• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Whiskey
  • Startdatum Startdatum
W

Whiskey

Hur blir man amatörtränare? Eller heter det B-tränare? Jag skulle vilja ha en travhäst i egen träning och starta den lite då och då.
Vad jag har förstått så måste man då vara licensierad tränare för att få starta hästen. (köra/rida i lopp hade jag inte tänkt att göra)
Hur går man tillväga för att få denna licens??
Jag har sökt på travsport, jägers o buke. Men inte blir jag ett dugg klokare för det!:confused:

Sv: amatör

Varje enskild bana brukar anordna en amatörtränarkurs per år. Det finns också en snabbkurs i trakterna runt Åmål (eller var det Årjäng?). Ring till Jägersro och hör när de ska anordna nästa kurs. Oftast brukar banorna annonsera i sina program när det börjar närma sig kursstart. Brukar kosta strax under tusenlappen.

Amatörtränare = B-tränare. :)

Lycka till! :)

kl*

Håller sig den licensen "för alltid" då eller måste man uppdatera den?
Måste man ha tidigare erfarnehet innan man tar den? Skriver man typ ett prov eller får man "köra upp" nån häst? Måste man då ha sin egen? :smirk:

På Jägersro är kursen skrämmande enkel. I princip så kan min hästrädda mormor ta licens.
3 dagars kurs, 1-2 timmar om dagen.
Dag 1: gå igenom provsvaren
Dag 2: gå igenom provsvaren
Dag 3: Sela en häst, skriva provet och köra tre varv på stora banana medan kursledaren fikar och babblar med sina polare......
Klart.

Jag har bara kört "vanligt" förrut. Alltså inte med sulky eller speedcart, och därför inte heller i så fasligt högt tempo. Är väldigt dålig på remselar, men jag förstår vars allt ska sitta efter lite knep o knåp, lindar bara på litegrann: angel:

Har erfarenhet av travare (haft en som kommit från banan på foder), men ingen erfarenhet av trav förrutom det jag har kollat på tv i princip.

Skulle jag klara det tror du?

Licensen håller sig så länge du är aktiv, dvs har hästar i träning. Är du utan några år kan du få lov att ta om den.
Jag tog den på Romme och då fick man gå igenom diverse olika saker som är specifikt för travet och vara inne hos en proffstränare och gå igenom utrustning mm.
Det svåraste på provet tyckte jag var de rent onödiga frågorna om kvaltider, det är väl förbaske mig inget man behöver ha i huvudet???
Tycker att kurserna fokuserar för lite på hästkunskap och skötsel och för mycket på kunskap om tävlingar.
I princip behöver du inte kunna ett smack om hästar bara du har koll på regler runt tävling....

Beställ hem TR från stc och läs på.
Sen är det ju inget krav att du måste ha en remsele när du ska sela.
Man selar på och ska visa att man kan köra på banan, det måste inte vara i tävlingstempo.
men i och med att du har en B-tränar licens så får du ju köra på banan i träning och värma din häst för lopp, och då kan det ju vara bra att veta hur du ska bete dig om den dagen kommer.
Känner du dig osäker så kan det ju vara bra att åka in med någon snäll häst och prov köra på banan före provet.
(Man måste inte köra i sulky)

Du har din licens så länge du förnyar den (betalar för den)

Med någolunda häst vana och en snäll häst klarar man det praktiska provet ganska enkelt...

*lånar knapp*

En stilla undran....hur ska man göra om man haft b-licensen förr,men inte har ansökt något pga ingen häst i "startbar" ålder för tillfället...måste man genomgå kursen igen eller hur var det nu igen? Jag vet att jag borde kontakta STC, men tänkte bara kolla om man kan få lite snabbare svar på min fråga härinne :idea:
Tror nog att man måste gå om kursen för att kunna få ansöka b-licensen........:crazy:

Kan vara så att du bara behöva skriva upp för licensen, beror säkert på villken bana man tillhör.

Beror mog på hur länge du varit utan licens.... jag fick lov att gå om kursen men då hade jag också varit utan licens i nästan tio år:crazy:

:eek: ...jag har vart utan min licens.....få se här nu....2003 måste det vara.....ska höra med hemmabanan... men jag är nog säker på att jag får gå OM kursen:crazy:

Jo, det stämmer!... nu kollade jag efter papperen och det stod att jag avbröt min licens 2002 (juni). Då är det väl inte försent, eller ÄR det? Får väl höra med dom på hemmabanan eller STC....
:crazy:

Avbröt min licens fr.o.m. 10/6-02 stod det.....då betyder det väl att jag har chansen att ansöka det nu isåfall? Har ingen häst i startbar ålder, men däremot ett dräktigt sto som ska föla nästa sommar.....Vad tror du själv, Nilema? Jag minns när jag skulle börja gå den kursen, och då hade jag ingen häst i startbar ålder bara en gammeltant och kort därpå skaffade jag en yngre travhäst (det är detta dräktiga sto) och jag fick gå kursen trots detta o det gick bra. Hade örebro som hemmabana just då.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 621
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V