Alternativa barfota metoder.

coari

Trådstartare
Har just läst igenom Djurskyddsmyndighetens rapport 2006:03 Dnr: 2006-1537 Ab 39 som går att läsa i sin helhet i denna bifogade PDF fil

http://www.svf.se/upload/rapport_om_barfotahästar_från_dsm.pdf

Källa: Sveriges Veterinärförbund.

Då detta avser hästvård i allra högsta grad så undrar jag.

1. Anser du att denna undersökning är grundlagt genomförd ?

2. Är observationerna sakligt grundade med källhänvisning ?

3. Hur tolkar man dom Internationella reaktionerna ?

4. Finns det vetenskaplig grund för AANCHP:s alternativa verkningsmetod ?

5. Finns det vetenskaplig grund eller är det en alternativmetod som NHF (( Nordiska Hovvårds förbundet) stödjer sig på?

6. Finns det faktabelägg för dom fall som i rapporten redovisas eller är det ren smutskastning??

7. Har Djurskyddsmyndigheten kommit fram till rätt slutsats när man skriver att man anser att det inte finns vetenskaplig grund för metoderna?

8. Stödjer du Djurskyddsmyndighetens sammanfattning och förslag till åtgärder utifrån att tagit del av denna rapport???

Personligen anser jag att det är ett steg i rätt riktning för våra hästars välbefinnande,, många tänkvärda ord finns att ta del av även för den nyblivna hästägaren som så som många andra vill se sin individ ha ett friskt sunt naturligt levene som håller sig inom både Svenska lagstiftning och även för dagen Internationell lagstiftning där utföraren som i flertalet fall går att läsa i rapporten, gör sig skyldig till djurplågeri.

Vi är några som under lång tid kämpat för den enskilda individens välbefinnande och tagit strid mot dom alternativa barfota metoderna med svar som att vi kommer med förtal,lögner osv. Rapporten talar sitt tydliga språk i både fall och anmälningar som vi tidigare blivit beskylda för att när vi delgivit dom, ansetts som lögnare..

Ljuger dagens veterinärkår, är traditionell hovvård så bristfällig att det är därför dessa alternativa barfotametoders marknadsföring under en kort tid fick "grepp" och ett fåtal tjänade grova pengar medans det för många hästägare blev en dyr läxa.

Frågorna haglar och jag söker svaren..

Är du rätt person att ge mig ditt svar??

Sv: Alternativa barfota metoder.

Är detta verkligen en rapport från en myndighet?

Jag är helt enig med slutsatsen att metoden inte vilar på vetenskaplig grund. Det är jag för att jag har en viss kunskap om hovar, inte pga av vad som står i rapporten. Den är ytlig och dålig.

Om man ska hävda att något inte vilar på vetenskaplig grund måste man redovisa vad som är en vetenskaplig grund. HH

Hej!

Kan nog inte svara på alla dina frågor men kan hjälpa dig med de som kretsar kring forskning och vetenskap. Jag har själv skrivit forskningsartiklar utifrån mina universitetsstudier. För att en artikel/ rapport/ uppsats ska få kallas vetenskaplig finns det vissa krav på utförandet.

1. Allt material som samlas in till rapporten ska vara vetenskapligt.
2. För att betraktas som vetenskapligt krävs att det fínns ett tillvägagångssätt, dvs en forskningsmetod som finns beskriven.
3. Vem som helst ska kunna återupprepa samma tillvägagångssätt och kunna komma till ett liknande resultat.
4. Det ska finnas ett avsnitt med redovisning av tidigare forskning på området presenterat.
5. Tydliga källhänvisningar.

Tror nog inte att hjälpte dig mycket?

För att en artikel/ rapport/ uppsats ska få kallas vetenskaplig finns det vissa krav på utförandet.

??? Jag förstår nog inte riktigt det här?

Jag måste nog säga att barfotanissarna håller sig ovanligt tysta i det här inlägget?

Jag måste nog säga att barfotanissarna håller sig ovanligt tysta i det här inlägget?

Vad vill du att jag ska kommentera? Min häst är verkad enligt ANHCP, och jag håller i stort med om det som står i rapporten. För mig finns det inte mycket att kommentera i rapporten då den är välldigt ytlig och skriver självklara saker.

Vad vill du att jag ska kommentera? .

Vad jag vill kommentera? Jo, att så fort de får det minsta lilla SERIÖSA mothugg/bevis så tiger de. Precis som det inägg i en annan tråd där en barfotanisse/nissa påstod att hovbensrotation var omöjligt, för det hade O.L lärt henom. Sen lade jag in en bild på en väldigt roterad dito varpå vederbörande knep käft...
Vill man bli tagen seriöst bör man kanske svara på kritik!

Strasser- och barfotanissarna kan inte svara när de konfronteras med mer seriös kritik. De lever på att det ska vara "naturligt". Flum, helt enkelt. Inte vetenskapligt eller beprövat.

Har själv fått höra att det är så synd om hästar som verkas och skos s.k traditionellt för de saknar känsel under knät. För Strassernissarna har "bevisat" med värmekamera att skodda hästar saknar känsel under knät... De har "gröna" ben.

Ömma Strasserhästar är röda i benen och därför funkar deras blodcirkulation och därför har de känsel!

:cool::eek:

Så vetenskapligt är läran inom Svenska hovvårdsförbundet, eller vad det heter.

Norrland

Hej!

Kan nog inte svara på alla dina frågor men kan hjälpa dig med de som kretsar kring forskning och vetenskap. Jag har själv skrivit forskningsartiklar utifrån mina universitetsstudier. För att en artikel/ rapport/ uppsats ska få kallas vetenskaplig finns det vissa krav på utförandet.

2. För att betraktas som vetenskapligt krävs att det fínns ett tillvägagångssätt, dvs en forskningsmetod som finns beskriven.
3. Vem som helst ska kunna återupprepa samma tillvägagångssätt och kunna komma till ett liknande resultat.
4. Det ska finnas ett avsnitt med redovisning av tidigare forskning på området presenterat.
5. Tydliga källhänvisningar.

Tror nog inte att hjälpte dig mycket?

Tack för ditt svar men anser du inte att rapporten stödjer i dina fem svarspunkter att den är vetenskapligt utförd och uppfyller kraven???

Punkt 1 hänvisar till allt material och vetenskapligt utförande utfört från både Dr. Strasser och AANCHP (SANCHP) egna redovisade vetenskapliga studier med resultat.

Punkt 2. Läs ovan.

Punkt 3. Här har för dagen majoriteten av deras "kundkrets" kommit till ett liknande resultat.

Punkt 4. Det finns massor av redovisade resultat, falllbeskrivningar och utförande som strider mot Svensk Djurskyddslag, även ett antal anmälda fall till berörd komuns djurskydds inspektörer.

Punkt 5. Tydligare källhänvisning än vad som inkommit till Svensk domstol med deras utslag är väl tydlig nog.

Du får gärna utveckla exakt vad det är du menar. Jag vet mkt väl hur du resonerar "teoretiskt"

Punkt 4. Det finns massor av redovisade resultat, falllbeskrivningar och utförande som strider mot Svensk Djurskyddslag, även ett antal anmälda fall till berörd komuns djurskydds inspektörer.

Har igentligen inget att komma med men läst ett flertal gånger det dokument du lagt ut i trådstarten.

Fattar inte...hur kan man bara hålla på att skära fötter så att man måste vara en bunt med folk för att hålla kraken upprätt??

Och igentligen förstår jag heller inte detta med hovbölder.
Missuppfattade jag eller ska dom läka ut utan åtgärd?
Hur gör man då med hoven om bölden sitter lite illa till och går inåt?
Någon form av undersökning måste väl göras?

Det fanns flera exempel i dokumentet och mådde bara illa över alltihop.

Går man till motpartens hemsidor så finns det oftas skräckbilder på skodda och overkade fötter kontra deras metod..

Själv hör jag till det gamla "gemet" som vårdar häst efter behov.
Och då innebär det att skor sätts på hästar som är ömfotade t.ex.

Någonstans stod det även att föl föds likadana och att miljö m.m. utsätter dom för framtida "hovproblem"

Som uppfödare kan man väl säga att det varje år kommer nån unge som behöver mer radikal korrigering med då bl.a hjälpsko, plast-tå eller dylikt.

Så likadana...nä. I så fall skulle det vara enkelt.

AM (bara funderingar)

Och igentligen förstår jag heller inte detta med hovbölder.
Missuppfattade jag eller ska dom läka ut utan åtgärd?
Hur gör man då med hoven om bölden sitter lite illa till och går inåt?
Någon form av undersökning måste väl göras?

Jag tycker mig minnas ett inlägg av en "barfotafantast" i en tråd för inte så väldigt länge sedan, där det sas rent ut att hovbölder ska läka ut av sig själva. Arma hästar!:crazy:

Rapporten i sig var väll inget att hänga i julgranen precis. En sammanställning av några olika metoder och några skräckexempel där det gått snett och en slutkläm där myndigheten inte rekommenderar att man utsätter sin häst för smärta - typ. Men det är ju bra att de försöker i alla fall.

För att svara på din sista fråga så tror jag denna barfota- boom har att göra med bristen på hovslagare, bra som dåliga. Här finns plötsligt en möjlighet att kunna sköta hovarna själv (med varierade resultat, javisst).

För vad gör man när hovslagaren går under jorden, åker på jorden runt resa, blir sjukskriven eller lägger ner verksamheten och man möts av " Tyvärr- jag är fullbokad till den 20 november 2020 - ska vi ta en tid då?" när man förtvivlat ringer runt efter ersättare...å där står hästen och man kan inte göra ett skit. Klart minsta lilla guidning till att sköta det själv känns helt underbart då.

Jag tycker mig minnas ett inlägg av en "barfotafantast" i en tråd för inte så väldigt länge sedan, där det sas rent ut att hovbölder ska läka ut av sig själva. Arma hästar!:crazy:

Och en som sa att bockhov enbart berodde på taskig hovvård och påstod att att med korrekt hovvård blir den återställd. Att senkontraktur (orsak till bockhov) inte existerar. Fick inget svar när jag bad personen beskriva hur man verkar bort medfödd senkontraktur på elefant, då det inte bara förekommer på hästar.

en barfotanisse/nissa påstod att hovbensrotation var omöjligt, för det hade O.L lärt henom.

Jag har faktiskt själv varit på en av O.L:s föreläsningar då jag skrev ett skolarbete och "jämförde" synen på fångrelaterade hovsjukdomar hos traditionella hovslagare (där hade jag fämst kontakt med O.W på SLU) samt AANHCP.

Det är mycket ritkigt att O.L verkligen präntar in att hovbensrotation inte kan ske. Han håller helt med om att förhållandet mellan hovben och hovvägg ändras, men vägrar kalla det för hovbensrotation eftersom det inte är hovbenet som roterar, snarare att hovväggen släpper från hovbenet (pga skadade lamellager) och det är därför den felaktiga vinklingen uppkommer.
Så, egentligen förespråkar han ju inte något nytt, även om han kanske får det att låta så :grin:.

Däremot är jag rätt säker på att många av "hans folk" missförstår saken och bara lever efter att hovbensrotation inte kan ske. Och om folk lever i den tron så är det riktigt skrämmande.
Förstår inte vad som är så upprörande med vad man kallar fenomenet, det ger ju samma skada oavsett vilket namn man sätter på det!

TS: Ska läsa rapporten vid tillfälle

Benämningen är rimlig eftersom man mäter förändringen i antal grader.

BTW. så ser jag numera inga hårt nedverkade hästar o de flesta har fått skor igen:bow::banana:

Jo, jag motsäger inte benämningen. Återberättar bara vad han sa i sin föreläsning. Och när jag gjorde detta arbete så ingick det att läsa en hel del vetenskapliga artiklar och i flera utländska artiklar så hade man faktiskt valt att kalla det "capsular rotation" istället.

Japp, verkar vara på väg åt rätt håll :) Men någon har väl åkt från landet va? :angel:

För att svara på din sista fråga så tror jag denna barfota- boom har att göra med bristen på hovslagare, bra som dåliga. Här finns plötsligt en möjlighet att kunna sköta hovarna själv (med varierade resultat, javisst).

Jag har tänkt länge på detta och sett både det ena å andra. Främst hört hur många av dagens "moderna" hästägare resonerar.

Min slutsats är att det är dessa "moderna" hästägare som brister i sin kunskap om hästens hovvård och det får hela Svenska Hovslagarkåren, dagens Veterinär kår ta på sig skulden för att det uppkommit eftersom det brustigt i föreläsningar,träffar och kurser i fysioligisk hovvård.

Naturligtvis så skulle förr eller senare några komma på denna affärside och därtill lägga lägga in ett så trevligt namn som "Naturligt" "sunt hästliv" mm för det klingar väldigt bra i dagens miljödebatter. Målgruppen va heller inte svår att finna för den som inte har kunskapen utan söker kunskap kan med rätt marknadsföring t.o.m. få en tro om att månen inte är rund utan platt för dagen.

Hade Svenska Hovslagareförening lagt en större vikt långt tidigare att ge dagens hästägare denna information genom kurser,faktabaser med text och bilder på sin hemsida (som verknar för dagen ha somnat in fullständigt) så hade denna marknadsföring aldrig fått fotfäste för jag har aldrig hört talas om en hästägare som har god grundkunskap om hästens hovar och gått på dessa sektliknande rörelser.

Verkligheten kommer alltid sanningen ikapp, frågan är. Va det smart eller rent ut sagt att bidra med många onödiga djurskyddsfall och långvarigt lidande för många individer att SHF valde att ligga lågt och avakta till den dagen dessa rörelser avslöjade sig själva ???

Jag vet inte, jag har inte svaret på frågan det ända jag reagerar på och ännu ältar är. Hur många hästar har drabbats av ett långvarigt lidande helt i onödan utifrån den okunskap som ligger till grund för det inträffade. Jag menar då både okunskap från okunniga hästägare men främst den okunskap som dessa utövare innehar.

Tro kan försätta berg och ingen hästägare som gått på denna tro kommer heller inte under minst ett års lidande av sin individ erkänna att man blivit mkt skickligt "manipulerad" med lögner. Drabbats av enorma privata ekonomiska kostnader i form av kursavgifter, dagliga besök från en verkare,kostnader för verktyg,boots, omläggning av befintlig mark,mm mm.

Personligen lägger jag mig inte i detta i verkligheten utan dokumenterar allt, beroende på hästens lidande i dag eller om en månad anmäler hästägaren till berörd kommuns djurskyddsinspektör och överlåter utredningen till dom för en opartisk bedömning. Jag kommer alltid göra dessa anmälningar, oberoende av om det är en sk hovslagare som åsamkat detta eller om det är en alternativ "trädkramare". Det som förvånar mig är att under sista året så har antal anmälda djurskyddsfall ökat lavinartat! Vad beror det på???

Visst är det i vissa län brist på hovslagre och visst behöver även hovslagaren semester eller som andra människor kan bli sjuk, många ggr även på en minut skadad i samband med sitt yrkesutövande som kan leda till flera månaders sjukskrivning. Här är det bra om man inom kåren har ett samarbete och försöker hjälpa varandra. Här i norra Stockholm har vi ett mkt väl fungerande nätverk och ställer upp för varandra. Problemet som jag ser det är att i dom län där hästägarna anser att en utbildad yrkesman ska utföra sitt yrke för 50% av det priset som hästägare i andra län anser som skäligt, så leder det oxå till att dessa län får en mkt mindre aktiv yrkesgrupp i dom länen.

Hur många löntagare är villiga att flytta till ett annat län och sänka sin månadslön med 50% ????? Inte jag i alla fall för samma utfört arbete.

Så med den slutklämmen menar jag att jag tror det skulle finnas mkt mer hovslagare jämt fördelade över hela landet om bara hästägarna ansåg att alla som utför samma yrke och innehar samma tjänst är berättigade till samma lön (+ - 15%)

Är dagens hästförsäkringar i samma bolag med smma villkor olika beroende på vilket län man bor i????

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka