Alternativ till skor ?

urkella

Trådstartare
Vad finns det för olika alternativ att använda sig av än vanliga skor till hästen ?
Min 2 åring är hovöm efter att vi drog skorna på henne när jag köpte henne hon hade då varit skodd i 3 veckor totalt) Traditionella skor går helt bort, hon hade hemska fötter med sprickor och utflytna lameller viket nog kan göra lite att hon är hovöm. Samt att de fodras med smhn i hagen och hon fastnade med skon i det innan i plockade dom. Ska i helgen gå på en föreläsning om arfoa-sulan m det kan vara ett alternativ till att vänja in henne att gå barfota igen. Finns hippogrip skon kvar ? Samt har jag flappskor i tanke med. Vad tror ni verkar bäst ? Finns det fler alternativ än dessa ?

Sv: Alternativ till skor ?

Hon kanske inte alls kan gå barfota nån gång? Varför har man skott en 2åring? Kanske hon vart så öm så att dom som hade henne innan var tvungen att sko henne? Är hon plattfotad? Sprickor och utflytna lameller kanske fanns innan om hon bara varit skodd 3veckor? Eller blev hovarna så förstörda på bara 3 veckor? Man brukar väl inte sko en så ung häst som inte ens rids eller? Är ju långt ifrån alla som kan gå utan skor men kanske det kan finnas nåt alternativ? har ingen erfarenhet av andra än vanliga järnskor.

Alltså, om hästen ser så jäklig ut efter 3 veckor så har den garanterat sett ut som fan innan också. Och/eller dåligt skodd.

Se till att skaffa en hovis du litar på så kan han/hon garanterat ge bättre råd än någon här, som inte ens sett hästen.
Prio måste vara att få till en frisk hov och en oöm häst, snarast. När hoven sedan är frisk kan man börja testa om man tex vill prova att ha den barfot.

Om man har valt att sko en tvååring, så låter det som om den har ganska dåliga hovar i grund.

Jag tycker som andra: ta ut en duktig hovslagare och diskutera.

Jag har en häst som har dåligt horn i hovväggarna, med stora flisor som följd. Där finns inget att spika i eftersom hovväggen går sönder. Som tur är, är den hästen helt oöm även vid ridning på grusväg.

Hornkvaliteten har förbättrats avsevärt på den tid jag haft hästen, liksom problemet med återkommande hovbölder (hade första sommaren fem eller sex hovbölder, bara haft en senaste året).
Dock är hovslagaren och jag eniga om att "barfotaboots" kan vara ett bra alternativ i det här fallet där hovväggarna inte riktigt håller att spika i.

Så som du beskriver, med utflutna lameller och dåliga hovar i största allmänhet, är det möjligt att skor är det minst dåliga alternativet. Antagligen är det hovömhet som gjort att hästen blivit skodd till att börja med.

Säger som flera i tråden: Ta hjälp av en välutbildad samt erfaren hovslagare! Kanske det till och med är läge för att diskutera med en klinikhovslagare?

+skuggi:
Hon skoddes då hon ömmade på grusvägarna när de körde i henne. Hennes dåliga hovar är från innan skoningen med måste det varit men tycker det är skrämmande på hur de såg ut efter att hon varit relativ nyskodd när skona drogs då det var mycket att verka bort. Vilket har gjort att jag vet i katten vilken hovslagare här som är något att ha då den som skodde henne tycker jag verkar värdelös och han som drog av dem lika så med tanke på hur han verkade, eller snarare inte verkade... men får se hur han som har dessa barfota-sulor är då han även är hovslagare annars blir det att leta vidare. Hade hon fått skötta hovar från början så tror jag att hon har bra hovar och hade troligen inte heller varit så öm men sprickor och annat måste ju växa bort nu först.

centaur: då hon ömmar även i hagen (ligger grus vid grinden & utanför foderplattan) så vet jag inte om boots är det optimala att ha på 24/7

kryddelydd: tror inte hon har dåliga hovar i grunden utan bara att de inte blev skötta som de skulle under för lång tid. Nu ser hon ut att ha fina fötter efter senaste verkning och inga flisor eller likande men ömmar. Ska kolla vad jag hittar för hovslagare då den de hade och han jag tog ut till dra av skorna gjorde inge vidare bra jobb med hovarna på henne :(

Om hon behöver skydd även i hagen för att hon ömmar måste jag genast fråga: Vad är så hemskt med en vanlig sko?
Vad vill man uppnå med den där sulan du länkat till, den spikas ju också fast och sitter där ?

Säger som övriga, prata med en duktig hovslagare.

En korrekt sko för hästen och en korrekt verkning ska ge skydd, inte skada..
Min erfarenhet säger att det är inte enbart skorna som förstör om hästens hovar ser taskiga ut, utan det är en kombination av felverkning och fel sort/fel anpassade skor till hästen = inga förutsättningar för friska hovar.

Senast ändrad:

Denna sula ger kontakt för hela hoven men dämpar och blir inga punkttryck av stenar mm så de är mer till för mild avvänjning från skor till barfota dvs inget man ska ha på i år och dagar. Med skor så kommer hon ju aldrig bli mindre hovöm då sula och stråle inte får den markkontakt de behöver. Om du läser vad jag skrivit ovan så ska jag ju prata med hovslagare på söndag :)

Angående hovömhet så är min erfarenhet att väldigt få "vanliga" hovslagare är duktiga på att verka för barfotagång. Jag har en unghäst som gått oskodd utan problem, nu är han skodd fram och "vanliga hovis" har verkat bak. Nu är det första gångerna jag sett honom reagera när han gått på grusväg.

Så, när hovarna är friska igen kanske du ska ta hjälp av någon som är riktigt duktig på barfotagång, som kan hjälpa er i övergången.

Med skor så kommer hon ju aldrig bli mindre hovöm då sula och stråle inte får den markkontakt de behöver.

Fast det där förstår jag inte riktigt? Skor sitter ju i ytterkant på hovarna. De täcker ju knappast hela hovarna alltså. Och så fasligt höga/tjocka är de inte heller. Varför skulle inte stråle och sula få markkontakt då? Med undantag av stenhårda underlag, som t.ex. asfalt, så når väl hovens delar som inte täcks av skon ner till marken?

Ger inte mycket för den sulan första tanken går till hur mycket skit som kan packas mellan sulan och hoven.

Men om du tyckte om sulan varför inte titta på pg skon.

Jag håller nog med, jag förstår inte heller sulans funktion riktigt.
Inte heller kommer jag någonsin förstå hästar som ska "vänjas" att gå barfota..antingen kan dem det eller så inte!

Har hästen varit barfota förut - fått skor och är sedan öm igen när den ska gå barfota låter det solklart i mina ögon att hästen blivit felverkad.

Jag kan köpa att sulan skyddar hästens sula under hoven så att det inte blir ett för hårt tryck där, men med skor så får ju sula och stråle markkontakt ändå såvida inte hästen står på ett plant, hårt underlag för jämnan. Den teorin kommer jag aldrig att köpa, dvs att sula och stråle inte får markkontakt på en skodd hov.

Bra, för jag tror ärligt inte på att det är själva skorna bara som gör att en häst inte kan gå barfota, altså att man skuldbelägger att hovarna är förstörda bara pga skor. Du nämner att hon haft hemska fötter med sprickor och även varit utfluten..Där finns svaret och har troligtvis med verkning, vinklar, balanspunkter, felanpassade skor osv att göra.

Senast ändrad:

Angående markkontakt med skor så kan man ju ganska enkelt se på hovspåren huruvida sula/stråle tar i. Det ska vara ett ganska rejält mjukt underlag för att skon ska tränga ner i underlaget såpass att sula/stråle tar i marken. Vanliga torra stigar i skogen, grusvägar, asfalt, hårda ridbanor, torra nedbetade hagar osv är alla exempel på underlag som är "för hårda" för det.
Så med en skodd hov får man absolut betydligt färre timmar markkontakt per dygn än utan, och visst måste det göra en viss skillnad.

Om du läser mitt inlägg igen har vi egentligen konstaterat samma sak.
Det jag motsätter mig mot är att det påstås att dem aldrig får markkontakt och det stämmer inte för mig.

Så jättemjuka underlag tycker jag inte hellre krävs. Det "hårdaste" underlag vi har i anslutning till stallet är ridbanan och där blir det avtryck av stråle, likaså i stigarna i skogen som också ger lite svikt, hagar mm.

Men slutsumma för mig är att, man kan inte enbart beskylla själva skon då den likväl kan vara ett bra skydd också.

Nu har hon fått på sig barfotasulor :)
Imorgon får vi ta och ta en promenad på grusvägen för att se om de är så bra som hovslagaren säger :p

dsc_3985_5230cff09606ee2b21c5b08a.jpg

De spikas fast som en vanlig sko :) Är i något blandmaterial av gummi och plast så ska ha bra dämpning utan att vare sig bli hal eller få gummigreppet utan agerar bara som en extra sula :D Min lilla häst ville inte stå stilla så han inte ta fler bilder bara ^^

Barfota-Sulans specialframtagna material formar sig ortopediskt mot hovsulan och gör att hovens mekanism arbetar som en barfotahov. Sulan har mycket hög stötdämpningsförmåga som ger skyddande och läkande effekt på hästar med känsliga hovar. Hovstatusen förbättras avsevärt endast efter 6-12 veckors användning. Testad och framtagen av oss under 15 års tid. Sulan är extremt slitstark och kan återanvändas 2st skoningsperioder.

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Utrustning Hej, vill ta av bakskorna och ersätta med boots vid behov (samt brodda bootsen på vintern vid is). Detta känns som en superlösning men...
Svar
19
· Visningar
3 647
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 467
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden