Amerigo Vega hoppsadel

Freazer

Trådstartare
Finns det ngn här som rider i denna? Vad tycker ni om den?
Anses den ha smal midja? Får ont i höfterna av för breda sadlar nämligen och hästen som ska ha ny sadel är svår att hitta sadel till. Både kort och bred i/över ryggen. Provat många sadlar nu och denna var den som hästen slappnade av i bäst, bar sig själv, frustade och hade öronen framåt hela tiden i.
Vet någon skillnaden mellan vega och dj? vilken föredrar ni isåfall?

Har en Vega Island dressyrsadel och provade således Vegas hopp. Passade mig inte. Provade DJ o blev kär. Och hästen tyckte det var skönt när jag hade balans så han gillar den också. Tycker båda har smal midja ut min synvinkel, jag hamnade inte helt rätt i Vegan bara men det är få sadlar jag gör det i pga mina korta ben tror jag främst.

Har en Vega Island dressyrsadel och provade således Vegas hopp. Passade mig inte. Provade DJ o blev kär. Och hästen tyckte det var skönt när jag hade balans så han gillar den också. Tycker båda har smal midja ut min synvinkel, jag hamnade inte helt rätt i Vegan bara men det är få sadlar jag gör det i pga mina korta ben tror jag främst.

Tack för svar!
Är det den enda skillnaden mellan Vega och DJ tyckte du? Har funderingar på att prova DJn också men den fanns ej hemma i rätt strl. Vill det ska bli rätt, främst för hästen men också för mig..

Jag tror Vegan eg passade hästen lite mer, DJn går ju upp lite bak o min häst är helt rak typ. Så den kan se lite glappig ut. Men tack vare att den passade mig så mycket bättre så är jag ändå övertygad om att den var ett bättre val.

Insåg för något år sedan hur viktigt det är, jag har aldrig hittat min balans innan dess och det har påverkat min häst groteskt mycket mer än jag förstått. Han gick liksom då extremt mycket bättre i första sadeln som passade mig och som inte öht kom ner på hans rygg, alltså tryckte honom rakt ner i ryggen rent ut sagt. Ändå föredrog han den (det är inte DJn alltså utan en tidigare) framför en sadel som passade honom men som jag inte hade balans i. Det var verkligen en aha-upplevelse! Sen är det "bara" att jaga vidare tills man hittar något som passar kombinationen häst o ryttare

Jag tror Vegan eg passade hästen lite mer, DJn går ju upp lite bak o min häst är helt rak typ. Så den kan se lite glappig ut. Men tack vare att den passade mig så mycket bättre så är jag ändå övertygad om att den var ett bättre val.

Insåg för något år sedan hur viktigt det är, jag har aldrig hittat min balans innan dess och det har påverkat min häst groteskt mycket mer än jag förstått. Han gick liksom då extremt mycket bättre i första sadeln som passade mig och som inte öht kom ner på hans rygg, alltså tryckte honom rakt ner i ryggen rent ut sagt. Ändå föredrog han den (det är inte DJn alltså utan en tidigare) framför en sadel som passade honom men som jag inte hade balans i. Det var verkligen en aha-upplevelse! Sen är det "bara" att jaga vidare tills man hittar något som passar kombinationen häst o ryttare

Ok, så DJ är mer uppbyggd bak alltså.
Vissa hästar är för snälla, gillar ston med klös i som talar om vart skåpet ska stå, haha. Nej men jag ska prova vegan ett tag och se vad hästen tycker om den. Svårt att avgöra på ett par gr. Tack för ditt svar!

Ok, så DJ är mer uppbyggd bak alltså.
Vissa hästar är för snälla, gillar ston med klös i som talar om vart skåpet ska stå, haha. Nej men jag ska prova vegan ett tag och se vad hästen tycker om den. Svårt att avgöra på ett par gr. Tack för ditt svar!

Nja jag tror med att den släpper tidigare. Ska tydligen passa överbyggda vilket min inte är därav glappet :)

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 289
Senast: poetin
·
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
921
Senast: caballus
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 202
Senast: super
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden