Alternativ till järnskor vid ridning

FeelingGreen

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av denna lösning?

PolyHorseShoe.jpg

P g a trasig hovvägg går vårt halvblod utan framskor sedan några veckor tillbaka. Troligtvis behöver han ytterligare minst 1 månad utan järnskor.

Eftersom han behöver ridas har vi provat Easy Boot Epics, men de ramlar av vid varje försök till ridning. :crazy: Vår misstanke är att hästen har för raka tår, d v s att hoven sluttar för snabbt nedåt. Han fyller därför inte ut skon på rätt sätt.

Alla tips emottages tacksamt! :)

Sv: Alternativ till järnskor vid ridning

Har ridit med epic flera år vid behov då mina hästar är oskodda. De trillar aldrig av. Jag skulle tro att du haft för stor storlek. De ska sitta tajt.

Det finns massor av olika modeller av "lösa" ridskor till häst nu för tiden.

Har epics till min häst och det gäller att ha rätt storlek. Jag har en comfortpad i som fyller ut eftersom han har ganska korta hovar (på längden). Dom passar på bredden men är något för långa. Cavallo simple boots har jag hört ska passa hästar med mer runda hovar.

Tror att dom galoscherna du visar på bild inte kommer att hålla något vidare för ridning.

Va spännande skor sas. JAg har inte sett de modellerna innan. Kanske för att jag aldrig har behövt de.;).

VAr kan man köpa sådana? Är de hållbara även om man inte bara skrittar, vet ni vikten. Hur är de på asfalt/grusvägar eller så.

Sista men inte minst vad kostar de?

Har ridit med epic flera år vid behov då mina hästar är oskodda. De trillar aldrig av. Jag skulle tro att du haft för stor storlek. De ska sitta tajt.

Det finns massor av olika modeller av "lösa" ridskor till häst nu för tiden.

Vi har mätt ut rätt storlek, men hoven är inte i rätt form (det saknas hovvägg på vissa ställen). Den fyller därför ut dåligt.

Efter att ha läst bruksanvisningen :cool:;) lite noggrannare såg vi ytterligare ett sätt att spänna vajern, så att den blir ännu hårdare spänd. Får prova vidare...

Ja, det finns en del på marknaden. Men att prova alla blir ett dyrt kapitel. Så tipsa gärna vidare, ni som provat. :)

Tror att dom galoscherna du visar på bild inte kommer att hålla något vidare för ridning.

Vi är också lite fundersamma kring det. De är 1 cm i sulan, och skulle enligt tillverkaren hålla för ridning även på asfalt. (Fast hur länge...? ;))

Tanken var att använda dem vid hoppträning, där Easy Bootsen nästan garanterat kommer att ramla av.

Har någon provat att använda Easy Boots vid hoppning?

Va spännande skor sas. JAg har inte sett de modellerna innan. Kanske för att jag aldrig har behövt de.;).

VAr kan man köpa sådana? Är de hållbara även om man inte bara skrittar, vet ni vikten. Hur är de på asfalt/grusvägar eller så.

Sista men inte minst vad kostar de?

Googla på "Poly Horse Shoe" och klicka på det tredje alternativet som kommer upp. :idea:

Nej inte hoppning, jag tror inte riktigt på det, däremot ett vanligt dressyrpass är inga problem. Man kan som sagt spänna på lite olika sätt, så prova men hoppträning vet jag inte riktigt.

Jag har slaktad ett par gelpaddar genom åren och använt bitar av dem bla till att fylla ut med om equibooten är lite för stor. De där bitarna är användbara till mycket....

Jag har en sådan och de gånger jag behövt använda den har den fungerat mycket bra, var lite svårt att få på den första gångerna men sedan har det vart problemfritt.
Däremot har jag inte använt dom vid hårdare träning eller arbete och inte i skogen, de har använts om jag haft en häst som lätt blir öm av att tappa en sko och skon inte finns så man kan slå på den och hovis inte kan komma så fort jag önskat. Den har suttit kvar i hagen o.s.v. utan problem samt vid lättare pass. Jag hade den t.o.m. på min häst när vi var uppe på klinik vid utredning.

Vi är också lite fundersamma kring det. De är 1 cm i sulan, och skulle enligt tillverkaren hålla för ridning även på asfalt. (Fast hur länge...? ;))

Tanken var att använda dem vid hoppträning, där Easy Bootsen nästan garanterat kommer att ramla av.

Har någon provat att använda Easy Boots vid hoppning?

Det finns med annan sula som lämpar sig, annars kan man brodda. http://easycareinc.typepad.com/cust...ee-and-pi-love-their-easycare-hoof-boots.html
Bootsen ska inte åka av om det är rätt storlek och rätt knäppt, även låssprint kan sättas dit när booten är knäppt.
http://easycareinc.typepad.com/photos/easyboot_cable_adjustment/easyboot_cable_settings_004.html

Senast ändrad:

Boan passar en rundara hov med kortare tå, så kanske testa dom.
Old Macs G8 är också kortare är easy boot, och dom är rätt anpassningsbara.

Jag har hoppat en del med mina easyboots, fungerar bra:laugh: Inga mer avancerade grejer men banor på 90 och lite små fina terräng hinder är iallafall inga problem.

jag blev däremot sugen på Poly Horse Shoe! Finns det någon svensk återförsäljare och pris?

Nej inte hoppning, jag tror inte riktigt på det, däremot ett vanligt dressyrpass är inga problem. Man kan som sagt spänna på lite olika sätt, så prova men hoppträning vet jag inte riktigt.

Jag har slaktad ett par gelpaddar genom åren och använt bitar av dem bla till att fylla ut med om equibooten är lite för stor. De där bitarna är användbara till mycket....

Är också tveksam till hoppning. Till hoppning verkar "galoscherna" i första inlägget bättre, tycker jag. Tycker att de verkar lite svåra att få på, dock.

Gelpaddar känns som det enda vi INTE provat snart... :p får väl testa det också.

Jag har en sådan och de gånger jag behövt använda den har den fungerat mycket bra, var lite svårt att få på den första gångerna men sedan har det vart problemfritt.
Däremot har jag inte använt dom vid hårdare träning eller arbete och inte i skogen, de har använts om jag haft en häst som lätt blir öm av att tappa en sko och skon inte finns så man kan slå på den och hovis inte kan komma så fort jag önskat. Den har suttit kvar i hagen o.s.v. utan problem samt vid lättare pass. Jag hade den t.o.m. på min häst när vi var uppe på klinik vid utredning.

Låter ju positivt! :) Om vi köper dem kan de ju användas även vid framtida tappskor, i väntan på hovis.

/FG
som försöker motivera ytterligare inköp :angel:

Det finns med annan sula som lämpar sig, annars kan man brodda. http://easycareinc.typepad.com/cust...ee-and-pi-love-their-easycare-hoof-boots.html
Bootsen ska inte åka av om det är rätt storlek och rätt knäppt, även låssprint kan sättas dit när booten är knäppt.
http://easycareinc.typepad.com/photos/easyboot_cable_adjustment/easyboot_cable_settings_004.html

Tack för infon! :) Ska kollas upp närmare.

Boan passar en rundara hov med kortare tå, så kanske testa dom.
Old Macs G8 är också kortare är easy boot, och dom är rätt anpassningsbara.

Jag har hoppat en del med mina easyboots, fungerar bra:laugh: Inga mer avancerade grejer men banor på 90 och lite små fina terräng hinder är iallafall inga problem.

jag blev däremot sugen på Poly Horse Shoe! Finns det någon svensk återförsäljare och pris?

Skönt att höra att någon lyckats hoppa med Easy Boots (utan att hästen hoppar ur dem).

Poly Horse Shoe finns på Ridsportbutiken Rednecks, som även har postorder. Priset är 700:-/sko, vilket väl känns överkomligt om de bara håller.

Jag vet fler som har haft problem med den lösningen du provade. Vi gick dock och köpte ett par old mac till vår fångponny som i perioder blir väldigt öm i fötterna och det var ett riktigt kap. De sitter helt perfekt och lagom fast och allt.

När din hästs hovväggar är ok igen kanske du ska prova hippogrip??
En hästsko i silokon/gummi (kommer inte ihåg då det är några år sen jag använde dem nu)

Dessa flexar nämligen med i hovens natruliga rörelse.
När du har en järnsko så tar sömmarna upp allt och resultat kan bli att hoven spricker för att trycket är för stort.

Dessa skor är dyra men jag har för mkig att dem håller upp till 2 omgångar. Kan vara värt att testa.... eller ??

Lycka till!!

Som jag förstår det spikas hippogripen också med vanlig söm? Det måste spriclka mer i hovväggen när även skon flexar?:confused:

Nej, snarare tvärt om. När hästen är järnskodd så vidgar hoven sig ju trots allt. Då rör sig hoven och sömmen följer med till viss mån, men järnskon flexar inget alls utåt, håller istället kvar sömmen.

Hippogripen följer med sömmens rörelser, när hoven rör sig, så det torde bli mindre sprickor. Jämför med om du skulle sätta dit söm i hovväggen utan skor. Då sitter ju sömmen bara där och följer hoven hur den än rör sig, försöker inte motverka hovens rörelser på något vis.

Min häst har varit skodd med Hippogrip både fram och bak. De skorna satt betydligt bättre än järnskor, men de kan vara lite trixiga att sömma dit. Jag föredrar alla gånger Hippogrip framför järnskor. Hovväggen syntes om något "mindre skadad" vid skoning med HG än med vanliga järn.

Boaboots är nog som sagt lite rundare, kanske kan passa bättre.
Annars kan man stoppa i inlägg i episen för att fylla ut. Förut köpte jag såna sulor som man kan ha under en vanlig järnsko och skar till så de passade i bootsen. Nu sist har jag köpt grytunderlägg i silikon/gummi :p:angel: och klippt till vilket funkar utmärkt, ger lite extra stötdämpning.

Vet inte om jag skulle hoppa med epics bara..? Måste ni verkligen hoppträna just den närmaste månaden då?

Liknande trådar

F
Hästvård jag har problem med min häst, när jag köpte honom var han väldigt lång i sina tår vilket verkades till under sommaren, då gick han...
Svar
16
· Visningar
2 612
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka