Amatörtränarfrågor!

Sv: Amatörtränarfrågor!

Jag tycker inte du behöver "lära dig allt" innan du tar tränarlicensen och kör igång. :idea:

Min kompis tog tränarlicensen och leasade en halvgalen (envis med mycket egenheter) sen treåring som faktiskt kom till start som fyraåring. Hon valde att inte köra banjobben själv pga att den hästen var lite lätt i rumpan utan lejde bort till folk 8bland annat mig)

Du behöver inte ha ett proffs som rådgivare men det är bra om du har någon rutinerad du kan ventilera med IRL.

Jag har heller inte varit i närheten av ett proffs-stall sen jag var 10 och det funkar ju ändå. :idea: Åtminstone tycker JAG att det funkar med tanke på vad som hänt på vägen, de flesta av dem jag fått till start har faktiskt vunnit och det räknar jag som en bedrift.

Men visst är det dyrare med en travhäst än en hobbyhäst, som många sagt kollar man regelbundet hos veterinär, ET, massör eller vad det nu kan vara.

Man brukar sko en travhäst oftare också då farterna sliter hårt på sömmarna, det ger sig självt liksom.

Jag måste bara få säga att jag tycker ni har lite tråkig attityd. En har gett mig tips om tränare jag kan vända mig till för att lära mig mer vilket jag är oehört tacksam för. Resten av er har i princip bara tagit upp allt besvärligt och alla problem och jag får inte känslan av att ni tycker att det ens är lönt för mig att försöka. Inte för att det är dumt att nämna det som kan bli svårt eller klurigt för det är superbra men det verkar ändå inte som någon större stöötning i mina tankar. Har för mig att jag skrev någonstans i tråden att detta är en tanke som förmodligen inte kommer förverkligas i år. Detta gör ju att jag har minst 1 år på mig att ta reda på mer och hos en tränare lära mig mer. Men ändå tycker jag att stödet är klent.

Jag menade inte att ha en tråkig attityd...:confused:
Jag tycker definitivt du ska prova! Inte en enda som jag känner som har gått från rid till trav har ångrat sig, och precis så är det för mig också!!! :laugh:

Jag tänkte helt enkelt tipsa om hur du kunde göra det lite enkelt för dig själv, och det är ju att jobba lite hos en travtränare och se hur det hela går till liksom, visst kan man lära sig genom att bara "hoppa på" också, jag tänkte mest att man då kanske missar en del som kan vara bra att veta...
sen behöver du ju inte jobba heltid, ja inte ens ett år, huvudsaken är liksom att du får in en fot i sporten så du kan få hjälp och stöd, för det är väldigt stor skillnad på trav och ridsport. Jag har lärt mig såååå himla mycket de här sju åren som jag har hållt på med trav, och jag kan inte ens hälften!

Sen är det ju viktigt att du får rätt kontakter, så jag hoppas hon som pm:ade dig har koll på tränarna så hon inte skickar dig till nåt miffo.... :crazy:

själv har jag dålig koll, jag bryr mig mest om mina hästar:p man får lyssna till det som låter bra och kasta det andra...

och så naturligtvis testa sporten! De flesta tränare kör med metoden, "här, en sele, sela nu!" och så får man liksom reda ut det och ärligt är det nog bästa sättet att lära sig!!!

Eftersom det var jag som pm´ade om en tränare som är relativt stor som bor 1,5 mil ifrån henne så kan jag ärligt talat säga att jag har inte en aning hur han tränar sina hästar, har aldrig varit där men han är i ropet och selar ut en hel del vinnare nu och är dessutom väldigt trevlig...

Alla gör på olika sätt, inget ställe där jag har jobbat på tränar sina hästar på samma sätt. Tror det viktigaste är att man tar kontakt med någon som VILL lära ut och som VILL hjälpa en när man kör fast.

Så Mysaan, jag tror inte det beror så mycket på vem du tar hjälp av... Som Zandrah skrev så kan man börja utan att ha kontakter men det underlättar givetvis att ha det, om inte annat för att lära sig att köra häst och utrustning och den delen... Kan du sedan hjälpa till/lära dig hos någon som har en träningsanläggning så är det ju extra bra, det innebär ju att du kanske kan dra nytta av att köra din egen häst där också.

*kl*

Tack för alla svar! Nej jag förstår att ni nog inte menade att vara så tråkiga. Hade en dålig dag i går och jag ber om ursäkt för det inlägget.

Efter i dag har situationen ändrats lite och jag funderar på om ni tror att det finns möjlighet att hos någon tränare få jobba halvtid/deltid? Alltså är travtränare intresserad av att anställa så?
Gärna en travtränare som verkligen behöver hjälpen men kanske inte riktigt har råd att anställa.

För att förklarar vad ajg svammlar om. Jag har i dag fått besked från Af att jag kan få Nystartsbidrag eftersom jag varit borta så länge från arbetsmarknaden. I mitt fall handlar det om så pass mycket bidrag så min chef skulle bara behöva betala 35-40% av alla kostander för mig.

Men då är ju frågan vågar en travtränare satsa på en som inte är helt fräsch i kroppen? Vill/kan en travtränare ha nytta av en som bara jobbar halvtid?

Ja det finns nog många som kan tänka sig att anställa deltid, speciellt om det är billigt för dem, det är många små proffs som går på knän med jobb men har inte riktigt råd att anställa någon heltid. Men det är nog stor risk att du kommer att jobba heltid men bara få betalt för halvtid om du inte är duktig på att säga nej och sätta gränser för dig själv.

Ofta är det morgon/fm som det är mest jobb, hästar ska ut, det ska mockas och det ska köras, de flesta jag känner till brukar försöka få så många jobb som möjligt körda på fm.

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·
Hästhantering Köpte en valack i januari i år. Stor häst på alla håll (175 i mkh), 11 år, välutbildad i dressyr. Dock extremt dominant och otroligt...
Svar
17
· Visningar
3 729
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 310
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegansk efterrätt?
  • Sytråden del 4
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat