Amerikanska bettstorlekar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare popeye
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 766
P

popeye

Någon som har koll på dem?
Man kan välja mellan full, cob och warmblood. Har mailat och bett om att få storlekarna i cm, men har inte fått något svar än. :confused:

Sv: Amerikanska bettstorlekar

Det enda jag har lärt mig den hårda vägen, genom att köpa fel måttbeställda dyra träns är att där är uppdelningen pony, cob, full och oversize. Full är inte som våra full utan mkt mindre ganska exakt som våra cob så jag gissar att pony står för mkt liten pony typ shettis, cob för lite större ponny typ B-C full är som sagt som vårt cob alltså D-ponny, fullblod och halvbloden behöver oversize (även de nättare).

Så översatt på bett så borde även de vara "små" så min gissning skulle nog vara cob 11-11,5, full 12-12,5 och wb 13-13,5 nu är jag som sagt inte säker men den känslan jag har av deras storlekssystem är att deras full utgår från fullblodshuvud (vilket var ju det de flesta amerikaner tävlade med innan).

ok! tack för hjälpen!
Ska avvakta och se om de behagar att svara, annars så får jag beställa och hoppas på det bästa helt enkelt! :cool:

Nu har jag fått svar!
enligt dem

Warmblood = 14.5cm
Full = 13.5cm
Cob = 12.5cm
Arab = 12cm
Pony = 11.5cm

trenden med att ha små bett verkar inte ha nått dem iaf! :angel:

Liknande trådar

Utrustning Hej!😊 Jag hade viljat köpa en sådan här gjord som finns på bilden jag har lagt till. Men jag undrar vilken storlek som jag borde välja…...
Svar
14
· Visningar
1 184
Senast: VincentM
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 533
Senast: ildiko
·
Utrustning Hej hej! Vi har köpt en ponny, och förra ägarna berättade vad hon hade för storlek på bettet, men vi som nyblivna hästägare råkade köpa...
Svar
5
· Visningar
1 194
Senast: Dessie2010
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka