Alternativt temp-ställe?

M

minschamamman

Min häst tycker inte alls om att bli tempad. Hon kniper, skuttar runt, sparkar och slår, och man står ju lite utsatt där bak...

Ändå måste man ju ta tempen ibland. Just nu har pållan fått sår i kronranden på ena frambenet som gör att hela benet är svullet. Alltså tempade jag henne både i går kväll och i morse - med livet som insats:eek: - 37,5 grader: precis som det skall vara. Skönt!

Jag har funderat på om det inte går att ta tempen någon annanstans än i ändtarmen. På barn kan man ju ta lite varstans - örat, munnen, etc. Jag frågade min veterinär idag när jag ringde för att fråga om råd med benet, men hon trodde inte att det gick.

Jag provade ikväll att ta i "armhålan", alltså på insidan av armbågen, där frambenet fäster i bålen. Där är ju alltid så varmt och skönt och massor av extra hud att bädda in termometern i, tänkte jag. Jag provade några gånger: 36,2: 36,6: 36:4... Och hästen stod lugnt och fint och halvsov och trodde nog att hon blev masserad:love: Alltså borde jag kunna ta tempen där, lägga på ca 1 grad och därmed få en hyfsad uppfattning om hon har feber eller ej, eller? Det blir ju inte jätteexakt såklart, men man vill ju bara veta om tempen är "normal" eller om hästen har feber - tiondelarna är ju inte så intressanta, eller? Någon annan som har provat? Är jag helt ute och cyklar?

Sv: Alternativt temp-ställe?

Jag skulle inte lita på "armhålan" på hästar faktiskt.
Har fått stå ut med ett antal skuttburkar i travstall där alla SKA tempas på träningsdagar, en del stall tempar varje dag. En del hästar är värre än andra, men det gäller ju att vara lugn och konsekvent. Tempa henne varje dag så lär hon sig. Lyft på svansen rätt upp och få henne att slappna av vid detta, stoppa in tempen först när hon står avslappnad. Och sparkar är ju absolut aldrig tillåtet från hästens sida.
Det går ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 587
Senast: Train
·
Hästvård Kom hem från jobbet iförrgår och hittar liza i hagen stående alldels håglös. Vill inte röra på sig men stapplar fram om man ber henne...
Svar
18
· Visningar
1 862
Senast: ridtravare
·
Hästvård Nu är det något igen... Min häst (f. 2000, ganska sparsamt tagen) har varit halt lääänge. Hon kändes lite ofräsch i juni, kollades av...
Svar
3
· Visningar
1 463
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka