Amatörtränarfrågor!

Mysaan

Trådstartare
Jag vet att det finns endel amatörtränare här så därför frågar jag. jag vill veta vad ni tror och vill därför inte bli hänvisad till någon sida där det står hur man gör för att bli amatörtränare.

Tror ni det är möjligt/rimligt att vara amatörtränare med drygt 10 mil till närmaste bana?
Hur löser man/ni träningen som ingen bana har hemma?
Är det svårt att gå utbildningen och sedan komma igång? Alltså om man som jag nu tex aldrig hållt på med travare som är i träning.
Har inte läst på ännu om vad som krävs för att bli tränare men man måste väl ha någon slags praktik hur lätt är dte att fixa det om man inte känner en enda tränare?
HUr är det att komma ny in? Får man hjälp och råd av de gamla rävarna eller är man bara rivaler?
Kan man som tränare välja att bara träna monte och går det ens så många löp så hästen får regelbundna löp?
Hur svårt är det sedan att avancera till proffs och då helst få in hästar om man bor i en avkrok som jag gör tex?

En fråga till hur mycket kostar utrustningen om man ska köpa allt från noll?

Tacksam för alla svar då sambon tycker att jag om jag ska hålla på med hästar åtminstone kunde göra något där hästarna försörjer sig själva.

Sv: Amatörtränarfrågor!

För det första kan du tala om för din sambo att en travhäst i regel INTE försörjer sig själv! En travare kostar oftast MER än en vanlig ridhäst. Det är endast en liten klick i travsporten som faktiskt får det att gå runt....

Jag hade en kompis som brukade köra på stubbåkrar, det kanske kan fungera? En travare måste ju inte tränas på rakbana eller oval, det viktigaste är ju egentligen att den har tillräckligt bra kondis, att den är smidig och fin och mår bra. Ganska vanligt att galoppträna travare, dressyr, tömköra, skogsturer m.m.

jag gick inte hela utbildningen när jag var amatör, då jag hade andra meriter som gjorde att jag endast behövde skriva själva provet, och under tiden hade jag travare, så jag var ju på sätt och vis redan igång, så det får nog nån annan svara på....

Travtränare söker nästan alltid hjälp! Ta reda på någon i närheten, ring och berätta som det är, du vill bli amatör, men vill ha lite mer kunskap först!

Jag tycker travsporten är väldigt trevlig, man hjälps åt och hejar på varandra och man kan ofta få hjälp med att köra banjobb och så av schyssta mindre kuskar, för symbol summa.

Jag tror det funkar att endast inrikta sig på monté, dock är montén inte så stor än i Sverige, inte så många lopp och inte så hög prissumma, men jag tror att montén kommer att utvecklas!!

För att bli proffs krävs vissa meriter, samt att man ska gå två kurser på Wången. För att få hästar i träning krävs det att du har en bra anläggning, samt att de hästar du har presterar bra, då spelar det egentligen ingen roll var du bor.

Min sambo jobbar heltid med detta, och det är svårt, MYCKET svårt. Han jobbar JÄMNT, från tidig morgon, till nästa tidiga morgon (i alla fall de dagar det är trav) och det är inte fett med pengar... Vi är i alla fall inga miljonärer!!!!

/Jettan - som försöker få ihop månads-budgeten....:crazy:

Nej att man inte skulle bli fet på det förstod jag. Nu har vi fördelen att stå uppstallade så pass så jag i princip bara betalar foder och veterinär och hovslagare osv.

Tyvärr tror jag inte det finns så många travtränare här i närheten men jag ska kolla upp det givetvis.

Tack för dina svar!

Jag vet att det finns endel amatörtränare här så därför frågar jag. jag vill veta vad ni tror och vill därför inte bli hänvisad till någon sida där det står hur man gör för att bli amatörtränare.

Tror ni det är möjligt/rimligt att vara amatörtränare med drygt 10 mil till närmaste bana?
Ja absolut. Vi är väldigt sällan in på banan utan kör det mesta hemma. Dock måste man givetvis in för att köra jobb ibland för att se om hästen är startklar, speciellt om man inte är erfaren.

Hur löser man/ni träningen som ingen bana har hemma?
Vi kör på grusvägar, skogsvägar, galopperar i skogen, rider dressyr och hoppning på ridbanan...

Är det svårt att gå utbildningen och sedan komma igång? Alltså om man som jag nu tex aldrig hållt på med travare som är i träning.
Ett visst mått av sunt förnuft och träningslära bör man nog veta. Man bör också ha i åttanke att hästarna tränas betydligt hårdare än ridhästar. T.ex tycker en normal fritidsryttare att de ridit sin häst hårt om de har ridit en mil på en timme. En travhäst som går motion går milen på en halvtimme (det var ett exempel) så det kan nog behöva hjälp i början...

Har inte läst på ännu om vad som krävs för att bli tränare men man måste väl ha någon slags praktik hur lätt är dte att fixa det om man inte känner en enda tränare?
Praktik behöver du inte för att gå b-tränarkursen. Däremot är det på de flesta kurser uppkörning och ett teoriprov på reglementet så lite insatt måste du vara... På vissa banor kan man få slippa uppkörningen mot att någon kan garantera att man kan köra häst. Personligen tycker jag att det är för lätt att bli B-tränare men har också hört att det ska bli hårdare.

HUr är det att komma ny in? Får man hjälp och råd av de gamla rävarna eller är man bara rivaler?
Min erfarenhet är att alla är trevliga mot nya, man får lätt hjälp. Så länge du 8inte vinner för mycket eller det går för bra för dig:cool:

Kan man som tränare välja att bara träna monte och går det ens så många löp så hästen får regelbundna löp?
De bästa hästarna kan säkert gå enbart monté men det är svårt tror jag att enbart satsa på det för de är ganska många som vill vara med i de loppen... Tycker hittills i år att det varit färre lopp än förra året samma tidpunkt.

Hur svårt är det sedan att avancera till proffs och då helst få in hästar om man bor i en avkrok som jag gör tex?
Det ska du nog inte ens fundera på än. Att få proffstränarlicens kräver oerhörda meriter. Vi har tyvärr inte friheten att få träna häst som vi vill i Sverige och som amatör ska man ha tagit fram många v75 hästar innan man ens blir påtänkt för att bli proffs. Man ska ha drömmar, visioner och mål, men börja träna först och se om det är roligt...

En fråga till hur mycket kostar utrustningen om man ska köpa allt från noll?
Tja, det beror ju på hur mycket grejer du behöver... Vagn (långtvagn för träning, sulky för lopp) och sele kan du nog få begagnat för 10.000 (eller leasa en ny sulky, det funkar också). Sedan är det ju skydd till hästen, gamacher och knäkappor får du räkna med 500kr/styck, tussar eller huva för öronen, spärrgrimma, huvudlag, bett... Det finns hur mycket utrustning som helst, det mesta är otroligt dyrt.

Tacksam för alla svar då sambon tycker att jag om jag ska hålla på med hästar åtminstone kunde göra något där hästarna försörjer sig själva.Ärligt talat... Även om du har dina hästar billigt så är det väldigt svårt att tjäna pengar i travlopp... Dels ska hästen ha poäng att komma med i lopp, annars får den tävla i lopp om 1200 kr i först pris, det täcker långt ifrån ens bensinen för de 20 mil du får åka till banan... Skulle den redan ha en massa poäng och kommer med i lopp gäller det att ha den så förberedd som det bara går, för det är så hård konkurrens så man kan inte bara ställa ut skorna och tro att man kommer att få pengar. Då blir det oftast inga... Man håller inte på med trav för att tjäna pengar, en travhäst är som Jettan skrev, betydligt mycket dyrare än en ridhäst, man behöver gå till veterinären betydligt oftare, de äter oftast betydligt mer och dyrare foder eftersom de tränas mycket hårdare, man behöver ta ut hovslagaren oftare och så vidare...
Var bor du någonstans? Det finns travtränare överallt i vårt land och det är många av oss som bor i Småland och kan hjälpa dig eller känner någon för det...

Och, jag hoppas jag inte skrämmer dig för mycket, trav är en underbar sport och välkommen in i den!

:eek: Nä du skrämde bara livet ur mig.

Angående att bli proffs så är det en dröm men då måste jag ha egen mark och egna stall gievtvis och till det krävs det pengar så det är nog en dröm som aldrig blir sann.

Nä men det tåls att tänkas på.

Jag funderar på det här med monte. Måste hästen ha kvalat i vagn för att få kvala monte?

Finns mååånga proffs som hyr in sig på gårdar. Den jag pm´ade om är en av dem... Ta kontakt med honom bums så kommer han säkert hjälpa dig... Som sagt, i din "avkrok" finns det många amatörer och även en hel del proffs inom ganska rimligt avstånd...

Jag ska verkligen ta kontakt med honom men bums kanske inte är så smart med tanke på klockan.:D

Har funderat på en grej under natten. Någon skrev att veterinärbesöken blev fler och dyrare med en travare i träning än en ridhäst. Varför är det så? Får travarna i träning fler skador eller gör man tättare koller bara för att eller varför?

Har funderat på en grej under natten. Någon skrev att veterinärbesöken blev fler och dyrare med en travare i träning än en ridhäst. Varför är det så? Får travarna i träning fler skador eller gör man tättare koller bara för att eller varför?

En travhäst får mycket mer förslitnings skador än en ridhäst. En ridhäst går kanske på toppen av sin förmåga någon gång om året en mycket kort stund en travare går mot toppen av sin förmåga och många gånger över den i lopp. Dessutom är många travare lite sköra i benen så man måste vara försiktig med dom och verkligen ta hand om benen så man inte behöver åka till veterinären så ofta;). Välkommen till travet :D

Man gör tätare kontroller också... Vi är hos veterinären med våra varannan månad för att bara kolla igenom dem. Oftast är det ingenting men ibland har de något som behöver behandlas upp. Jag vet en hel del som kollar upp sina hästar efter varje start också.

Om jag vore du skulle jag definitivt satsa på att söka upp nån tränare och jobba extra ett tag, travsporten är en djungel rent ut sagt och att kasta sig in med att bli amatör direkt kan nog vara svårt och jobbigt!

skaffa dig lite "kött på benen" så går det nog bra sen!:idea:

Jo det har jag tänkt att göra. Ska kolla med arbetsförmedlingen i morgon när jag ska dit om det är möjligt att jag kan få arbetspröva hos en travtränare för att se om det ens är något för mig.

Jag måste bara få säga att jag tycker ni har lite tråkig attityd. En har gett mig tips om tränare jag kan vända mig till för att lära mig mer vilket jag är oehört tacksam för. Resten av er har i princip bara tagit upp allt besvärligt och alla problem och jag får inte känslan av att ni tycker att det ens är lönt för mig att försöka. Inte för att det är dumt att nämna det som kan bli svårt eller klurigt för det är superbra men det verkar ändå inte som någon större stöötning i mina tankar. Har för mig att jag skrev någonstans i tråden att detta är en tanke som förmodligen inte kommer förverkligas i år. Detta gör ju att jag har minst 1 år på mig att ta reda på mer och hos en tränare lära mig mer. Men ändå tycker jag att stödet är klent.

Självklart ska du satsa på att bli amatörtränare :laugh: Det är jätteskoj.
Men man kan inte direkt räkna med att man ska tjäna pengar på det, som du nog har fått hört. Om du gör det för att du brinner för det så är det ju helt underbart när man väl får chansen att stå i vinnarcirkeln med sin egentränade pålle.
Och som någon/några andra skrev - prova vara i travstall en del så du ser hur andra gör och så du lär dig en massa nyttigt om det innan du "blir egen".

Go for it. :banana:

Absolut jag ska kontakta travtränare här i området för att få testa och se och lära först givetvis.

Du behöver inte ens prova att vara hos en travtränare.
Har du eller har haft häst och full kunskap om hur en sådan ska skötas så kan du!
Resten lär du dig efter vägen.
Ett hett tips; köp boken CHAMPION , i den står allt du behöver veta och lite till. Den är jätteintressant och du kommer lära dig massor. Och har du lite tid på dig så hinner du läsa den många gånger om innan du skrider till verket med dina planer.

Jag kommer från ridsidan. Jag har ridit sedan jag föddes i princip och haft egen häst i 18 år.
Jag har några kompisar som tränade häst för si så där 7 år sedan. Då blev jag sugen. Utan att veta NÅGONTING om trav - tog jag ett lån på banken på 27 000 kronor. För det fick jag en 3 -årig häst + all utrustning jag behövde. ( nu har jag ju fler hästar så alla saker som inte är just travgrejjer - det hade jag ju redan) Utom sulky då, men den kom jag iaf inte att behöva med den hästen. :D

Jag visste inte ens hur man satte på ett travsele innan jag köpte grejerna. Men vet du! Chansar man inget så lär man sig inget heller. :idea:

Jag tror ingen menar att vara negativ, jag tycker du har fått sakliga fakta framlagt i tråden och man bör ju också veta att det kostar mer än det smakar att ha en travhäst. Jag tycker ändå du verkar ha fått mycket peppning och var inte rädd för att fråga saker här! Det finns inga dumma frågor! :)

Senast ändrad:

Du behöver inte ens prova att vara hos en travtränare.

Det skadar inte heller ;) man lär sig alltid nyttiga saker om att ha travare av travtränare men komihåg att lyssna på tränaren efter vilka framgångar de har inte efter hur trevliga de är.

Ett hett tips; köp boken CHAMPION , i den står allt du behöver veta och lite till. Den är jätteintressant och du kommer lära dig massor.

Amen till det den boken har jag nött ut 2 exemplar av perm till perm otaliga gånger! Man lär sig mycket om hur man gjorde förr och behöver bara ta till sig lite av det nya som kommit och bilda sig en egen uppfattning.

Jag tror ingen menar att vara negativ, jag tycker du har fått sakliga fakta framlagt i tråden och man bör ju också veta att det kostar mer än det smakar att ha en travhäst. Jag tycker ändå du verkar ha fått mycket peppning och var inte rädd för att fråga saker här! Det finns inga dumma frågor!

Precis och det finns faktiskt en dum fråga och det är:

Varför frågade jag inte:confused::confused::confused:.

;):rofl:;):rofl:

Det skadar inte heller ;) man lär sig alltid nyttiga saker om att ha travare av travtränare men komihåg att lyssna på tränaren efter vilka framgångar de har inte efter hur trevliga de är.

Nej, så klart skadar det inte. Men det är ju dumt om TS tror att man MÅSTE vara hos en travtränare. Hon nämnde något om det i samband med licens-frågan.
Jag har aldrig jobbat hos en tränare och visst hade jag säkert lärt mig fortare om jag varit det, men jag har lärt mig den hårda vägen. Mesta dels genom att ta mig an konvalecenter. Min första häst var en nordis som krävde masssor med balanseringsexperiment för att hitta "rätt" och OJ vad jag lärde mig. De andra, som haft skador när de kommit till mig har också lärt mig massssor. Saker jag säkerligen aldrig lärt mig hos en tränare. Men självklart är det guld om man har möjlighet att praktisera, men jag vill inte att TS ska tro att man måste knöla för att få tag i nån tränare om hon inte känner någon. Har man grundkunskaperna i hästhållning och haft häst så lär man sig "travbiten" ganska fort. Men som med allt annat - man lär sig nåt nytt varje dag.:angel:

Amen till det den boken har jag nött ut 2 exemplar av perm till perm otaliga gånger! Man lär sig mycket om hur man gjorde förr och behöver bara ta till sig lite av det nya som kommit och bilda sig en egen uppfattning.

Sorry, menade såklart NYA champion. Där handlar det inte om hur man gjorde förr utan det är kunskaper man gott kan applicera i dagens travsport. Men bilda sig en egen uppfattning bör man ju så klart göra. Det bör man ju göra om allt man hör och läser oavsett det kommer från en bok eller en proffstränare. :grin:;)

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·
Hästhantering Köpte en valack i januari i år. Stor häst på alla håll (175 i mkh), 11 år, välutbildad i dressyr. Dock extremt dominant och otroligt...
Svar
17
· Visningar
3 729
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 310
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka