amma - mat tips!

En rejäl sats pastasallad med creme fraishe-dressing och vad som helst i som du tycker om, är mättande och näringsrikt. Inkl valfritt protein (tonfisk, knaperstekt bacon, stekt/grillad kyckling etc).

Omelett går snabbt att göra, skiva ost och låt smälta ovanpå mot slutet. Eller koka ägg och ha i kylen.

Man ska ju dricka mycket och när jag ammade/pumpade så kompletterade jag mat/dryck med näringsdrycker. Finns både färdigblandade (blir dyrare i längden) och pulver man blandar ut själv.
 
Sv: Amma - mat tips!

Det kan vara svårt att hålla vikten om barnet äter mycket och då vill det till att äta kaloritätt.
Allt med matolja och majonäs samt feta såser är bra.

Absolut! Alla kvinnor i vår släkt har haft svårt att hålla vikten vid amning.

Detta kanske är positivt om man är överviktig, men är man redan smal kan man snabbt bli lite FÖR smal om man inte "äter upp sig"

Det är svårt att äta rätt/bra mat, men bara du får i dig lite nyttigheter så kan du nog lyxa till med en del "onyttigheter" också!
 
Sv: Amma - mat tips!

Det är främst svårt att äta tillräckligt mycket.
Så det måste vara väl koncentrerat.
Mjölkproduktionen tar massor av energi förutom mjölken som blir.
Man kan räkna med att man behöver dubbelt med mat mot i vanliga fall.
Och det kan vara svårt om man redan är en storätare.
 
Sv: Amma - mat tips!

Å vad jag känner igen mej! Jag chockar min omgivning genom att äta hela tiden o massor! Dock försöker jag nu hålla det lite bättre under kontroll, mina få gravidkilon försvann snabbt efter förlossningen men nu går jag upp, upp, upp trots att jag ammar ständigt :crazy: Men det är nog inte maten det beror på . .ähum.. alltså... vi hittar saker att fira varje dag o då måste man ju fira med godsaker... :angel: Ska bli ändring.. snart.... måste bara fira sambons tatuering idag först.. :angel:

Med maten löser jag det så att jag alltid har portioner i frysen som går snabbt o lätt att tina upp. Gör rejäl laddning till middag så det räcker till matlåda åt både mej o sambon o ev. portioner att frysa in. Att ställa sej o laga mat hungrig är ingen hit, det ska vara färdigt, det räcker med att man måste laga mat en gång om dan ;)

Vi lagar ordentlig mat, inga lightprodukter, köttfärsås, köttgrytor, kyckling o fiskrätter i salig blandning, antingen ska det gå bra att frysa in eller räcka till matlåda att ätas dagen efter. Jag försöker planera mat iaf för 3dgr framåt, då blir det ingen hungerpanik o man kan förbereda viss mat kvällen innan det ska tillagas så det blir enklare när man har bäbis som kräver uppmärksamhet samtidigt.

Tips på gottit mellanmål som jag brukar äta:
1skivad banan
en bit honungsmelon i bitar
1äpple i bitar
2-3 torkade hackade fikon
2-3 torkade hackade aprikoser
1 liten näve naturella nötter

Blanda ihop till en liten sallad. Mums! :d
 
Sv: Amma - mat tips!

Koka upp spaghetti (10 min).
Under tiden (mot slutet av koktiden) mixar du ihop 1 kruka basilika, 3 msk pinjenotter, 1/2 tsk salt, 1-2 vitloksklyftor och 3 msk riven parmesan i en matberedare (20 sek).
Tillsatt 1/2 dl olivolja och kor beredaren i ytterligare 10 sek.
Blanda i pastan - at :d

Snabbt, lattlagat och mattande :d
 
Sv: Amma - mat tips!

Jag storkokade varje söndag... lasagne, köttbullar, köttfärssås o spagetti.... sen micrade jag bara vid behov... trots det tappade jag ju 36 kg första 3 månaderna... om du tappar så mkt pmm blir det inget kvar av dig :angel: hihi!
 
Sv: Amma - mat tips!

Har ett till hyfsat snabbt recept som ocksa gar jattebra att frysa eller forvara i kylen ett par dagar:

Koka ris.
Under tiden: skiva champinjoner och fras i smor, blanda over lite vetemjol, spad med 3dl vatten och smula i en honsbuljongtarning. Hall i matlagningsgradde - sa mkt du vill ha! Medans det kokar upp tarna gron och rod paprika samt fardiggrillat kycklingbrost, hall detta i sasen. Krydda generost med curry och soja.
Servera med riset och gronsallad/tomater om du vill.

Tar ca 15 min att laga.
 
Sv: Amma - mat tips!

godaste som finns.....
lax... rökt....
fet grädde
creme bonjour (gärna vitlök... äter bäbbe tisse om man äter vitlök? senilvarning)
champinjoner
salt
peppar

till det pasta.....
går fort att göra inte många minuter....

GOTT, bra fetter (nåja delvis) och bra proteiner...
 
Sv: Amma - mat tips!

Tack för tipsen.

Funderat på olika näringsdrycker, finns ju både i affären och sen i typ hälsokostbutiker. Har några på jobbet som kört med protein-shakear när de tränat, mjölk + smaksatt pulver och de har ju smakat milkshake :d
 
Sv: Amma - mat tips!

vet inte hur bra proteinpulver är för bröstmjölken? hmmm men sån där "gainomax" kanske vore ngt? ger ju energi i alla fall, mkt kolhydrater..... men mättnad vet jag inte om det ger... banan och mjälk är ju annars bra och mättande... mkt kolhydrater och går snabbt och är gott!
 
Sv: Amma - mat tips!

Indian-Charlie (tror jag det var) har på senior länkat till en :d matpajsida :bow:
Det om något är ju lätt att plocka fram ur frysen och värma på & inte att förglömma, det är ju *Mumsigt *:d
 
Sv: Amma - mat tips!

När jag ammade min första var jag också vrålhungrig, jämt.

Enda gången jag var riktig mätt en stund var när jag hade gjort en hel skål marrängsuisse och ätit den...
 
Sv: Amma - mat tips!

Jag hade färdig nyponsoppa i kylskåpet som jag drack mellan måltiderna när jag ammade ettan. Denna gången håller jag mig mätt på att äta samtidigt som ettan, ändå vill tvåan äta ofta.
 
Sv: Amma - mat tips!

Får fråga, det finns en hälsokost butik som har en massa saker för gravida i alla fall och de borde säkert ha något för ammande oxå.

Vilken tur att det är en massa kalas nu i november så jag kan trycka i mig en massa fika, idag ska sambon baka tårta :D
 
Sv: Amma - mat tips!

Gud vad hungrig jag blev av den här tråden :angel:
Och jag är varken gravid eller under amning.

Som någon sa. Näringsdrycker. Du kan prata med din läkare. Näringsdrycker är inte receptbelagt men det blir jäkligt mkt billigare via läkare. Jag drack näringsdrycker när jag hade ätstörningar. Och ja- det mättar faktiskt. Och om man som dig Pmm- som rean är smal så skulle jag nog rekomendera att äta som vanligt men ev dricka några näringsdrycker emellanåt.

Jag drack under min tid Nutriletts näringsdrycker. Ungefär som en mellanmålsjuice. Men dom innehåller verkligen den näringen som man behöver. Och självklart är det olika. Men för mig mättade dom. Och ist för att min stackars mamma betalade 520kr för en platta näringsdryck så betalade hon 250kr för två plattor näringsdrycker.

Så jag rekomenderar att äta som vanligt- men prata med din BM om ev. näringsdrycker.

*kram*
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 960
Senast: Lingon
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: falukorw
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 432
Senast: amsway
·
Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
1 603
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp