Amerikansk stamtavla till svensk

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare monnizen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 602
M

monnizen

Jag säg en annons där de skrev att valparna har amerikansk stamtavla, men att de inte går att registrera om till skk eftersom dem inte har något samarbetsavtal.

Är det verkligen så?

Jag tycker att det låter väldigt konstigt, men jag kan inte hitta någon info om det.

Sv: Amerikansk stamtavla till svensk

USA har ett flertal olika kennelklubbar men den enda som erkänns och accepteras av SKK och FCI är AKC, Amerikanska Kennel Klubben.

Är det frågan om en ras som inte är erkänd av AKC men som är erkänd och registreras av t ex UKC (Nästan lika stor som AKC och också med ett hundratal år på nacken) så räknas dom som blandraser av SKK och kan inte få svensk stamtavla.

Ja, det är angående chihuahua. Så då ska det inte vara gå.
Nä, men jag tyckte bara annonsen lät löjlig. Det är väl bara ännu ett av blockets många försäljningstricks för att sälja dyra valpar.

Ja, det är angående chihuahua. Så då ska det inte vara gå.
Nä, men jag tyckte bara annonsen lät löjlig. Det är väl bara ännu ett av blockets många försäljningstricks för att sälja dyra valpar.

Försäljningstrick skulle det väl kunnat vara om det stod att hunden gick att regga hos SKK. Nu är ju försäljaren helt ärlig. Köparen kan själv kolla upp vart hunden är registrerad och se om h*n tycker att det är ett godtagbart stambokförande förbund.

Tänker man inte tävla med hunden spelar det väl ingen roll?

Men det är ju därför jag undrar om det går att omregistrera en akc-stamtavla till skk-stamtavla!

Nu när jag tänker efter så vet jag ju om flera uppfödare som har importerat amerikanska hundar till Sverige som de ställer ut och använder i uppfödningen.
Så nu i efterhand var ju frågan onödig, men jag tänkte inte på det när jag sökte information om det.

Därför förstår jag inte hur uppfödaren kan vara ärlig då hon menar att den amerikanska och svenska kennelklubben inte har ett samarbetsavtal. För tydligen så har de ju det.

Den här annonsören menar kanske AKC när denne skriver "amerikanska kennelklubben" utan kanske UKC. Men skrev hon inte bara "amerikansk stamtavla"? Då finns det ju flera amerikanska klubbar hon kan mena förutom UKC dessutom.

Det är väldigt ovanligt att en ras som är erkänd av AKC enbart registreras av t ex UKC. Som regel är dom i så fall dubbelreggade, UKC har nämligen mycket mer utställningar på många fler ställen än vad AKC har.

Av den anledningen vill många ha även sina AKC-reggade hundar inom UKC.

Men man kan fråga sig varför någon som har en ras som i alla fall från början måste ha varit reggad i AKC, plötsligt väljer att regga valparna enbart inom UKC? Det innebär ju automatiskt att man kapar av den gen-grenen från alla AKC hundar inom rasen. Det går ju inte att hoppa tillbaks till AKC ett par generationer senare ...

Låter skumt överhuvudtaget tycker jag.

Det finns ju som sagt flera kennelklubbar i USA. Jag vet då åtminstone en (CKC, Continental Kennel Club) som även registrerar blandraser. Många oseriösa uppfödare vill inte registrera i AKC pga att det är mycket hårdare kontroll där.
Jag bor i South Carolina i USA och har södra USAs största loppmarknad en liten bit ifrån där jag bor. Där säljs varje vecka (lördag och söndag) massor av valpar. Inga AKC registrerade valpar så klart. Billiga är dom också.
Jag blir lika upprörd varje gång jag går dit. Helt klart är många av valparna inte 8 veckor ens. (Försäljarna säger såklart att dom är det.) Jag har själv 5 chivaavor. 2 har vi fött upp själva. Alla är reggade i AKC.

Jag har tagit hem 2 hundar från USA och enligt SKK är AKC den enda kennelklubber som dom godkänner. Man måste naturligtvis ha alla papper i ordning för att få föra över hundarna från AKC till SKK

Liknande trådar

Övr. Hund Vi ska snart hämta valp i Norge. Den kommer vara registrerad i NKK. Jag hittar att man bör registrera om den till SKK men inte varför...
Svar
6
· Visningar
857
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 758
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 372
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 084
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter