Alternativt strömedel till fölning!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare via
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 576

via

Trådstartare
Efter den regniga hösten är det ju mer eller mindre omöjligt att få tag på halm. Jag har några rundbalar, som jag har sparat från förra vintern, men jag är rädd att de kanske inte är så fräscha när jag öppnar dem.
Finns det någon som har positiva erfarenheter av att använda något annat strömedel vid fölning? I dagsläget använder vi oss av dammfritt spån, är det något som kan funka, eller kanske papperströ är det bästa?

Sv: Alternativt strömedel till fölning!

HAr inte testat varken spån eller pappersströ..

Men om jag inte hade annat alternativ så tror jag nog att jag skulle välja papper..

Vi har dammsuget kutterspån i boxarna vintertid, under halmen..men visst finns det damm i det ändå..trots dammsugningen.

AM

Ja, jag är nog mest inne på papper ändå. Jag antar att det är det som används vid fölning på klinik?

dum fråga men har du kollat runt nu? i höstas hade vi problem å få tag i halm, köpte in av 3 olika bönder, men nu när ena tjejen ringde en av dem så hade han ett lass han kunde släppa, antar att de inte ville sälja för mycket innan de själva visste hur mycket de behövde. om du har tur så är det kanske någon som har "över"..

Hade oxså jättesvårt att få tag i halm, men hittade en fårbonde som hade mycket , det var stora fyrkantiga balar en fick plats på min släpvagn, kanonhalm, så om man inte bara letar bland hästfolk kan man få tag i halm

Jag skulle välja spån. Absolut inte torv bara. Men kolla runt lite eller annonsera så skall du nog få tag på det.

Du skulle inte kunna fylla boxen med hö, över ett tjockt lager spån? Eller äter hästen upp allt då kanske?

Jag skulle inte välja spån eftersom det har en förmåga att fastna över allt. Har du kollat balarna från förra året? Halm håller mkt bättre än hö, jag använder halm som är tre år gammalt och hur fin dom helst. Halm suger inte upp fukt från luften som hö och håller därför bättre

Vi har låtit våra ston föla på hö ett år. Gick utmärkt! Spån under, precis som vanligt.

Gira :banana:

Det stämmer inte alls att spån fastnar överallt. Vi hade spån i våras för första gången efter att alltid haft halm tidigare fölningar men nu hade vi ingen valmöjlighet. Jag måste säga att jag var lite skeptisk men blev glatt överaskad, dels höll det sig faktiskt fräschare och torrare en halm brukar göra och inget fastnade på fölet. Jag kommer inte att tveka att använda kutterspån vid nästa fölning.

Kolla som sagt fjolårshalmen, både i nya och gamla stallet använder vi småbalshalm som är 2 och 3 år gammal, och den är inget fel på. I en storbal kan ju ytterskiktet se lite tråkigt ut men är ofta fint inuti!

Min gamla skothast fick alla sina fol i papper, gick jattebra.

Mina tre senaste föl har alla fötts i spånad box.
Har fungerat jättebra och spånet fastnar inte alls mycket. Dessutom har det varit mycket fräschare med spån eftersom jag kunnat mocka ordentligt rent. Det syns ju var det är skitigt i en spånad box.
Har haft både kutterspån och vanligt sågspån.
Tänker absolut fortsätta med spån. :)

Nyfödd bebis i spånet
83555e10.jpg

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 120
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 913
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 623
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka